הרב מיכאל אברהם למוטי יוגב: רבניך אינם רבניי. אני חש נבגד

הרב מיכאל אברהם שיגר מכתב למוטי יוגב, לאחר שהאחרון קרא שלא לפגוע בדמוקרטיה במפלגה. "ראוי היה שתפעל במסגרת תקומה ולא במסגרת הבית היהודי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/07/14 11:28 ח בתמוז התשעד

הרב מיכאל אברהם למוטי יוגב: רבניך אינם רבניי. אני חש נבגד
אוניברסיטת בר אילן, צילום: אוניברסיטת בר אילן

ביום שישי שיגר חבר הכנסת מוטי יוגב מכתב לחברי מרכז הבית היהודי בבקשה לפעול על מנת שהדמוקרטיה במפלגה לא תצטמצם. הרב ד"ר מיכאל אברהם שיגר בתגובה מכתב חריף בו תקף את יוגב על דבריו.

"הרצון לאחדות בקרב הציונות הדתית, ובפרט החיבור בין תקומה לבית היהודי שמשקף אותו, הוא מאד בעייתי בעיניי, מפני שהציר של ציונות דתית כמעט אינו רלוונטי יותר בימינו", כותב הרב אברהם.

מ"ה שרלוונטי היום בשיח הציבורי אינו ציונות, אלא שאלות כמו היחס לתחומי דעת אחרים, לשוויון האישה, היחס לנכרי, סוג החקיקה הראוי למדינה, היחס בין יהדות לדמוקרטיה במוסדות השלטון ובחוק וכדומה. אבל על כל הנושאים האלה, כמעט עד האחרון (!) אני מוצא עצמי חלוק באופן עמוק עם תקומה, רבניה ודרכה".

"כשלעצמי איני רואה הרבה משותף ביני ובין רבים מאד ממצביעי הבית היהודי שדומים לי לבין רעיונותיה וצעדיה של תקומה ורבניה. עם כל הכבוד, רבניה אינם רבניי (למרות, ואולי בגלל, שהם מכתירים את עצמם בכל פעם מחדש ברוב חוצפה כ"רבני הציונות הדתית"), ולכן איני מוכן שהם ישפיעו יותר מכל אדם אחר על התנהלות נציגיי בכנסת (כפי שקורה היום לצערי). כל החוקים שהם מכנים "חוקים אנטי דתיים", ויוצאים במסע שיסוי וג'יהאד נגדם ונגד מחולליהם, הם חוקים ראויים מאד בעיניי. אין בהם שום דבר אנטי דתי, ומבחינתי תבורך היד שמצביעה עבורם. וכשהמפלגה שעבורה הצבעתי פועלת נגדם אני חש נבגד", הוא כותב.

"אדגיש שוב שלגמרי לגיטימי שיש כאלה שחושבים אחרת ממני ופועלים על פי מצפונם. מה שלא לגיטימי הוא לכפות את דרכם עליי, ולהביא לכך שנציגיהם יפעלו בשמי במקום שנציגיי יממשו את הרעיונות שלשמם הצבעתי עבורם ושלחתי אותם לכנסת. אין כאן שנאה או דחייה אישית ח"ו, אלא התנגדות רעיונית. דרככם לגיטימית וראויה להישמע, אבל לא אצלי, ולא בבית שלי. היכבדו והקימו מפלגה שתקבל את קולותיה בעצמה, והובילו אותה לפי הבנתכם ועל פי דרככם ובעיקר על פי כוחכם (אני מניח שכולנו מעריכים באופן דומה מה יהיה האלקטורט שלה). ומיני ומינך יתקלס עלאה".

"הציר הציוני או רעיונות הציונות-הדתית כמעט לא רלוונטיים לשאלות האמיתיות שמנסרות בחלל הפוליטי שלנו. בשאלות האמיתיות שחשובות לכולנו כיום כמעט אין חשיבות להיותך ציוני-דתי, חרדי, או חילוני (ויעיד הפיזור של ח"כ דתיים מרכזיים במפלגות שונות). לגבי השאלות הללו איני מוצא כמעט שום דבר משותף עם תקומה ודרכה. אכן יש בינינו דמיון מבורך וחשוב במחוייבות להלכה ולעבודת ה', אבל יש הבדל עצום בפרשנות מה כל אלה תובעים ממני במישור הפוליטי (וגם הפרטי). למה לטשטש את זה? האם רק כדי שתקומה תוכל בכל זאת להשפיע הרבה מעבר לכוחה האמיתי בציבור?"

"כאמור, הדמיון החשוב והנכון הזה אינו רלוונטי לשיח הציבורי. שם חילוקי הדעות עמוקים ונוקבים, אולי עוד יותר מאשר חילוקי הדעות שלי עם מפלגות שאינן מוגדרות כציוניות-דתיות. הדיבורים על אחדות מביאים לטשטוש המחלוקות הלגיטימיות הללו, ומציגות אותן כלא חשובות ואולי אף לא לגיטימיות. למותר לציין שהדמיון בערכים היסודיים (התורה וההלכה), קיים גם ביחס למפלגות חרדיות (ותקומה היא חרדית כמעט בכל מובן שהוא, למעט כמה פרקי הלל יום אחד בשנה), וזה לא מביא אותי לשאוף לאחדות עם החרדים. על אף המחוייבות לעבודת ה' ולתורה, אין לי שום דבר משותף איתם במישור הציבורי, כלומר בשאלות איך המדינה צריכה להתנהל ולהיראות, והרי זה מה שחשוב במישור הפוליטי".

"לסיכום, אני לגמרי בעד דמוקרטיזציה, אבל ממש לא בעד אחדות. ראוי ליצור דמוקרטיזציה בין חברים שדרכם פחות או יותר דומה, ועל חילוקי דעות שוליים שקיימים גם ביניהם נכון לגשר בהליכים דמוקרטיים. אבל לתחושתי תקומה, מצביעיה ח"כיה ורבניה, עם כל הכבוד, אינם שייכים לקבוצה הזאת (וזו זכותם כמובן)".

"אסיים בהערה אישית אליך, שנאמרת מתוך הערכה רבה (על אף אי ההסכמה לך ולדרכך)", הוא פונה ליוגב, "אף שאיננו מכירים, אני מתרשם שאתה, ח"כ שנבחר במסגרת הבית היהודי, שייך יותר לאגף של תקומה, ולכן ראוי היה בעיניי שתפעל במסגרת תקומה ולא במסגרת הבית היהודי. דומני שכמעט בכל הסוגיות הרלוונטיות שעל הפרק שמצויות במחלוקת בין שני הפלגים אתה מתאים יותר לשם (יש כמובן עוד ח"כים מהבית היהודי שדומים לך בזה). בעיניי זהו סוג של סוס טרויאני בבית היהודי, שאין לו הצדקה מוסרית. יש בית אחר שמקדם את הרעיונות הלגיטימיים הללו, ואיני מבין מדוע הם צריכים להשתלט גם על בית שאמור לקדם רעיונות אחרים. הדבר כמובן משתלב עם התנגדותי לדרישותיך כאן לשלב את תקומה בקביעת דרכו של הבית היהודי".

"אני מקווה שתמחל לי אם אומר שלא ראוי להשתמש בתשתית הפוליטית החזקה יותר של הבית היהודי, שנוצרה גם בזכות מצביעים כמוני, כדי לקדם רעיונות שאנחנו איננו מסכימים להם, ושאולי אין להם עמידה על רגליהם שלהם. זהו ניצול ציני של כוח פוליטי שלא ניתן לכם תוך שימוש בדיבורים על אחדות ודמוקרטיה, כשהמטרה נראית בעליל בדיוק הפוכה. כביכול אתה וחבריך אומרים לנו: אתם תהיו דמוקרטיים ומאוחדים איתנו, ואנחנו נמשיך לעשות מה שאנחנו רוצים ומחליטים לבד. זה ממש לא הגון בעיניי".

מלשכתו של ח"כ מוטי יוגב נמסר בתגובה: ח"כ מוטי יוגב נבחר על ידי ציבור בפריימריס דמוקרטי לבית היהודי על סמך עשייתו הציבורית, הביטחונית והחברתית והוא אומר את עמדותיו מכח הציבור שבחר בו. רוב רובו של ציבור בוחרי הבית היהודי רוצה אחדות בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי - תקומה, על מנת לייצג את כל קשתות הציונות הדתית, להשפיע, להיות גדולים ואף להיפתח לציבורים רחבים יותר.