הרב זיני לבנט: בושה שבחרת חילוני להוביל את מורשת יהדות ספרד

ראש ישיבת ההסדר במכתב חריף לשר החינוך. "אתה בוכה עתה על החינוך הקלוקל עליו גדלת. אנו יכולים רק לאשש תחושתך זו, שהרי אף כשר חינוך, אתה מפגין אי הכרה נוראה של ההיסטוריה"

חדשות כיפה הרב אליהו רחמים זיני 09/02/16 14:01 ל בשבט התשעו

הרב זיני לבנט: בושה שבחרת חילוני להוביל את מורשת יהדות ספרד
דוברות הרב זיני, צילום: דוברות הרב זיני

בנאום פתיחת כנס על יהדות ודמוקרטיה שפורסם בשבוע שעבר בכיפה, ניצל שר החינוך נפתלי בנט את ההזדמנות בכדי להציג את ה'אני מאמין' הלאומי וההיסטורי שלו. אם לסכם את דבריו, נוכל לומר שהם מדאיגים. לצד ביקורת אמיצה מצד אישיות פוליטית בכירה כלפי העמדה ההרצליאנית, שראתה בחידוש מדינת ישראל הקמת מדינת מקלט, ביקורת הראויה לשבח, ולצד רצון לאמץ גישות השאובות ממשנתו של הרב קוק, אי אפשר שלא להבחין ברשימה ארוכה של עקרונות 'אמונה', שאף אם הם באים לבטא שאיפות יפות ונחמדות, הם מושתתים על טעויות היסטוריות המעוררות דאגה עמוקה, דווקא באשר הן יוצאות מפיו של שר חינוך.

אבל החמור מכל, הוא ששר החינוך העמיד את עצמו כסמכות רוחנית הבאה להתוות דרך לכל הצבור הציוני הנאמן לתורה, ללא כל סמכות. ונסביר. דוקא בכנס על דמוקרטיה ויהדות היינו מצפים משר חינוך דתי שיזהר לשמר את הפרדת הרשויות שהקב"ה טבע. אם ההנהגה המדינית, הבטחונית והכלכלית של עמנו צריכה להישאר מופקדת בידי המנהיגות הפוליטית, לעומת זאת המנהיגות הרוחנית והערכית היא נחלתם הבלעדית של חכמי ישראל (ובהעדר סנהדרין, בידי רבני ישראל).

דווקא יומיים לפני נאומו, באתי לדון אתו במשרדו על עובדה בלתי נסבלת זו, לפיה כמי שיושב על כסא שבנוהו בזיעת דמם גדולי ישראל מ'חובבי ציון' ומ'המזרחי', כנצי"ב, הרב האדר"ת, הרב ריינס ועוד - יכול למתוח ביקורת על העובדה שהוא לוקח החלטות גורליות ערכיות ללא כל התייעצות אתנו רבני ישראל. הבהרתי שגישה זו הרסנית ובלתי מוסרית. יצאתי בהרגשה שישעה מאמץ לתקן עוול זה. נאומו מראה שבינתיים אבדה תקוותי זו.

אפשר ללמד עליו זכות, שהרי מנאומו יוצא שמאן דהו מלמדו את ספר 'אורות' של הראי"ה קוק זצ"ל, אבל כיון שמר בנט הינו אדם אינטלגנטי, חייבים להסיק שמי שמלמדו לא זכה עדיין לפגוש את החכמה. שהרי ממאציו של הרב קוק לאחד את שלושת 'הכוחות המתאבקים במחננו', מסיק שר החינוך ש'דומה' היא תוצאה של נטישת אחד הכוחות. איזו טעות! דומה - שעדיין לא הוכחה אשמה יהודית בו, וגם אם תוכח בעקבות עינויים מתועבים, לא נדע אם אין עוד 'שמפנייה' חדש מעורה בה - איננו פועל יוצא של עזיבת הרעיון האוניברסלי, אלא הוא תוצאה של הפקרת הדם היהודי הניגר על הארץ כבר שנים, בעקבות איוולתן של ממשלות ישראל (כולל הנוכחית) המקבלות כנורמליות שפיכות דם יהודי, כאשר מאידך, סתם ציור 'גרפיטי' על קירות מסגד נחשב בעניהן אסון לאומי ותרבותי. הפקרת דם יהודי היא המביאה לידי ייאוש, וייאוש מביא אולי לידי 'דומה'. הסבא של שולמית קריגמן הי"ד, אמר לי: 'כילד קטן, הצליחה אמי להציל אותי בשואה על אדמת גרמניה, ואני בארצי ובמולדתי לא הצלחתי להציל את נכדתי'! כל פרשנות מיותרת.

ועתה פנייה ישירה: אתה בוכה עתה על החינוך הקלוקל עליו גדלת. אנו יכולים רק לאשש תחושתך זו, שהרי אף כשר חינוך, אתה מפגין אי הכרה נוראה של ההיסטוריה. הציונות ההרצליאנית אינה תוצאה של כשלונות מנדלסון והתנצרות חלק ממשפחתו, אלא פועל יוצא של דרשותיו של ראשון הרבנים הציוניים, הרב יהודה אלקלעי, שסבו של הרצל שימש לו שליח צבור, שוחט ותוקע, רב שקריאותיו לבניין מחדש של א"י קדמו בהרבה להירקמות עצמותיו וגידיו של הרצל בבטן אמו.

ההצהרה לפיה 'מדינת היהודים' היא תוצר לוואי של משפט דרייפוס- הינו אחד הזיופים המחפירים ביותר של ההסטוריונים החילוניים הישראלים, שלא יתנו אף להצהרתו של הרצל בכבודו ובעצמו ביומנו, שלא פרשת דרייפוס עוררה אותו, לבלבל אותם. וסאטמר - שאני רחוק מהם מאד - אינו פועל יוצא של אותה עזיבה, אלא של שנאת מפא"י לכל מה שריח יהדות נודף ממנו.

ועל העובדה שאתה מגלה עתה את עזיבת מורשתם של יהודי ספרד, אנו מברכים ברוך מחייה המתים. אך, בושה הוא בעיניי שכדי להשיב 'עטרה ליושנה' ליהדות זו, בחרת בארז ביטון, ולא ברבנים ספרדים שהם עיצבו אותה ושימרו אותה אף מול מפא"י, מול המזרחי ומול הריסוק התרבותי של קודמייך במשרד. ואל תאמר שעמדו לרשותך רק רבני ש"ס שנעשו ליטאיים. כידוע לך, אינני נמנה (ורבים נוספים) על ש"ס - אף תמכתי בך בבחירות - ויש לי אף תעודת כשרות נוספת: אני חצי אשכנזי! ואם באמת מורשת זו יקרה בעיניך, מדוע מינית חמשה רבנים אשכנזים כדי לבטל משרת 'הראשון לציון' הספרדית, שקדמה מאות בשנים לרבנות הראשית של הרב קוק זצ"ל.

גם בתחום המדיני פנימי, הנך טועה טעות מרה. מדוע אינך שומע אותנו ילידי ארצות ערב קרוב ל-1400 שנה. כבן למשפחה שגדלה בסביבה בטיסטית או מורמונית בארה"ב, מה אתה יכול לדעת על עולם שלא הכרת אותו מבפנים? כמה שהדבר ישמע מזעזע, אני רוצה ל'חזק' את ידי אותם חכי"ם ערבים שהלכו להזדהות עם מחבלים שפלים, כי זו הדרך היחידה שהטיפשות הישראלית השאירה בידי הקב"ה כדי להבהיר שבעולם הערבי, האחדות הדתית דוקא, היא המשמשת בסיס לאחדות הלאומית, ולא מנגנוני מדינה זו או אחרת מגבשים אותה, אלא הקשר הדתי-לאומי הוא המאחדם. כל נסיון מצד מדינת ישראל להופכם לאזרחים המתכחשים ל'אומתם' יתרסק בסלע אמונתם המוסלמית. אין זה בא כמובן לנקות את ההתנהגות האכזרית והנפשעת של המחבלים.

ובהצהרתך לפיה לא אורבת למדינת ישראל כל סכנת התבוללות או הרס רוחני, זו הזייה מעוררת פלצות לאור כל הידוע לנו מבית ראשון, במהלכו משרדי החינוך כפו התבוללות בכל תועבה וריסוק ערכים, עד כדי חורבן ל"א. לכן בבקשה, חזור נא בך.

הייתי יכול, כדרכי, למתוח ביקורת חריפה יותר, אבל העובדה שהשמאל שונא אותך, ואולי גם שר הבטחון וראש הממשלה, מוכיחים שאתה תורם תרומה חשובה למדינתנו, לפחות בתחומים מסויימים, ולכן אנו רוצים בתיקון, ולא בהרס מכל סוג.

הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר "אור וישועה" בחיפה