בנט: כשאתה מתווכח על אורך השרוול אין לך אנרגיות למהלכים נועזים

לדבריו של בנט האורתודוקסיה הדתית לא יכלה לחולל את הציונות. לדבריו הגיע הזמן לצאת מאזור הנוחות ולהפסיק את השיח המתגונן

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 04/02/16 18:58 כה בשבט התשעו

בנט: כשאתה מתווכח על אורך השרוול אין לך אנרגיות למהלכים נועזים
כיפה, צילום: כיפה

"רק התערבות חילונית בהיסטוריה שלנו, איפשרה לחולל את שיבת ציון. האורתודוקסיה הדתית לא יכלה בלי זה" כך אמר שר החינוך נפתלי בנט הערב (ה') בכנס על יהדות ודמוקרטיה באונ' בר אילן.

לדבריו של בנט, אתגרי החינוך בישראל הם ההתנגשות בין יהדות לדמוקרטיה, אך לטענתו המושג מדינה יהודית ודמוקרטית כוללים בתוכם שילוב של שלושה מימדים חשובים: לאומי, דתי ואוניברסלי.

תחילה אמר בנט כי הוא מרכין ראש לזכרה של הדר כהן, לוחמת המג"ב שנהרגה בפיגוע אתמול "במעשה שלה, של הצלת חיי אחרים, תוך הקרבת חייה היא ביטאה ערבות הדדית וגבורה יהודית". בהמשך לכך התייחס לביקורם של חברי כנסת ערבים אצל משפחות מחבלים "אני מאמין בשילוב הערבים בחברה הישראלית. ודווקא בגלל זה, חברי כנסת ישראל שהולכים לעודד ולבקר משפחות שהרגו ישראלים, זה כתם שחור שיירשם בדברי הימים של המדינה" אמר בנט והוסיף "אין אחדות אם חברי כנסת הולכים ופוגשים את אוייבנו ומרצחנו".

בנט אמר כי בשיח היהודי דמוקרטי כולם נכנסים לעמדות מגננה. מה שהחל בזמן שהעם היהודי היה בגלות, עידן שאותו כינה כעידן השרדות, "כדי שעם ישראל ישרוד ויעשה את הנס הזה. בימי השרדות אתה הופך להיות שמרן ואתה הופך לשבלונה. וכך היינו 1,800 שנה. ואז הגיע הרצל והציונות".

אף אחד לא הולך להתבולל פה, אנחנו לא בליטא

לטענתו של בנט, הציונות היא פריצת הדרך החילונית ששינתה את החשיבה של האורתודוקסיה היהודית דתית "רק ההתערבות החילונית בהיסטוריה, שהיא הגיעה אל העם היהודי כמו לאדם גוסס שנתנו לו הבזק חשמלי, אפשרה לחולל את שיבת ציון. בתוך אותה אורתודוקסיה יהודית זה לא היה קורה. כי כשאתה מתווכח על אורך השרוול אין לך אנרגיות לאותם מהלכים כל כך נועזים" בכך תקף בנט את ההקצנה הדתית והזהות הדתית בישראל.

"כולנו צריכים לצאת מאזור הנוחות שלנו, וכשאני אומר כולם אני רואה שלושה כוחות שצריכים להשתלב. הכוחות שמבטאים את המימד הדתי, המימד הלאומי, והמימד האוניברסלי, כי בסוף - מטרת הציונות והיהדות היא תיקון עולם. על ידי הייותנו מדינת מופת ואור לגויים. כשאתה מוציא החוצה את אחד המימדים, אתה נשאר רק עם שני מימדים מעוותים".

בנט ציין כדוגמא את השריפה בכפר דומא "תיקח את המימד הדתי והלאומי ותוציא אוניברסלי תקבל את רצח דומא. הדתיים צריכים להבין שאנחנו יצאנו מתקופת השבלונות, לא צריך לפחד יותר ואף אחד לא הולך להתבולל פה, אנחנו לא בליטא".

גאים בזה שיש לנו מדינה יהודית

בנט אף התייחס לסערת ספר האזרחות "קראתי את המכתב של עורכי ספר האזרחות, אני לא מבין ממה הם מפחדים. מהיהדות? לא צריך לפחד. אנחנו חייבים את כל המימדים. הספר החדש בהחלט מביא לידי ביטוי את הזהות היהודית של המדינה היהודית, כן, אנחנו גאים בזה כי לא נולדנו אתמול וגם לא בשנת 1948. היה פה משהו קודם, אי אפשר לדבר על אזרחות בלי הצהרת בלפור, בלי להכיר מאיזה יסודות אנחנו יונקים את עצם הזכות שלנו להיות פה".

בנט סיכם ואמר כי הספר יצא בקרוב "ספר מאוד מאוזן. הכל זה הסוואה, האם אנחנו מדינה יהודית או שבמקרה זו מדינה שיש בה הרבה יהודים. ואנחנו גאים בזה שיש לנו מדינה יהודית שהיא המדינה של הלאום היהודי".