הרב אריאל מפציר ברבנות הראשית: "הגיעו להבנה עם רבני צהר"

נשיא "צהר" פנה לחברי מועצת הרבנות הראשית ונימק לראשונה את התנהלות הארגון, בעיקר סביב קידום החוק לפתיחת אזורי הרישום לנישואין. "הרבנות הראשית יקרה לכולנו", טען

חדשות כיפה אורי פולק 12/01/12 19:35 יז בטבת התשעב

הרב אריאל מפציר ברבנות הראשית: "הגיעו להבנה עם רבני צהר"
אבי פרידמן, יחצ, צילום: אבי פרידמן, יחצ

הרב יעקב אריאל, נשיא ארגון רבני "צהר", שיגר היום (ה') מכתב לרבנים הראשיים לישראל ולחברי מועצת הרבנות הראשית, בו הוא מנמק את המשבר שיצר הארגון בינו לבין הרבנות הראשית סביב הפסקת מיזם הנישואין וקידום חקיקת "חוק צהר" לפתיחת אזורי הרישום לנישואין בישראל. במכתב, המתפרסם לראשונה בכיפה, קורא הרב אריאל לפשרה ולגישור בין הרבנות הראשית לבין רבני "צהר", תוך הצדקת פעילות הארגון בשנים האחרונות.

"אני מאמין כי כל חוק, ובעיקר חקו הנוגע בסוגיות דת ומדינה, גם אם הוא עוסק בנושא אדמיניסטרטיבי גרידא, צריך להיות האפשרות האחרונה בה נוקטים על מנת לקדם נושאים", טוען הרב אריאל במכתבו. "יש להביא בחשבון את ההשלכות והמשמעות העתידית של החוק. אין ספק כי חוק פתיחת אזורי הרישום הוא מפלט אחרון לאחר שחוק דומה לא קודם במשך למעלה משנתיים. היינו שמחים לו הגורמים האחראים על המשבר ברבנות הראשית היו מוצאים את הדרך להגיע להסכמה לדרך בה ניתן לפתוח את אזורי הרישום ללא צורך בחקיקה", הוא מציין.

ואולם, רבה של רמת גן מציין, לצערו, כי "יש גורמים ברבנות הראשית ובמשרד הדתות המתעלמים מתחושותיהם של אלפי ישראלים שלא מרגישים שבממסד הם זוכים ליחס הולם". הוא מציין כי "אנו שומעים שוב ושוב על העדר יחס מתאים של זוגות שאינם מבינים את התהליך שאותו הם עוברים ומבחינתם חתונה בקפריסין, או בכל מקום אחר, היא אופציה שאיננה פסולה. אנו שומעים שוב ושוב על ניכור לממסד הדתי, תחושות אשר לאחר המפגש עם רבני 'צהר' הופכות לתחושות חיבה ואהבה וקשר עמקו עם היהדות. קשר שאינו נגמר אחרי החופה ואף לעתים מהווה עוגן ביחסים עם הדת, גם בהמשך חייהם".

הרב אריאל הדגיש במכתבו כי "הרבנות הראשית יקרה לכולנו. מעמדה וחשיבותה בציבור הישראלי היא מהותית וקריטית לקיומנו כעם בארצנו ואנו עוסקים כל העת בניסיונות לבצר את מעמדה בציבור, כפי שהודרכנו וקיבלנו מרבותינו הרב אברהם יצחק הכהן קוק ובנו הרצי"ה קוק זצ"ל". נשיא "צהר" מציין כי רבני הארגון היו "שמחים יותר אם מיזם הנישואין של 'צהר' היה מיותר ולב כולם היה חפץ להינשא דרך הממסד הרבני הרגיל. לצערנו, אין המצב כך וגישתו של ארגון רבני 'צהר', שמקפיד על ההלכה, מאיר פנים ומלווה את הזוג צעד אחר צעד, יש לה מקום וצורך גדול".

בסיכום מכתבו קרא הרב אריאל לחברי מועצת הרבנות הראשית "לעשות כל מאמץ כדי להגיע לסיכום והבנה עם רבני 'צהר' על פתיחת אזורי רישום מבוקרת".

יצוין כי מכתבו של הרב אריאל מגיע על רקע ביקורת אישית שלו על היוזמה ל'חוק צהר', שלדבריו, יצאה לדרך ללא התייעצות איתו. "דעתי לא נוחה מהתערבות הכנסת בענייני הרבנות הראשית. 'חוק צהר' לא על דעתי, לא שאלו אותי ולא אמרו לי", אמר הרב אריאל, שציין כי "לרבנות יש תפקיד והיא צריכה לעשות את מלאכתה. לא יכול להיות שאנחנו נגיד לה איך לפעול".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן