הצעת חוק: סוף למונופול הכשרות של הרבנות הראשית

הצעת חוק שתהפוך את הרבנות הראשית לרגולטור בכל הנוגע למערך הכשרות במדינה תעלה היום לועדת השרים לענייני חקיקה. ח"כ עזריה יוזמת ההצעה: "מערך הכשרות הממלכתי נגוע בכשלים רבים וכל מי שרוצה לאכול כשר צריך להיות מוטרד מהמצב כיום"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 15/01/17 08:35 יז בטבת התשעז

הצעת חוק: סוף למונופול הכשרות של הרבנות הראשית
SpecialKRB-cc-by-nd, צילום: SpecialKRB-cc-by-nd

הצעת החוק שעשויה להסדיר את מערך הכשרות בישראל ולהפוך את הרבנות הראשית ממונופול לרגולטור תעלה היום (א') להצבעה בועדת השרים לענייני חקיקה.

"יש כאן מונופול קלאסי שמכביד על יוקר המחייה של אזרחי ישראל ללא צורך. נוסף לכך תאגידי הכשרות הפרטיים שכבר קיימים - קרי, הבד"צים - פועלים ללא הסדרה חוקית" מסבירה יוזמת הצעת החוק, ח"כ רחל עזריה מסיעת 'כולנו'. "מילוני שקלים מתגלגלים בכסף שחור אשר איננו מדווח ויש חשש כבד כי גם הכשרות עצמה מוטלת בספק".

דו"ח חיצוני שנעשה עבור משרד האוצר קבע כי מונופול הכשרות שנמצא בידי הרבנות עולה למשק הישראלי מעל לחצי מיליארד שקלים בשנה. בחברה החרדית קיימים גופי כשרות רבים שפועלים ללא צורך ברבנות הראשית.

הצעת החוק מציינת כי מערך הכשרות הממלכתי נגוע בכשלים רבים כגון אי שקיפות מחירים, וחוסר בסטנדרטים קבועים. דו"ח מבקר המדינה קבע בעבר כי מועצות דתיות ברחבי הארץ מתנהלות בניגוד עניינים בניהול מערך הכשרות. במקומות רבים מדי בעלי משרה ברבנות מאיימים על בעלי עסקים בלקיחת תעודת הכשרות ללא סיבה, כספים של משגיחים אינם מדווחים לרשויות המס וכן נעשית כפייה על בעלי עסקים לרכוש מוצרי מזון רק מספק אחד דבר הגובל בעבירה פלילית.

בחברה החרדית ישנם גופי כשרות רבים שפועלים ללא צורך ברבנות הראשית אך המועצות הדתיות והרבנות המקומית מנוהלות כמונופולים קטנים. בעל עסק או מפעל שמעוניין לקבל כשרות חלופית לא יכול לעשות זאת מבלי להמשיך ולשלם כרגיל למועצה הדתית באזור, ללא קשר לאופן תפקודה. דו"ח מבקר המדינה כבר קבע כי מערך הכשרות הממלכתית נגוע בכשל מבני ודבר לא נעשה על מנת לשפר ולייעל מערך זה.

מטרת הצעת החוק של ח"כ עזריה היא לייעל את מערת הכשרות ולהסדיר חוקית את הכשרויות הפרטיות במגזר החרדי. במסגרת הצעת החוק הרבנות הראשית תהפוך מגוף נותן כשרות לגוף רגולטורי כמקובל במשק. ממונה מטעם הרבנות יהיה אמון על מתן רישיונות לתאגידים פרטיים המעוניינים לתת כשרות. התאגידים יפרסמו את הקריטריונים ההלכתיים לפיהם הם פועלים ונושאי משרה ברבנות לא יוכלו לשמש במשרות בתאגידים פרטיים.

ח"כ עזריה אומרת כי החוק יהפוך את שוק הכשרות לשוק תחרותי ויסייע בהפחתת העלויות על הצרכן הישראלי. "לצערי, מערך הכשרות הממלכתי נגוע בכשלים רבים וכל מי שרוצה לאכול כשר צריך להיות מוטרד מהמצב כיום. התחום צריך להיות מוסדר ופתוח לתחרות כדי להוזיל משמעותית את העלות לצרכנים. עם ישראל רוצה כשרות אך לא מוכן לקבל מונופול".

הצעת החוק של ח"כ עזריה נכתבה בסיוע תנועת "נאמני תורה ועבודה", מהתנועה נמסר כי "בשבועות האחרונים מצטרפים גורמים נוספים להבנה שיש צורך בתיקון דחוף של מערך הכשרות, שיפור איכות ההשגחה והשבת אמון הציבור בכשרות. אנו קוראים לשרי הממשלה לתמוך בהצעת חוק הבד"צים שיזמנו יחד עם ח"כ עזריה שנועדה לשים אחת ולתמיד סוף לכשלי מערך הכשרות, לנתק את ניגודי העניינים של משגיחי הכשרות, להסדיר את מעמד הבד"צים ולשפר את איכות הכשרות לצרכן".