הסוף לאלימות שוטרים? 24 אלף ש"ח פיצוי לצעיר שנעצר באלימות

צעיר שהתגורר בעתניאל נעצר באלימות במהלך פינוי גבעה 18 סמוך לקריית ארבע. הוא הגיש תביעה נגד המדינה כשלטענתו הופעלה נגדו אלימות מיותרת. בית המשפט קיבל את דבריו ופסק לו פיצויים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/05/16 10:30 כא באייר התשעו

בית משפט השלום בירושלים קבע לאחרונה שהמדינה תפצה ב-20 אלף שקל נער מתיישב מאזור חברון, שנעצר באלימות במהלך הפגנות ב-2010 נגד פינוי מבנים בגבעה 18 סמוך לקריית ארבע. השופטת מיכל שרביט התרשמה שהמעצר אמנם היה לגיטימי, אך קבעה כי שוטר מג"ב הפעיל נגדו כוח בלתי סביר במהלך המעצר.

מדובר היה באירוע שהתארך שעות רבות בו הותקף קצין צה"ל על ידי כמה נערים רעולי פנים שהשליכו אבנים על כוחות הביטחון. אחד מהם, בן 17 שהתגורר באותה תקופה ביישוב עתניאל, נעצר בידי שוטר מג"ב בעקבות חשד להשתתפות בתקיפה. לאחר שעבר חקירה שוחרר הנער למעצר בית ולבסוף המדינה החליטה לא להגיש נגדו כתב אישום בשל התיישנות.

הנער הגיש תלונה למח"ש אך התיק נסגר מחוסר ראיות גם לאחר ערר שהגיש. הנער הזועם על ההחלטה החליט להגיש תביעת פיצויים נגד השוטר והמדינה על סך 25 אלף ₪, כשלטענתו נעצר לשווא בצורה אלימה שבמסגרתה גרר אותו השוטר אל עבר הג'יפ המשטרתי ללא כל סיבה, לעיני אמו ואחיו, וגרם לו לחבלות ולדימום.

בית המשפט הכיר בחסינותו של השוטר בשל היותו עובד ציבור והתביעה נותרה על המדינה בלבד. המדינה הכחישה את גרסת התובע לאירועים, וטענה כי נעצר עקב חשד סביר להשתתפות בהפרות סדר. הקצין שהותקף זומן לעדות שבמהלכה זיהה את התובע כאחד מתוקפיו.

הנער הכחיש שלקח כל חלק בהתפרעויות, וסיפר כי הגיע למקום יחד עם אמו כדי לחפש את אחיו הצעיר ולאתר תפילין שנפלו בין הריסות בית הכנסת שנהרס. לטענתו, הוא עמד ללא ניע כשהשוטר לפתע הפיל אותו ארצה והחל לגרור אותו.

בעקבות צפייה בסרטונים מהאירוע ועדויותיהם של אמו של התובע והשוטר, הגיעה השופטת למסקנה שהמעצר נעשה על יסוד חשד סביר למעורבות התובע בהתפרעויות. השופטת הוסיפה כי הסרטונים המתעדים את האירוע מעידים על כך שבניגוד לטענתו, התובע כן התנגד למעצר וסירב ללכת עם השוטר בכוחות עצמו. עם זאת, החל משלב מסוים נראה התובע מבקש לעמוד על רגליו בגפו. למרות זאת, השוטר לא נענה לו והמשיך לגרור אותו בכוח ומהירות על גבי הקרקע רצופת האבנים, ונראה היה שגבו מדמם. עוד הבחינה השופטת כי השוטר ריתק אותו אל הקרקע לפני שהועלה לג'יפ. פעולות אלה, פסקה, מעידות שהשוטר אכן השתמש בכוח בלתי סביר כנגד הצעיר.

בסיכומו של דבר, השופטת הורתה למדינה לפצות את הצעיר ב-20 אלף שקל על הנזקים שנגרמו לו בעקבות אלימות השוטר. המדינה תישא גם בשכר טרחת עורך דין ובהוצאות משפט בסך 4,000 שקל.