המדריך למילואימניק: למה צו שמונה הוא הדבר הכי טוב שיכול לקרות לך?

החלטת לפספס כמה שנים של מילואים בלי אישור? עכשיו הזמן המתאים לחזור לשירות בלי להסתבך עם המשטרה ומבלי לשבת במחבוש. עו"ד אבי פינרסקי מסביר

חדשות כיפה עו"ד אבי פינרסקי 13/07/14 16:09 טו בתמוז התשעד

המדריך למילואימניק: למה צו שמונה הוא הדבר הכי טוב שיכול לקרות לך?
אבי פינרסקי, צילום: אבי פינרסקי

אין זה סוד שנמצאים אנו כיום בתקופת חירום, ותקופת חירום זו כוללת גם משלוח צווי גיוס למילואים בחירום ("צווי 8").

אותם צווי 8 הנשלחים כיום הם פתרון פרקטי להסדרת המעמד של כל מי שהוא נעדר משירות מילואים, ובעיקר כל מי שאינו יודע כי הוא נעדר משירות מילואים, כוונתי תובהר בהמשך.

מדובר במידע חיוני לחיילים אשר היו מעוניינים לעזור במאמץ המלחמתי, שמעו כי חבריהם ליחידה מקבלים צווי חירום ואילו הם "נשכחו". לאחר יצירת קשר עם היחידה התברר להם כי ביחידה דווח כי נעדרים מן השירות.

לא אחת מגלים אנשים כי הם נעדרים ממילואים, לעיתים אחרי שהם מתקשרים לשלישות לברר מדוע לא זימנו אותם, כי הם מקבלים התראה לביתם או במקרה הפחות טוב - עם מעצרם והבאתם לבית הדין.

לפעמים מי שנעדר ממילואים לא נוצר עימו קשר, בין אם היחידה בטעות תייקה כי כן נוצר עימו קשר, בין אם פשוט שלחו מכתב ללא וידוא קבלתו או אם מדובר במי שכתובתו הרשומה היא הוריו והוא לא מצוי עימם בקשר, אך הסוף הוא בדרך כלל מר, והגילוי של ההיעדרות ממילואים נעשית במועד ובעיתוי הכי פחות נוח, בבדיקה שגרתית של משטרה כחולה או כי משטרה צבאית החליטה כעבור מספר שנים לדפוק בדלת עם עלות השחר, ואחרי שהיא העירה את הילדים גם לקחת את אבא שלהם באזיקים לעיניהם המשתאות. זה המצב הקיים, כנראה לחנך את לוכדי העריקים (או מי שמחליט לשלוח אותם) לא נצליח, אלא נציע פתרונות לכך שהדברים לא יגיעו לכדי כך.

פן נוסף שיש לקחת בחשבון הוא ההחמרה הניכרת של מי שנעדר ממילואים במהלך תקופת לחימה, גם אם יחידתו לא זומנה ללחימה, אבל לבטח אם יחידתו זומנה. לעצם אי הסדרת המעמד בתקופת הלחימה יכולה להיות השלכה עונשית. הסיבה להשלכה זו היא הנוהל הקדום, (וחייבים לציין כי פרט להיותו קדום הוא גם לא תמיד מובן) לפיו אם מישהו הוכרז כנעדר משירות מילואים לפעמים עושים מאמצים לאתרו לצורך מיצוי ההליכים אך לא לצורך זימונו ליחידתו במועדי המילואים הבאים של היחידה.

מן הצד השני, מי שמסדיר את עניינו בתקופה זו ומתייצב על מנת לעשות כן ולהיות זמין באם יתעורר הצורך ללחימה ולגיוס, למאמץ זה יכולה להיות השלכה עונשית לטובתו - אשר לעיתים יכולה אף להביא להבאתו לשיפוט משמעתי חלף שיפוט בבית דין צבאי. כמו כן ניתן לנסות לשכנע את הפרקליטות כי המעצר יפגע ביכולות המבצעיות ואכן יכולה להיות התחשבות בנסיבה זאת.

עניין נוסף הוא עצם המודעות להיעדרות, נוכח העובדה כי לעיתים לא תמיד מודע החייל לכך כי הוא נעדר, יש כאן הזדמנות מעולה לנסות ולברר את מעמדו. אם אתם שמים לב כי חבריכם מהיחידה מזומנים ל"צו 8" ואתם לא, כדאי לברר מדוע כך. אמנם יש חשש כי המדובר ב"שאלת קיט בג", אך ישנו סיכוי כי הדבר כך כי הזינו לכם היעדרות ואתם כלל לא יודעים זאת, וזאת כדאי לברר (גם בנוגע לפניה יזומה הרי שיש להיות זהירים ויש לשקול כל מקרה לגופו).

הלחימה היום למעשה נותנת אפשרות לברר את המעמד בו אתם נמצאים מבחינת הצבא, גם אם לא קיבלתם הודעות רשמיות, להסדיר את המעמד ובכך, פרט כמובן לתרומה למאמץ המלחמתי, גם לנסות להביא להקלה בעונש ובמעצר לפני משפט נוכח חיוניותכם פעמים רבות ליחידה והפגנת המוטיבציה ומנגד להימנע מענישה מכבידה כשהעדרותכם תסתיים (בין אם ביוזמתכם ובין אם לא) לאחר סיום הלחימה, אז ככל הנראה תונהג ענישה מכבידה יותר עם מי שלא התייצב.

תשמרו על עצמכם.

עו"ד אבי פינרסקי הוא עורך דין יוצא הסנגוריה הצבאית אשר עוסק בתחום המשפט הצבאי

המאמר לא יכול להחליף ייעוץ משפטי פרטני