הלכות מנגל

ארגון הכשרות העצמאי "כושרות" מפרסם קובץ הלכות מקוצר המתייחס לחגיגת הבשרים של יום העצמאות. מה כשר ומה לא ומאילו זיופים צריך להיזהר?

חדשות כיפה אורי פולק 08/05/11 00:00 ד באייר התשעא

הלכות מנגל
dlisbona-cc-nd, צילום: dlisbona-cc-nd

ארגון הכשרות העצמאי "כושרות" מפרסם היום (א') לקראת אירועי יום העצמאות, קובץ הלכות מקוצר המתייחס בעיקר למנהג המסורתי של החג הישראלי - ה"על האש".

לגבי מי שרוכש לקראת החג מנגל חדש, מסבירים ב"כושרות" כי גוף המנגל (בו מניחים את הגחלים) אינו טעון טבילה, אך הרשת עליה מונח הבשר - טעונה טבילה במידה ויוצרה או נקנתה במפעל או חנות של גוי. הוא הדין גם לגבי שיפודי מתכת, אך שיפודי עץ אינם טעונים הכשר.

באשר למנה העיקרית שלכם במהלך החג, הבשר, מציינים ב"כושרות" כי מצויים בשוק שני סוגי בשר עיקריים: "בשר בקר- צאן", ו"בשר הודו- עוף". ב"בשר בקר- צאן" קיימות רמות כשרות של "חלק" ושל "כשר". בעקרון, ספרדים אוכלים רק בשר "חלק" ואילו אשכנזים אוכלים בשר ברמה של "כשר". למרות זאת, גם בין הספרדים יש עדות מסוימות (בעיקר חלק מצפון יוצאי אפריקה) האוכלות בשר ברמת "כשר", ומאידך, יש מן האשכנזים המקפידים לאכול רק בשר "חלק".

ב"הודו - עוף" מסבירים כי אין הבחנה הלכתית בין "חלק" לבין "כשר". למרות זאת, הבד"צים כותבים גם על העוף "חלק", והרבנויות כותבות "כשר למהדרין" על מוצרי העוף השונים. ההבדל בין העוף ה"כשר" לבין זה ה"מהדרין" או ה"חלק" נובע מהבדלים בהלכות השחיטה ובדיקת הטריפות, ומתבטא, כמובן, במחיר הבשר.

גם מוצרים מעובדים אינם בהכרח "חלקים"

בנוגע לבשרים הפשוטים יותר, ה"מעובדים" (כלומר, קבבים, נקניק ונקניקיות), מציינים ב"כושרות" כי ישנם מוצרים העשויים מ"בקר" או מ"צאן" ויש העשויים מ"הודו" או מ"עוף". גם כאן צריך כל אחד להקפיד על מוצר ברמת "כשר" או "חלק" לפי מנהגו. "יש לשים לב, שמוצרים כמו נקניקיות "עוף" או "הודו" מכילות "שומן בקר", והמקפיד על בשר "חלק" להשתמש בהם רק כאשר גם חלקי הבשר שבתוך המוצר הם מבשר "חלק"", נכתב.

בארגון מזהירים מפני מוצרים שכשרותם מזוייפת ומציינים כי לפי ההלכה, כאשר מעבירים בשר ממקום למקום יש צורך בשתי חותמות כשרות ועל כן, חובה לקנות בשר או עוף, מעובד או לא מעובד, אך ורק באריזה של "חותם בתוך חותם" או במקומות מפוקחים שיש להם תעודת כשרות בתוקף.

לסועדים תחת כיפת השמיים: היזהרו מהזבובים!

במידה ולקראת החג רכשתם בשר שדורש הכשרה, מזכירים ב"כושרות" כי הכשרת הבשר אפשרית באחד משני אופנים: מליחה או צלייה. המליחה מורכבת משלושה שלבים שהינם שרית הבשר במים למשך חצי שעה, מליחת הבשר במלח למשך שעה, כאשר הוא מונח על גבי כלי נקוב או על רשת, כדי שהדם הנפלט ממנו יוכל לטפטף החוצה והבשר לא ישהה בתוכו, הדחת ושטיפה טובה במים של הבשר.

בסיום תהליך המליחה, ניתן להשתמש בבשר (בבישול, טחינה וכדומה) בלא שום טיפול נוסף. לחילופין ניתן פשוט לצלות את הבשר, ללא כל מליחה.

עוד מזהירים ב"כושרות" את המבלים ב"על האש" כי כאשר אוכלים במקום פתוח יש לנהוג במשנה זהירות ביחס לחרקים, בעיקר למעופפים שבהם, העלולים "לנחות" על גבי האוכל. "כל אחד ימצא את הדרך כיצד להישמר ולהינצל מכך, הואיל ואכילת חרק היא איסור חמור מאד", מציינים ב"כושרות".