הכנסת קבעה: לא יוקם מאגר תורמי איברים דתיים

בכך הכשילה ועדת הכנסת את יוזמתו של ח"כ עתניאל שנלר, שיזם את ארגון "בלבבי" לתרומת איברים על-פי ההלכה

חדשות כיפה אורי פולק 24/07/11 20:06 כב בתמוז התשעא

הכנסת קבעה: לא יוקם מאגר תורמי איברים דתיים

ועדת הכנסת פסלה היום (א') ברוב מוחלט את הצעתו של ח"כ עתניאל שנלר לשינוי בחוק תרומת האיברים בישראל ולהקמתו של מאגר תורמי איברים דתיים, המבוסס על כך שניתן יהיה להתנות את התרומה באישור רב או ועדת רבנים.

כפי שדווח בכיפה, ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) ויו"ר ארגון "ישפה", חיים פלק, הקימו בחודשים האחרונים את ארגון "בלבבי", שיועד להיות מועדון חברים דתי-לאומי לתרומת איברים, במקביל לכרטיס "אדי". הרעיון זכה להסכמתם של רבני בכירים בציונות הדתית, אשר קבעו כי רגע המוות יוגדר בנקודה בה המוח מפסיק לפעול. ההנחה היא כי היות ומדובר במאגר פנימי שינוהל בפיקוח רבני צמוד, יותר ויותר דתיים ומסורתיים יסכימו לחתום על הצטרפות למאגר.

למעשה, ההערכה שקדמה ליוזמה הייתה העובדה כי רק כ-20% מבני הציבור הדתי חותמים על כרטיסי "אדי" לתרומת איברים, מחשש לבעיות הלכתיות הנוגעות לקביעת רגע המוות.

הקמת הארגון לוותה בהליך חקיקה שיזם ח"כ שנלר, כדי לתקן את החוק העוסק בתרומת איברים ולהגדיר כי באפשרות התורם לקבוע את זהותו של איש הדת אשר יקבע את רגע המוות שלו. קודם להצעת החוק יכול היה התורם לבחור כי איבריו ייתרמו רק לאחר אישורו של רב, אך לא היה באפשרותו לבחור איש דת ספציפי.


"זכותו של אדם להתנות את הסכמתו ליטול אבר מגופו, באישורו של איש דת מסוים או אנשי דת מסוימים, לנטילת האיבר מגופו לאחר מותו", כתב ח"כ שנלר בהצעת החוק והבהיר כי "תרומת איברים הוא נושא הקשור לאמונות ולתפיסות עולם שהרגישות בהם רבה. מתוך כוונה לעודד את ההסכמה לתרומת אברים, תוך פנייה למגזרים שונים, בעלי אוריינטציה אמנותית-דתית, החוק מציע לאפשר ליהודי מאמין להתנות את הסכמתו לתרומת אברים בקבלת אישורו של רב או קבוצת רבנים עליהם הוא סומך, כמו גם למוסלמי למול אנשי הדת המקובלים עליו וכן לכל דת אחרת, לנטילת אברים מגופו בבוא העת".

אלא שהצעת החוק של ח"כ שנלר עוררה התנגדות משמעותית בקרב גופים העוסקים בתרומת איברים, מתוך חשש שהיא עשויה להוביל לירידה חדה בתרומת האיברים בישראל. כיום, כאמור, דחתה ועדת הכנסת את ההצעה ובכך מנעה, למעשה, את הקמתו של ארגון "בלבבי" - עד להסדרת הליך החקיקה.

ח"כ שנלר הסביר היום כי "לכרטיס תורם אין כיום משמעות חוקית, אלא בעיקר משמעות חינוכית וציבורית, אלא שהנוסח כיום פוגע בלא מעט קהלים שמבקשים לתרום איברים". לטענתו, "הנוסח של הכרטיס כיום לא מתאים לאנשים החיים בעולם האמונה, ביקשנו מהמשרד במשך שנתיים לאשר נוסחים אחרים, אך נדחינו. ועד הרבנים אמור לסייע למשפחות בקבלת החלטה על תרומת איברי יקיריהם. כרטיס כמו "בלבבי" יוכל להעלות ב-25% את מספר תורמי האיברים במדינה, וטוב יעשה משרד הבריאות אם לא יפריע ליוזמה".