הווטו החרדי ניצח: אף אחד מהדיינים הציוניים שעליהם הוטל ווטו לא נבחר

הישיבה של הוועדה למינויי דיינים הסתיימה וממנה עולה כי הרבנים יאיר בן מנחם ואוריאל לביא שסומנו כפסולים על ידי המפלגות החרדיות לא נבחרו. הרבנים מהציונות הדתית שנבחרו: לוז, שפירא ואיגרא שנבחר לפני חודש וחצי

חדשות כיפה משה מאירסדורף 12/07/16 22:53 ו בתמוז התשעו

הווטו החרדי ניצח: אף אחד מהדיינים הציוניים שעליהם הוטל ווטו לא נבחר
Miriam Alster/FLASH90, צילום: Miriam Alster/FLASH90

בסיומה של הוועדה למינוי דיינים אחרי התייעצויות ארוכות וויכוחים במשרד האנרגיה שם התכנסה הוועדה מונו שלושת הדיינים מתוך 12 דיינים כולל הרבנים הראשיים.

במהלך היום הוצעה אפשרות להוסיף עוד שלושה תקנים ללבית הדין הגדול וכך התאפשר למנות עוד שני דיינים נוסף על הרב איגרא:

הרב ציון לוז אב"ד בבאר שבע שמונה לפי חצי שנה, שהועדף על ידי ש"ס בגלל מוצאו העדתי.

והרב שלמה שפירא, אב"ד בנתניה, נכד אחיו של הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ"ל. הרב בן דהן ניסה בחודשים האחרונים לדחוף את מינויו של שפירא וכשהתברר שש"ס מעדיפה את הרב לוז בגלל מוצאו העדתי, הועלה הרעיון להוסיף עוד תקנים וכך התאפשר מינויו של הרב שלמה שפירא.

בראיון לרדיו קול חי הערב סיפר הרב בן דהן כי הרב שפירא היה החברותא שלו לפני עשרות שנים בישיבת 'מרכז הרב'. מקורות בוועדה סיפרו כי שלא על דעת חברי הוועדה ניסה לפני חודשים ארוכים לקבל את הסכמת הרב הראשי, הרב יצחק יוסף למינוי של הרב שפירא.

כפי שדווח כאן בבוקר המועמד המוסכם יהיה הספין המשותף של הציונות הדתית וש"ס: הדיין מיכאל עמוס בוגר ישיבת הכותל התחנך בשנות חייו המוקדמות במוסדות הציונות הדתית. מקורות בוועדה ומחוצה לה מספרים כי בחלוף השנים 'התחרד' הרב עמוס והפך חרדי לכל דבר ועניין: "ילדיו לומדים במוסדות חרדים, הוא חרדי בכל אורחות חייו ואמונותיו. הוא יהיה המועמד המוסכם ואז הציונות הדתית תספר שהוא התחנך אצלה והחרדים יגידו שהוא היום חרדי. 'המועמד המושלם'". זה הציניות בהתגלמותה". מקור אחר בוועדה הדגיש כי "שיכול להיות שהוא דיין טוב אבל הוא בטח ובטח לא מייצג את הציונות הדתית. כל הצגה אחרת של הדברים היא ספין נמוך".

למרות ששרת המשפטים איילת שקד תציג את המינויים בוועדה כהישג לציונות הדתית צריך לזכור שני דברים: הראשון, למרות ההתחייבויות שלה בראיונות שנתנה בחודשיים האחרונים גם ל'כיפה' שלא תתן לפסול רבנים מהציונות הדתית העובדה היא שאף אחד מהמועמדים שש"ס פסלה- לא נבחר.

השני, החלוקה בין המפלגות שאומרת שיש שליש לכל אחד, לא לוקחת בחשבון את הרבנים הראשיים, וכך בעצם שלושה דיינים מתוך 12 הם לא שליש.