שיתוף פעולה בין 'יד ושם' לארגון א.מ.י.ר: לחשוף את סיפור יהודי רומניה בשואה

850 אלף יהודים התגוררו ברומניה בשנות ה-40 וכמחציתם נספו במהלך התופת הנאצית. קבוצת יוצאי רומניה מנסה להעלות לתודעה הציבורית את קורותיה של הקהילה השלישית בגודלה באירופה ערב השואה, או כפי שיוצא רומניה מפורסם , אלי ויזל, היה אומר "לשכוח את המתים שווה ערך ללהרוג אותם פעם נוספת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/08/17 14:41 טו באב התשעז

שיתוף פעולה בין 'יד ושם' לארגון א.מ.י.ר: לחשוף את סיפור יהודי רומניה בשואה
יהודי רומניה בעצרת השנתית, צילום: א.מ.י.ר

לפני כחודש מלאה שנה לפטירתו של העיתונאי והסופר היהודי-אמריקני אלי ויזל. אחד מחלקי הביוגרפיה של מי שלחם רבות להנצחת זכר השואה, היה נטוע עמוק בתופת הנוראה שעבר כיהודי יוצא רומניה בתקופת שלטונו של היטלר. בארגון א.מ.י.ר לקחו על עצמם בשנים האחרונות את מלאכת חשיפת קורותיהם של יהודי רומניה בזמן השואה, שהיוו את הקהילה השלישית בגודלה באירופה ערב פעולות ההשמדה של גרמניה הנאצית.

כ-850 אלף יהודים התגוררו ברומניה עמוק לתוך שנות ה-40 של המאה הקודמת , מחציתם נספו במכונת התופת המשומנת של הנאצים.

לטענת  ד"ר רפי ואגו מאוניברסיטת ת"א, המשמש גם כיועץ האקדמי של ארגון א.מ.י.ר, סיפורם כמעט שלא נשמע בטח ביחס למימדי הרצח והחורבן של הקהילה וביחס לייחודיות שאפיינה את יהודי רומניה בשואה.

"רומניה ביחד עם קרואטיה", אומר ד"ר ואגו ל'כיפה', "היו שתי המדינות היחידות אשר בתור בעלות בריתה של גרמניה הנאצית ביצעו 'שואה משלהם' – לא בהוראת ולא ביוזמת הנאצים".

יהודי רומניה בואה

יהודי רומניה בואהצילום: א.מ.י.ר

בהמשך מסביר, מי שנחשב כמומחה להסטוריה של מזרח אירופה ומי שהיה חבר הוועדה הבינלאומית לחקר השואה ברומניה ע"ש ויזל, כי המגמות האנטישמיות במדינה החלו עוד לפני השפעת השלטון הנאצי, "בין שתי מלחמות העולם חלה הקצנה בקרב הכוחות הפוליטיים ברומניה. הופיע 'משמר הברזל', החלו מגמות גזעניות, אנטישמיות ופאשיסטיות. מגמות אלה קדמו לעליית הנאציזם בגרמניה".

ד"ר ואגו מציין כי להצלת מחצית מהודי המדינה אחראיים מספר גורמים, "אנו יודעים שלמשטר הרומני היו תוכניות מגירה מוכנות להגליית כל יהודי רומניה ומסירתם לידי הנאצים לפתרון הסופי".

עם זאת", הוא מוסיף כי "מנהיג המדינה יון אנטונסקו, החליט מתוך תובנה שגרמניה עומדת להפסיד את המלחמה כבר ב-1942, לשמור על מה שנראה לו כאינטרס לאומי רומני וזאת למרות הלחץ הנאצי".

בנוסף לכך הוא מוסיף כי "מספר גורמים חשובים פעלו לעתים במקביל. כמו מנהיגה היודי של רומניה וילהלם פילדרמן, הרב הראשי אלכסנדר שפרן, פוליטיקאים רומנים, אלנה המלכה האם שזכתה בתואר חסידת אומות העולם, פעילים ציונים בעיקר של תנועות הנוער וכמובן, רומנים אשר באזורי מצוקה שונים עזרו והצילו יהודים תוך סיכון חייהם".

חברי הארגון בפגישה עם נשיא המדינה

חברי הארגון בפגישה עם נשיא המדינהצילום: א.מ.י.ר

ד"ר ואגו סובר כי המפנה שחל בחשיפת קורות יהודי רומניה בשואה, נגזר מנפילת המשטר הקומוניסטי במדינה, "המשטר הקומוניסטי ברומניה, למרות היחסים עם ישראל, לא התמודד ולמעשה אף הכחיש את שואת יהודי רומניה. התנופה הגדולה ביותר באה בעקבות דו"ח הוועדה הבינלאומית לחקר השואה ברומניה, היא "וועדת ויזל" על שמו של אלי ויזל ז"ל אשר כיהן כיו"ר הוועדה, ותרם רבות להעמקת מודעות השואה במדינה".

לדבריו, "הוועדה הוקמה בשנת 2003 בעקבות אמירתו האומללה של נשיא רומניה דאז, יון איליאסקו, כי 'ברומניה לא הייתה שואה', כאשר הוא טען שיהודי רומניה לא נלקחו למחנות ההשמדה על ידי הנאצים". 

מסתבר שמסקנות הוועדה היוו משקל רב בהכרת השלטון הרומני בשואת היהודים שחיו בצילו באותה תקופה, "המסקנות כפו על רומניה להודות באחריותה על מותם של מאות אלפים. בעקבות המלצת הוועדה גם הוכרז על יום זיכרון לאומי ברומניה לקורבנות השואה מדי שנה ב- 9 באוקטובר וכן הוקם מכון לאומי לחקר השואה על שם אלי ויזל. בנוסף לכל זה, הוקמה אנדרטה לזכר השואה במרכז בוקרשט ותוגברו הפעולות להכשרת מורים והוראת נושא השואה ברומניה".

לפני כחודש כ-800 איש, ביניהם יוצאי רומניה ששרדו את השואה, רבנים אישי ציבור, קונסול שגרירות רומניה בישראל ועוד, קיימו ביד ושם עצרת מיוחדת לציון שואת יהדות רומניה. הנוכחים ציינו את אמירתו של אלי ויזל שנולד וגדל ברומניה, "לשכוח את המתים שווה ערך ללהרוג אותם פעם נוספת".