רגע לפני החקיקה: חוק הלאום אושר לקריאה שנייה ושלישית

הצעת החוק, שראש הממשלה העמיד בראש סדר העדיפויות ושעוררה מחלוקות רבות מימין ומשמאל, אושרה בוועדה המשותפת בכנסת ותובא להצבעה במליאה ח"כ אוחנה: "לעם היהודי מגיעה מדינה יהודית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/07/18 09:55 ו באב התשעח

רגע לפני החקיקה: חוק הלאום אושר לקריאה שנייה ושלישית
הדיונים בוועדה המשותפת, צילום: דוברות הכנסת

הוועדה המשותפת של ועדות חוקה חוק ומשפט והכנסת, אישרה היום (רביעי) את הצעת חוק הלאום לקריאה שנייה ושלישית.

ההצעה, שעוררה ביקורת רבה מימין ומשמאל בטענות שונות, תובא בהמשך להצבעה במליאת הכנסת במטרה לאשרה עוד לפני תום מושב הקיץ, כפי שדחף לכך ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בחוק תמכו 8 חברי כנסת: יו"ר הועדה ח"כ אמיר אוחנה וחברי הכנסת יואב קיש, אבי דיכטר, דודי אמסלם (הליכוד); מיכאל מלכיאלי (ש"ס), עודד פורר (ישראל ביתנו), ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) ואורי מקלב (יהדות התורה).

7 חברי הכנסת שהתנגדו לו הם: יואל חסון, איתן ברושי, מרב מיכאלי (המחנה הציוני), אחמד טיבי, יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), יעל גרמן (יש עתיד) ומיכל רוזין (מרצ).

יו"ר הוועדה ח"כ אוחנה ציין בסיפוק כי "לעם היהודי מגיעה מדינה יהודית". מנגד אמר ח"כ טיבי: "אנחנו מודיעים בתדהמה על מותה של הדמוקרטיה שגססה בשנים האחרונות וסבלה מהדרה וגזענות זה שיא השפל וההלוויה תתקיים היום במליאה בשעה לא יודעה".

אחד הסעיפים שעוררו מחלוקת בחוק, היה זה שאפשר ליישובים קהילתיים לקבל לשורותיהם רק תושבים מאותה דת או לאום. בשמאל ובחלק מחוגי הקואליציה תקפו את הסעיף וטענו כי מדובר בגזענות יש אף כאלה שהשוו אותו לשואה.

מנגד, בימים האחרונים החלו גורמים בצד החרדי והשמרני בציונות הדתית, לטעון כי יש בחוק פרשנויות העלולות להוביל לפגיעה משמעותית בנושאי יהדות ובחוקים כמו חוק השבות.