רגבים על מבקר המדינה: "לתמוך במסתננים מותר, ובנו לא?"

בתנועה לא אהבו את הביקורת שהוטחה בדו"ח מבקר המדינה על המוא"ז בנימין בנוגע לתמיכה בהם, "יש רשויות שמבזבזות את כספי הציבור על תמיכה בארגונים קיצוניים אנטי ציוניים, ויש כאלו שרואות בשמירה על אדמות המדינה כערך ציבורי וציוני, אנו גאים בהן"

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/11/17 16:03 ג בכסלו התשעח

רגבים על מבקר המדינה: "לתמוך במסתננים מותר, ובנו לא?"
מבקר המדינה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בתנועת רגבים הגיבו היום (שלישי) לדו"ח מבקר המדינה שבו הושמעה ביקורת על המועצה האזורית מטה בנימין על שהציבה קריטריונים לתמיכה כספית בעמותו שעוסקות ב"גאולת קרקעות" כמו עמותת 'רגבים'.

"תמיכת הרשויות המקומיות בפעילות רגבים נעשתה תוך שמירה קפדנית על כללי המנהל התקין ודרישות החוק", אמרו בעמותה והוסיפו כי "יש רשויות שמבזבזות את כספי הציבור על תמיכה בארגונים קיצוניים אנטי ציוניים, ויש כאלו, כדוגמת הרשויות ביו"ש, שרואות בשמירה על אדמות המדינה כערך ציבורי וציוני, אנו גאים בהן".

עוד הם אמרו כי "תנועת רגבים מוכרת למעלה מעשור כשחקן מרכזי בתחום שמירת אדמות המדינה, מאבק בבניה בלתי חוקית ובפגיעה באיכות הסביבה, וכן בשמירה על מנהל תקין בנושאים אלו, ולפיכך אך טבעי כי המועצה האזורית בנימין, כמו רשויות מקומיות נוספות, תומכת בפעילות רגבים המתבצעת בתחומה".

לדבריהם, "בזמן שעיריית תל אביב מעבירה מדי שנה מאות אלפי שקלים מכספי הציבור, לארגונים קיצוניים אנטי ציוניים כמו שלל ארגוני סיוע למסתננים מאפריקה, "רופאים לזכויות אדם", תיאטרון יפו שמעלה הצגות על הנכבה ו"האגודה לזכויות האזרח", אנו גאים בכך שהרשויות המקומיות ביהודה ושומרון פועלות לקדם אינטרס ציוני מובהק של שמירת אדמות המדינה".

יש לציין כי ממצאי דו"ח המבקר עסקו בהתנהלות הרשויות המקומיות וגם בנוגע למועצת בנימין הביקורת הופנתה כלפיה ולא עסקה במישרין ברגבים. למרות זאת, בתנועה רתמו את בג"ץ כדי לחזק את עמדתם, "בג"ץ קבע זה מכבר כי הרשויות המקומיות רשאיות לתמוך בפעילות ציבורית בסוגיות מדיניות ולאומיות, וזאת תוך שמירה על כללי המינהל התקין, ניהול דיון וליווי של הייעוץ המשפטי".

מעוניין לסגור עמותות המספקות תעודות כשרות. סמוטריץ

 סמוטריץצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

 

על הטענה כי יש קשר בין תמיכת המועצה לבין העובדה שמנכ"ל העמותה שימש בעבר כעוזר ראש המועצה, הם אמרו כי היא "חסרת שחר, מאחר ורשויות מקומיות נוספות תומכות בפעילות רגבים בהיקפים דומים. זאת ועוד, פעילותו של מנכ"ל העמותה נעשתה בהתאם להנחיות ייעוץ משפטי מלווה, תוך הקפדה על ההנחיות למניעת ניגוד עניינים ולזות שפתיים".

 

כמו כן הם אמרו כי "עמותת רגבים עוסקת רבות בענייני מנהל תקין, ולכן אך טבעי יהיה שתעתור לבית המשפט כנגד רשויות שונות שחל ליקוי ממשי בתפקודן - והראיה לכך שבמקרים רבים בתי המשפט קיבלו את טענות העמותה. רק לפני ימים ספורים שיבח בג"צ את חשיבותה של עתירה, שהוגשה במסגרת הפעילות הנתמכת ע"י מועצת בנימין, כנגד בניה בלתי חוקית והשתלטות על קרקעות, וקבע כי "אכן עתירות מהסוג הזה מסייעות ומאירות עם זרקור על השטח".

 

לסיום הם ציינו כי "הטענה בדו"ח כי יש טעם לפגם בכך שרשות מוניציפלית תתמוך בפעילות משפטית של הגשת עתירות כנגד רשויות מדינה שונות, שאינן ממלאות את חובתן הציבורית וכשלו בתפקודן, מגוחכת לא פחות ממי שיטען מדוע מבקר המדינה ממומן מכספי המדינה ובמקביל מבקר את פעילותה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', שלא הוזכר בדו"ח אך קולות שונים קשרו את הצעת החוק שהוא מקדם שנושא המבקר לביקורת נגד רגבים, אמר כי "לגופן של טענות המבקר באשר לתנועת רגבים ולעמותת אופ"ק להתיישבות (שאני כמובן גאה מאוד על חלקי בפעילויותיהן החשובות!): ראשית, שתי העמותות הללו, יוצאות בסדר גמור בדו"ח והמבקר לא בא אליהן בטענות. טענות המבקר מופנות לשיטת מבחני התמיכה של מוא"ז מטה בנימין. מדובר ב 16 מבחני תמיכה שרק 2 מהן נוגעות לרגבים ואופק. בכל מקרה לא נטען להתנהלות בעייתית של עמותות אלה".

בנוסף הוא ציין כי "גם אם היתה ביקורת כזו הקשורה לרגבים ולאופ"ק הרי שהיא אינה נוגעת לי כלל ועיקר. ברגבים הועסקתי כעו"ד וכמנהל פעילות ללא שום זיקה לתחום הכספי. עמותת אופ"ק רשומה בכתובתי מאחר וכעו"ד חתמתי על מסמכי ההקמה שלה לרשם העמותות. בתקופתי כחבר עמותה באופ"ק העמותה לא קיבלה תמיכות. פרשתי מחברותי בה עם כניסתי לכנסת ביום 31.3.15. והיא החלה לקבל תמיכות ממטה בנימין רק בשנת 2016 (כשנה לאחר פרישתי ממנה). אין שום קשר בין דו"ח המבקר שפורסם היום לביני ובוודאי לא לחוק שאני מקדם להסדרת תפקידו וסמכויותיו".