קצין חינוך ראשי: "צה"ל חייב לשמש כמגדלור מוסרי"

תא"ל צביקה פייראיזן שיגר לחיילי חיל החינוך איגרת שבה כתב כי "חייל היונק ממעיין ערכי האומה ומורשתה, ייטיב לעמוד בכל משימה. זוהי למעשה 'כשירות ערכית' לה נדרשים כל חייל ומפקד בצה"ל, המהווה חלק מהכשירות המבצעית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/12/17 09:23 ב בטבת התשעח

קצין חינוך ראשי: "צה"ל חייב לשמש כמגדלור מוסרי"
צביקה פייראיזן בטקס הכניסה לתפקיד, צילום: דובר צה"ל

קצין החינוך הראשי, תא"ל צביקה פייראיזן, פרס השבוע בפני חיילי וקציני חיל החינוך את משנתו באגרת מיוחדת ששלח אליהם וכתב כי חיילי צה"ל אמורים לשמש כ"מגדלור מוסרי".

פייריאזן, שנכנס לתפקידו בקיץ האחרון, התייחס בתחילת האגרת לשתי האמירות המרכזיות של מגילת העצמאות, "האחת בסיסית, מדינת ישראל מוקמת כדי לשמש בית לאומי לעם היהודי".

לצד זה הוא הדגיש כי "מהאמירה השנייה עולה כי בוני המדינה לא הסתפקו בהיותה מגן לעם היהודי אלא ראו בה 'מגדלור מוסרי'. בניין שיסודותיו בעומק היהדות וקומותיו נבנות מערכי הדמוקרטיה. בתוך אלה הוקם צה״ל והוגדרה לו מטרה - להגן על מדינת ישראל, על עצמאותה ועל ביטחון אזרחיה ותושביה".

לדבריו "ערכי יסוד אלה - הגנת המדינה, אהבת המולדת וכבוד האדם - הם המשמשים תשתית ל'רוח צה"ל'. במסמך 'רוח צה"ל' מופיעות זו לצד זו באופן בהיר וממוקד המטרה והדרך הראויה על פיה ינהגו כל חייל ומפקד כדי שיוכלו לעמוד במשימותיהם"

עוד הוא כתב כי על כלל החיילים להיות גם ב"כשירות ערכית", מעבר לכשירות המבצעית, "חייל היונק ממעיין ערכי האומה ומורשתה, שצדקת הדרך בהירה עבורו וערכים מוצקים מאירים את דרכו, ייטיב לעמוד בכל משימה. זוהי למעשה 'כשירות ערכית' לה נדרשים כל חייל ומפקד בצה"ל, המהווה חלק מהכשירות המבצעית הנדרשת לכל חייל. בשילובן של הכשירות המקצועית הן יוצרות את השלם".

לסיום ציין פייראיזן כי "הדרך בה פועלים מפקדי צה"ל בכל שעות היממה, בעת שירותם ובחופשה, חייבת לשמש כמגדלור מוסרי. האמון הציבורי ממנו יונק צה"ל והכרחי לחוסנו, נובע מהעמידה ביעדו מרכזי - הגנת המדינה, ובה בעת מהדרך בה מתנהלים המפקדים והמשרתים בו".

הבנים באלונקות

כשרות ערכית לצד מבצעית. חיילים באימוןצילום: Moshe Shai/FLASH90

כזכור בליל הושענא רבה האחרון האחרון העביר קצין החינוך הראשי ביקורת על חלק מהלכי הרוח בציונות הדתית, שהתבטאו בעלוני השבת בתקיפות חוזרות ונשנות על צה"ל, "בשנתיים האחרונות כשהחלטתי שייתכן שאקח את התפקיד הזה, התחלתי לדפדף בעלוני השבת והתחלתי לקרוא. מאוד נעצבתי, אין כמעט שבת שבה אין בעלוני השבת תקיפה ישירה או עקיפה של צה"ל. דברים רבים הם בין חצאי אמיתות לשקרים".

עוד אמר אז תא"ל פייראיזן בשיחה שהעביר ביישוב קרני שומרון כי הדבר פוגע במוטיבציה של הנוער הדתי להתגייס, "לילדים שלי יש אבא תת אלוף שיכול לאזן ולומר להם מה נכון ומה לא נכון. אך אין מי שיאזן ילד בן 14 שקורא 4 שנים רצוף את עלוני השבת האלה, מה הוא יחשוב? למה לו להתגייס למקום של אנשים שממש לא רוצים את טובת עם ישראל, שיושבים בצה"ל חבורה של אנשים שכל מה שהם רוצים זה רק את חולשתה של מדינת ישראל?".