צה"ל מגייס יותר ויותר בנות דתיות - אך האם הוא ערוך לכך?

צה"ל מכריז בכל הזדמנות כי הוא מעוניין בבנות דתיות לאומיות, אך מסתבר כי בבסיס טירונות לא נערכו מבחינה לוגיסטית לקליטת בנות מדרשה. האם הצבא באמת ערוך לגיוס הבנות הדתיות?

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 19/08/19 16:22 יח באב התשעט

צה"ל מגייס יותר ויותר בנות דתיות - אך האם הוא ערוך לכך?
חיילות דתיות. למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90, קובי גדעון

האם צה"ל ערוך לגיוס בנות דתיות בצורה מספקת? כידוע, בשנים האחרונות עולים מספרי הבנות הדתיות המתגייסות לצה"ל, תכניות גיוס שונות צצות כפטריות אחר הגשם, כמעט בכל מדרשה לבנות יש מסלול לגיוס ובצה"ל משווקים תכניות מותאמות לבנות המגזר. בצה"ל גם מקפידים לפרסם את מספרי הבנות הדתיות המתגייסות, פרסום שזכה לאחרונה לביקורת ולטענות למיחזור הנתונים, מתוך מגמה של צה"ל, לכאורה, להראות כי המספרים הולכים ועולים כל הזמן.

בפוסט שפרסם הבוקר (ב') הרב אברהם סתיו, הוא מספר על קבוצת בנות מדרשה שהתגייסו לצה"ל, ועם הגיעם לבסיס התברר להן כי אין עבורן חצאיות של מדי ב', והן נאלצו בימים הראשונים של הטירונות לקיים אימונים במדי א', שאינם מותאמים לכך בשום צורה. "נערות דתיות שהתגייסו לאחרונה לצה"ל גילו כשהגיעו לבסיס שאין בשבילן חצאיות", כתב הרב סתיו. "עד שהעניין יסתדר, כך נאמר להן, עליהן ללבוש מכנסיים, או לנסות לרוץ בטירונות בכתונת-המשוגעים הנקראת חצאית-א'-לא-מקוצרת.

"וכך, במשך ימים, בוגרות אולפנות ומדרשות, שכל חייהן לבשו רק חצאיות אבל לא רצו "לעשות בעיות", נאלצו להסתובב בבסיס צבאי מעורב במכנסיים, עד שבעקבות לחצים חיצוניים התברר שדווקא נשארו כמה חצאיות ב' ברס"פיה".

ראש מדרשת לינדנבאום, הרב אהד טהרלב, הגיב לרב סתיו וכתב כי הבנות המדוברות הן תלמידותיו, וכי צה"ל דווקא פעל מעל ומעבר במקרה הזה: "לצערי הרב ידידי היקר הרב אברהם סתיו הפעם טועה ומטעה", כתב הרב טהרלב. "אותה קבוצת בנות הן תלמידותי ויאמר לזכותו של הצבא שבסיור מוקדם שנערך לבנות הן נשאלו מראש מי מעוניינת בחצאית ב' כדי לדאוג להן לחצאית מראש. היו בנות שבחרו שלא להגיע לסיור המקדים ולכן לא הזמינו חצאיות. 
במקרה המדובר סיפקו לבנות (שלא הזמינו חצאיות כיון שלא היו בסיור) גם חצאיות ב' לא במידה המתאימה, ואפשרו להן לקחת את החצאיות הביתה ולקצר אותן לבד. אני חייב לומר שבמקרה המדובר הצבא עשה מעל ומעבר כדי לבוא לקראת הבנות.

הרב אהד טהרלב

האם הצבא ערוך לגיוס הבנות הדתיות? ראש מדרשת לינדנבאום, הרב אהד טהרלבצילום: רוני נתן

"כאחד שתומך בגיוס בנות, אני מנהל לעיתים קרובות מאבקים כדי לדאוג לכלל הבנות הדתיות בצבא, אך במקרה הזה אין שום הצדקה לביקורת שהובאה בפוסט". סיים הרב טהרלב את תגובתו.

גם אם אמנם צה"ל אכן פעל לטובת הבנות במקרה הזה והלך לקראתם, כפי שכותב הרב טהרלב, יש לשאול האם צה"ל אכן ערוך לגיוס הגובר של הבנות הדתיות. אם באפסנאות בבסיס גדול אין ציוד מספיק עבור בנות דתיות המתגייסות כקבוצה, דבר שהוא לכאורה בסיסי, השאלה האם צה"ל, ששם את שילוב הבנות הדתיות כמטרה, מספק לכך גם את התנאים הטכניים והלוגיסטיים.

בהמשך הדיון התייחס לנושא גם ראש ישיבת ההסדר במודיעין ואל"מ במיל' בעצמו, הרב אלי שנוולד, וכתב כי נושא שילוב הבנות הדתיות בצבא רצוף בעיות, בלי קשר לסיפור המדובר. בתגובה לרב טהרלב כתב הרב שנוולד: "כמי שמהווה כתובת ללא מעט תלונות. צר לי לומר שהמציאות בשטח מאד שונה ממה שאתה מתאר".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בגיוס יולי האחרון התגייסו לבסיס בדרום הארץ מספר רב של חיילות דתיות. במהלך הגיוס ועל אף היערכות לוגיסטית מעמיקה של מפקדי הבסיס, התגלה פער חלקי של חצאיות מדי ב'.על כן, הוצעו לחיילות לנוע במדי א' הכוללים חצאית או לקבל מכנסי ב’ כפתרון זמני. 
כל חצאיות מדי הב׳ שהיו במלאי ניתנו לחיילות באופן מידי. הפער טופל במהרה ע"י המפקדים וכלל החיילות חתמו על חצאיות ב' תוך ימים ספורים מרגע גיוסן". 

"בעקבות האירוע הופקו הלקחים בנושא".