פרשיות השבוע

בעוד אצלנו דנו בתאריך תחילת הלימודים, אצל החרדים ערכו משאל שיכול ללמד אותנו משהו ויש גם מילה טובה על הגיבושון של נתניהו

חדשות כיפה חיים אקשטיין 10/06/11 00:56 ח בסיון התשעא

כשלפני כמה שנים החלו לצוץ "תיקוני ליל שבועות" אלטרנטיביים, זו היתה בשורה טובה - אזרחי ישראל מגלים התעניינות בתורה ולא רק בבלינצ'ס. עם הזמן התווספו עוד אירועים של לימוד בשבועות, ואמנם הם כללו גם הופעות, שירה בציבור והגיגים של סלבריטיז על היהדות, אבל לפחות ראינו ניצנים של יציקת תוכן משמעותי לחג. גם השנה, כשברשימת ה"תיקונים" היה אפשר למצוא גם ערב על שירת רחל ושיחה של רב עם כומר ואימאם, עדיין אפשר להסתכל על חצי הכוס המלאה ולהיות מרוצים מהתהליך המתפתח. אבל עוד שנה, או שנתיים, יש מצב שזה יתחיל להימאס. השלב של החזרת תיקוני ליל שבועות הוא חשוב, אבל מתישהו צריך להתקדם ממנו להחזרת הלימוד האמיתי. להפגיש את הציבור עם התורה עצמה. היא הרבה יותר אטרקטיבית ומדברת לכל אחד מאיזשהו פאנל או מופע.

תן כותרת
ברגעים אלה, אם אתם קוראים את המדור ביום שישי, חברי הקואליציה עושים את דרכם לשבת גיבוש בצפת. אם הידיעה הזאת איננה חדשה עבורכם, כנראה כבר נתקלתם בה בכלי התקשורת השונים. חלק גדול מהכותרות שדיווחו על הסופשבוע של חברי הכנסת, סיפרו על "גיבושון לחברי הקואליציה עם אבשלום קור". כמה מהם הכניסו לכותרת גם את מופע הכלייזמרים שהח"כים עתידים לצפות בו. ומה לא הופיע בכותרות? תוכנית אמנותית של קובי אריאלי, סיורים ושחזור הקרב על צפת בתש"ח. פרטים מעניינים, אבל לא מספיק ביזאריים בשביל כתבה על נתניהו. שלא לדבר על חיזוק האוכלוסייה היהודית בגליל - נקודה שבהחלט רחוקה מלספק את הסחורה העיתונאית. אז המדור מאחל לחברי הקואליציה שבת מוצלחת, תהנו מכל פרטי התוכנית הצפויה לכם, ונישט-שאבעס-גערערט - אבל תעיפו מבט גם על המצב היהודי-ערבי בעיר הקודש, ותחשבו מה אפשר לעשות בקשר אליו.


גם מוציא ספר חדש וגם מטייל בצפת(צילום: ברי כצנלסון)


ההיסטוריה חוזרת. זה מפתיע מישהו?
אגב קובי אריאלי, הנ"ל מוציא לאור בימים אלה ספר חדש, "רומן בכתובים" שמו. הספר מקשר בין אירועים תנ"כיים לזמננו אנו, באמצעות סיפורים קצרים שמתחוללים בישראל של היום, אך הם בעצם גלגול של סיפורי העבר. הרעיון הוא שאותם מסרים, אותן תופעות, אותם חטאים, יכולים להתקיים גם היום בלבוש שונה. נשמע פשוט, הרי ברור לנו שהתורה רלוונטית לכל דור ודור, אבל כנראה זה לא מספיק ברור לכולם - עובדה שהיה אפשר לעשות מזה רעיון מקורי לספר.

החופש הקטן
מבין שלל התגובות לתכנון להקטין קצת את החופש הגדול, ראוי לציין התייחסות אחת, שולית למדי, שיכולה להכניס לפרופורציות את הדיון: המשאל של הפורטל החרדי "בחדרי חרדים" שאל את הגולשים מה עם החופשה של ילדי הת"תים, תלמודי התורה שיוצאים לחופשה קצרצרה מדי חודש. האם גם אותה צריך לקצר עוד יותר, או שאולי להגדיל אותה לחודש. נקודה למחשבה עבור כל מי שקצת-פחות-מחודשיים זה פרק זמן קצר מדי בשבילו.

יש גם גרים כאלה
שכוייח השבוע מוענק לאתר "וואלה", על כתבה מעניינת ומקורית לשבועות בנושא גיורים. לא על המאבקים סביב הגיור הצבאי, לא על הקשיים שמערימים על המתגיירים, אלא פשוט ראיונות עם גרים מפורסמים שמספרים על עצמם. לשם שינוי, אפשר לקרוא גם רשמים חיוביים של גרים, שיודעים לספר לא רק על מערכת נוקשה, אלא גם על הדברים היפים שביהדות. ובכלל, לשם שינוי אפשר לקרוא כתבה לשבועות שכולה פרווה, בלי אף עוגת גבינה.

ותהייה קטנה לסיום
כל מי שיש לו איזשהו קשר למערכת החינוך, מודע מן הסתם להתחדשות המתמדת בענף. כל שנה המורים מתמודדים עם שיטות לימוד חדשות, התלמידים נאלצים להתרגל לשינויים חדשים במבנה הבחינות, ההורים מוציאים כסף על ספרי לימוד חדשים. אז למה כשמדובר בחידון התנ"ך למבוגרים, משרד החינוך אינו דואג לקמפיין חדש? יהיה נפלא אם המסורת תתחדש ותחזיק מעמד הרבה שנים, אבל האם כל פעם נצטרך לראות שוב ושוב את אותן פרסומות?

והתחזית לשבוע הקרוב: ללא חג ניכר.