פרשיות השבוע

מדוע שמח י"ז בתמוז? ומה היה אומר הרב קוק על רשת האינטרנט? סיכום מיוחד של אירועי השבוע

חדשות כיפה חיים אקשטיין 02/07/10 00:00 כ בתמוז התשע

י"ז בתמוז רגיל להגיע אלינו מדי שנה, אבל הפעם הוא הגיע לראשונה מזה שנים רבות (שמונה, אם זה מעניין מישהו) לבית הספר. ילקוט, לוח, צלצול וספרי לימוד הם מושגים שי"ז בתמוז איננו רגיל לפגוש, הוא מגיע בדרך כלל אחרי שכל זה כבר נגמר. עמוק בתוך הקיץ, תקוע באמצע החופש הגדול. אבל הפעם שנת הלימודים הסתיימה מאוחר, כך שחודש יוני הסתיים אחרי הצום, לשמחתם של המרוויחים מכך, ולדאבון ליבם של המפסידים מכך. המפסידים הם כמובן התלמידים (האשכנזים, בעיקר. הספרדים מסודרים בגדול עד השבוע שחל בו תשעה באב. אפלייה עדתית ממש), הנתקלים על תחילת החופש בדברים שאסור להם לעשות, והמרוויחים הם ההורים, או לפחות חלק גדול מהם, שסוף סוף יש ביטוי לתחושות ליבם בתחילת יולי-אוגוסט, בדמות מנהגי אבלות. ומה עם י"ז בתמוז עצמו? בבתי הספר שציינו אותו, הוא בוודאי הרוויח, סוף סוף דואגים שילדי ישראל ידעו על קיומו; בבית הספר שבהם התעלמו ממנו, אפילו השנה כשסוף סוף יש הזדמנות לדבר עליו, הוא בטח נעלב.

הדור החדש

אחרי ש"לנבוכי הדור", ספרו הגנוז של הראי"ה קוק שכמעט יצא לאור, הופץ ממחשב למחשב, קיבל פירסום ועורר פולמוס קטן בציבור, הסיפור מגיע כנראה לסיומו. מכון הרב צבי יהודה קוק עומד להוציא את הספר, עם כמה צינזורים נחוצים (לפחות לדעתם של הרבנים העומדים בראשו), ובתוספת פנקס נוסף של הרב קוק זצ"ל שטרם ראה אור. במכון אומרים שגם מה שמצונזר כרגע, יראה אור בעתיד עם ביאור. לסיום הפרשה - בהנחה לא-מבוססת-בכלל שבכך היא תסתיים - נשאר למדור רק לומר כי בין אם הספר צריך להתפרסם, ובין אם צודקים המבקשים להשאיר אותו גנוז, בין אם הראי"ה חזר בו ממה שכתב ובין אם לא, מהפכת הדואר האלקטרוני הצליחה לגבור על כל השיקולים. קלות העברת המידע מאדם לאדם, יצרה מציאות בשטח. אם לא מוציאים ספר לאור בבית הדפוס, הוא יראה את אורו של מסך המחשב. מעניין מה הרב קוק היה אומר על זה.


כבר לא צריך לחכות לבית הדפוס

פה אחד

"פשרנות בדיעבד, או חינוך דתי לכתחילה?" זו השאלה שעמדה במרכז ערב העיון של "נאמני תורה ועבודה" ביום ראשון האחרון. אלה שהגיעו אע"פ שהיה אפשר לנחש מראש מה תהיה התשובה, ואולי דווקא בגלל זה, זכו לשמוע הרצאות על הנושא מארבעה היבטים שונים: פסיכולוגית קלינית דיברה על ההיבט הפסיכולוגי, רב דיבר על ההיבט ההלכתי, ועל אותו עיקרון זכו להתייחסות גם ההיבט החינוכי וההיבט החברתי. מגוון וממצה, לכאורה, אלא שעל כל צד הובאה רק דעה אחת, של דובר אחד בלבד. התייחסות מהיבטים שונים זה מצויין וחשוב, והמדור באמת מעריך זאת, אבל זה מחייב גם התייחסות מנקודות מבט שונות.

מחוץ למעגל

כמדי תענית ציבור, גם אחרי י"ז בתמוז האחרון, יש למדור מה להגיד על הכנס של "במעגלי צדק". הפעם, אם לדייק, זה לא היה רק כנס של "במעגלי צדק", אלא גם של "בת עמי", "בית מורשה", "גוונים" ועוד כמה ארגונים שהלוגואים שלהם עיטרו את המודעה של הכנס. מספר הרבנים בו עלה לארבעה, סבב ההרצאות שבו הוגדר שוב כלימוד ולא היה איזשהו מופע בידור או קריוקי בסוף. לאור כמה פניות ומענות, אנשי "במעגלי צדק" ניסו הפעם לבוא קצת לקראת הציבור הדתי, אבל עדיין ניסו לרצות גם את הציבור החילוני ולא להיתפס כדתיים מדי. לרקוד על שתי החתונות, ועוד בימי בין המצרים. עושה רושם כי עדיין ידרשו מאמצים נוספים כדי להחזיר את הקהל הגדול של סרוגי הכיפות, שמילא בעבר את הכנסים האלה מדי צום בצומו, וכעת מרגיש - בין אם ההרגשה הזאת מוצדקת ובין אם לאו - קצת לא שייך. אבל סחתיין על הניסיון, בתור התחלה.


מנסים לחזר אחר ההציבור הדתי (כנס מעגלי צדק, צילום ארכיון)



קצר ולעניין

שכוייח השבוע לכל מי שמסיים ש"ס משניות, במסגרת לימוד המשנה היומית. מפעל הפחות ותיק, פחות ידוע ופחות פופולארי מהדף היומי, אבל בשביל כל מי שרוצה ללמוד משהו קצר בקביעות, שתי משניות ביום זה פיתרון מצויין. כל מי שמרגיש שדף גמרא ביום זה קצת גדול עליו, מוזמן להצטרף השבת.

ותהייה קטנה לסיום

עוד הערה בעניין החופש: חופשת הקיץ איננה נמצאת בראש מעייניהם של האגפים השונים במשרד החינוך, הם חיים משנת לימודים לשנת לימודים, והתקופה שבין-לבין איננה תחת אחריותם; השנה, מנהל החמ"ד ו"מפעלות הציונות הדתית" משקיעים במציאת תעסוקה לבני הנוער, באופן שיביא תועלת גם להם וגם לחברה. אלה שגם ככה מתכננים להתנדב מעכשיו ועד ספטמבר לא יצטרכו עזרה מלמעלה, השאלה היא מה יהיה עם אלה שבכלל לא בראש שלהם לתכנן משהו - האם הפרוייקט החדש יצליח למשוך מישהו מהם מהסלון?

בברכת וזכנו לקבל שבתות מתוך ניצחון של הולנד נגד ברזיל.