פרשיות השבוע

מאורעות השנה האחרונה סיפקו שלל רעיונות לתחפושות, אבל הנה אחת שלא חשבתם עליה: מכתב רבנים

חדשות כיפה חיים אקשטיין 11/03/11 00:00 ה באדר ב'

בהתחלה זה נשמע כמו ביש מזל: עד שישראל מבקשת לשלוח שר לביקור אצל פולארד, ועד שאובמה מואיל בטובו להיענות לבקשה - פתאום מצבו הבריאותי של פולארד מחמיר, ונכון לשעת כתיבת שורות אלו לא ברור מה יעלה בגורלו של הביקור. לא נעים להיות בדיוק מאושפז כשבאים אליך אורחים חשובים מהארץ (אם כי עוד יותר לא נעים כשאף אחד לא חושב לבקר אותך כבר שנים), אבל מצד שני - אולי זה מה שיסב את תשומת ליבו של הממשל האמריקני, אם הוא עדיין לא קלט את זה, לכך שמצבו של פולארד הולך ומידרדר.

מפגע אקולוגי

נהיה מפחיד להסתובב בראש חודש אדר בירושלים. שלוש שנים אחרי אותו ערב שחור במרכז הרב, באותו תאריך, באותה ירושלים, שוב מתרחש פיגוע. הפעם, ברוך השם, התוצאות מסתכמות בפצוע בינוני אחד. מכיוון שמלבד אותו עובד ניקיון שנפצע לא נגרם עוד נזק לנפשות או לרכוש, המדור מרשה לעצמו להרהר על נזק מסוג אחר שנגרם על ידי הפיגוע הזה: לא רק שקית הניילון הממולכדת חטפה מכה רצינית, אלא כל שקיות הניילון בארץ. אם עד היום היה קשה לנו להיות נחמדים ולהרים זבל מהרצפה, עכשיו עלול להצטרף לכך גם החשש שאולי מדובר בחפץ חשוד. מובן שלא נזמין משטרה שתטפל בחפץ, אלא נמשיך הלאה לדרכנו. עם כל הזהירות מחפצים חשודים, צריך גם להיזהר שהם לא יפגעו בשמירה שלנו על הניקיון.

שוב דופקים את הנחמדים

בין כל האירועים שהתרחשו השבוע סביב מאבק העובדים הסוציאליים, היתה גם ידיעה אחת שלא חידשה שום דבר: 50 רבנים הביעו תמיכה בעו"סים. אולי בשביל אלה שעדיין לא הפנימו שרבנים לא מתעניינים רק בהתנחלויות, זאת היתה הפתעה, אבל באופן כללי מדובר בצעד הגיוני מאוד. לא רק בשל העובדה שהעובדים הסוציאליים ראויים לתמיכה, אלא גם מפני שלאנשי הציונות הדתית - גם אלה שאינם עובדים סוציאליים במקצועם - קל להזהות עם המאבק הזה. גם אנחנו סובלים כבר שנים מאותה תופעה: מי שרותם את כל כולו למען החברה, עליו הכי קל לדרוך.


כבר בחרתם תחפושת? (צילום: RonAlmog-cc-by)


חג פורים, חג פורים

חג הפורים מתקרב, וההכנות בעיצומן. והשנה: תגידו מה שתגידו על רמת הסולידאריות שלהם כלפי חברה הישראלית, אבל דווקא במגזר החרדי תחפושת הכבאי נרשמת כלהיט השנתי בעקבות אסון הכרמל, כשילדים חילונים מעדיפים גם השנה להתחפש לאסונות אחרים מסדרות אנימציה; גלי צה"ל, יחד עם האגודה למען החייל, יוצאת כבר עכשיו במבצע שליחת משלוחי מנות לחיילים. המדור תוהה באיזה מצב צבירה יגיעו השוקולדים ליעדם; באתר של חברת החשמל תוכלו למצוא הנחיות מפורטות להכנת תחפושות של שקע ותקע - מן הסתם כחלק משיפור השירות לאזרח; אל פרשני מגילת המגילה מצטרף השנה הרב בני לאו, עם ספר חדש על מגילת אסתר. המדור טרם קרא, והוא רק מקווה שהמעבר החד מירמיהו לאסתר עבר בשלום, והתוצאה לא יצאה מדכאת מדי בשביל פורים; ותודו שגם אתם מוטרדים בימים אלה מהשאלה מה עושים בפורים שחל במוצאי שבת, אף על פי שרק לפני שנה קרה אותו דבר.

למען השם

שכוייח השבוע מוענק למגיש-הצעות-החוק הבלתי נלאה, הלא הוא ח"כ זבולון אורלב. ברפרטואר של אורלב יש כבר הרבה הצעות חוק לתועלת החברה, אבל עכשיו הוא עובד על אחת ההצעות החשובות ביותר שלו (לפחות על פי טעמו האישי של המדור): להגביל את נתינת השמות החריגים לילדים. לטענת אורלב, שאליה הצטרף גם מנכ"ל המועצה לשלום הילד ד"ר יצחק קדמן, כשהורים מחליטים לתת לבנם שם תמוה - זה יכול להרוס לו את החיים. לפי ההצעה, פקידי משרד הפנים שרושמים את שמות הילדים לא יסתפקו יותר בהרמת גבה, אלא גם יעבירו את השמות יוצאי-הדופן לוועדה שתחליט אם לאשר אותם. זכותו של ההורה לתת שם לילדו, אך גם לילד יש זכות לגדול בכבוד. אמנם התלונות שהתקבלו לכנסת, שבעקבותיהן החליט אורלב לשים קץ לתופעה, הגיעו מפי אומללים כמו חמורה, אשכולית ולא-עלינו אפילו אדולף, אבל מן הסתם החוק לא יטפל רק בהם; ההורים של הוויה, נחליאל, זיו-השכינה ואור-אינסוף - ראו הוזהרתם.


אורלב ישמור על התינוקות (צילום: Bethany L King-cc-by-nd)


ותהייה קטנה לסיום

שוב ישראל מדורגת בתחתית רשימה בינלאומית כלשהי, והפעם מדובר במצעד המדינות הפופולאריות. רשת הטלוויזיה הבריטית BBC בדקה איזו מדינה אהובה יותר על תושבי העולם, וישראל נמצאת איפשהו בסוף, בחברה טובה - יחד עם איראן ופקיסטן. הצלחנו למצוא חן רק בעיני 21% מאוכלוסיית התבל. למדור, שבוע וקצת לפני קריאת המגילה שמספרת על כמויות ענק של שונאי ישראל, יש רק תהייה אחת פשוטה: זה הפתיע מישהו?

והתחזית לשבוע הקרוב: עוד קצת שלג, אם אפשר בבקשה.