פרשיות השבוע

האם הכנסת תחליט ש"שלוחי מצווה אינם ניזוקים"? האם הרב ישראל אריאל כותב פנטזיה? האם הקהילה שלכם עומדת לפתוח אתר אינטרנט? מסכמים שבוע.

חדשות כיפה רחלי כהן 20/07/07 00:00 ה באב התשסז

אזהרה: האחריות חלה על קורא הטור

כשבבחינת הבגרות באנגלית קיבלנו מאמר שנקרא "אזהרות על מוצרים", ותוכנו הכיל משפטים כגון- "אין לשים את שקית הניילון על הראש" ו- "את הגלידה יש לשים במקפיא", הייתי משוכנעת שנכשלתי בגדול בפענוח המשמעות. כשהגעתי לחלק שטען שאזהרות אלו נכתבו בעקבות תביעות שהוגשו נגד החברות, הבנתי שהבעיה היא לא אצלי אלא אצל האמריקאים.

כל זה היה עד שראיתי את הצעת החוק שהוגשה השבוע לאישור בכנסת בשם "חוק שלוחי מצווה". על פי ההצעה מפעלים, מסעדות ואולמי אירועים התורמים אוכל, לא יהיו חשופים לתביעות על איכות האוכל, וכך יוכלו לתרום אוכל ללא חשש תביעה.

אין ספק שזהו חוק מאוד חכם ומתבקש. אך בהנחה שהחוק יעבור, אי אפשר שלא לתמוה מה עדיף: כאב בטן מרעב או כאב בטן מאוכל מקולקל? את זה בעצם נשאיר לבגרות בחיבור.

מקבלים חופשה מהחופש

למרות שהוחלט בכנסת שלא לקיים דיונים ביום שלישי, ט` באב, ולקצר את הדיונים ביום שני - ערב ט` באב, הח"כים הדתיים רוצים יותר. "אני חושב שמן הראוי להתחשב בעובדי הכנסת ולסגור את משכן הכנסת בט` באב, בהתחשב בכך שאין ביום זה דיונים לא בוועדות ולא במליאה" כתב ח"כ אזולאי ליושבת ראש הכנסת.

מן הסתם דליה איציק תחשוב פעמיים לפני שהיא מאשרת כזה דבר, אבל תנו לנחש, שכך או כך- הציבור לא ממש ירגיש בהבדל.

הרבנות הפארשית

סוג של שיפור

(צילום: Manassas Cakery-cc)

1. שר המשפטים, פרופ דניאל פרידמן, והראשון לציון, הרב עמאר, הגיעו להסכם על הצעת חוק לנישואים שאינם כפופים לבתי הדין הדתיים - עבור מי שמוגדרים כ"חסרי דת". על-פי ההסכם שגובש, נישואים אלה יתקיימו בבית משפט אזרחי, והשיפוט בנושא יהיה בבית המשפט לענייני משפחה. במסגרת ההסכם גם הוחלט כי תוכר סמכות הרבנות הראשית להקים בתי-דין מיוחדים לענייני גיור - זאת מבלי לשנות את דרכי הגיור ודיני הגיור כפי שהם נוהגים כיום.


2. בנוסף - הרבנות הראשית הוציאה השבוע הנחיה לאכיפת התקנות החדשות של עריכת חופות, שיקשו על רבני צוהר לערוך חופות כפי שעשו עד כה. ארגון "צוהר" הוא ארגון של רבנים העורכים חופות יהודיות וכשרות, ללא מטרות רווח כשהם נפגשם פגישה אישית עם בני הזוג לפני החופה ומתחיבים לחופה אחת בלילה. רבני צוהר משוכנעים שמכיוון שאינם מחוברים לעטיני השלטון והמשרות הפוליטיות הם ניזוקים. לדברי הרב סתיו "יש כאן סוג של הכרזת מלחמה נגד כל עולם התורה הציוני וזאת כהמשך להחרמת הדיינים הצומחים מתוך ישיבותינו".

אז אמנם מורידים את ארגון "צוהר" ומארגנים לנו חתונה אזרחית, אבל פעם ראשונה שמישהו ברבנות מוציא הנחיות עקביות שלא סותרות אחת את השניה. גם זה סוג של שיפור.

על בסיס קבוע. (צילום: Yuv@L-cc)

אושר מטוקטק

עוד לא מצאתי את האיש שהחליט שהקיץ זוהי עונת הסקרים, אבל אין ספק שהוא עשה עבודה טובה כי הנה עוד סקר לכבוד פתיחת הקיץ:

הסקר שהוזמן ע"י מגה ספורט, מגלה ש-57% ממשחקי המטקות הם בגילאי 18-30 וככל שההכנסה גבוהה יותר, כך הסיכוי שתשחק במטקות גבוה יותר. רוב משחקי המטקות הם בעלי תעודת בגרות מלאה, ו-28% בעלי תואר אקדמי משחקים במטקות על בסיס קבוע.

הממצאים המעודדים עושים חשק לרוץ לחוף לשחק במטקות, רק קחו בחשבון שכמו בכל הסקרים השאלה שנשאלה היא לא "מי אתה והאם נוהג לשחק במטקות?" אלא יותר בסגנון של: "מה היית חולם להיות? תודה על תשובתך. קבל במתנה זוג מטקות".

סוהרסנים או כהנים?

רבות נכתב השבוע על הספר השביעי של הארי פוטר ועל חילול השבת. למי שלא היה פה בימים האחרונים (או שהיה עסוק בלהשלים את קריאת כל הספרים), השקת הספר האחרון בסדרה מיועדת להיות בשבת ובכך גררה מחאות נמרצות מפי חברי הכנסתי הדתיים והחרדים.

הגדילה לעשות הוצאת הספרים "סטימצקי" שהודיעה שהיא מתכוונת לערוך בליל שבת אירוע המוני למכירת הספר האחרון(?) מסדרת "הארי פוטר". האירוע ילווה במוסיקה, שלל אפקטים ופעילויות פנטזיה, קוסמים ומכשפים."הכניסה לאירוע ללא תשלום על מנת לאפשר לציבור לחוות את החוויה במלואה", כך נכתב בהודעה שפרסמה הרשת.

ובעלון השבת "קוממיות" שיופיע השבוע, תופיע קריאה של הרב ישראל אריאל ראש מכון המקדש לגיוס תרומות לבניית בית המקדש. קריאת הרב נכתבה כתגובה לשאלה- "מה עלינו לעשות שבית המקדש יבנה בימנו?".

"כתוב ועשו לי מקדש ולא ויבכו לי מקדש", כך כותב הרב אריאל, "עולי בבל לא אמרו קינות בתשעה באב אלא בנו מזבח, וגם יהודה המכבי לא הוריד דמעות אלא הדליק נרות במנורה!".

גם בכתבה שפורסמה ב- YNET וגם בתגובות לכתבה, אי אפשר היה לפספס את הטון המזלזל ואת המחשבה שהרב חולם בהקיץ. גם הכותב וגם המגיבים תהו כיצד יקריבו קורבנות, כיצד יבחרו כהנים וכיצד ינוהל בית המקדש, שלא לדבר על זה שהר הבית בכלל לא בידנו.

מצחיק. כשאלפי אנשים בעולם מתקבצים כולם באותו יום ובאותה שעה לחגוג השקה של ספר דמיוני לחלוטין (ושאין ספק שהוא דמיוני. תשאלו את רולינג) זה נשמע מאוד הגיוני לתקשורת והיא גם משתפת עם העניין פעולה. אבל כשרב חושב שהגיע הזמן לקום ולעשות מעשה בכוון חיובי לגבי מקום שאין ספק שהיה קיים (גם אם לא יניב תוצאות מדויקות) הוא מיד נחשד כ"פנטזיונר" מהסוג הנחות ביותר.

אז יסלחו לי כל מעריצי הארי פוטר, אבל אני מעדיפה לחיות בעולם שנשלט ע"י הקב"ה ולא ע"י ההוא שאין לנקוב בשמו. איך שהוא, זה נשמע לי בטוח יותר.

קהילה ביתית

כמו בכל דבר בחיים, גם לחיים בקהילה יש יתרונות וחסרונות. כי תמיד כיף שיש אצל מי להשאיר את הילדה, לקבל אוכל מבושל אחרי הלידה, לקבל עזרה, תמיכה ופרגון כשצריך, או סתם לפגוש את כולם בגינה אחה"צ. מצד שני לא תמיד יש חשק לכל ערבי הקהילה, שבתות האירוח, ההגרלות, משלוחי המנות, או שלל ההברקות של וועדת התרבות התורנית, שמורכבת כבר שנים מאותם אנשים רק בשינוי סדר - כי כידוע לכל מי שגר בישוב קהילתי, הישוב מתחלק לשלוש: המארגנים, המפרגנים והמתגוננים.

דמי חבר כבר שילמת?

(צילום dM.nyc -cc)

המארגנים והמפרגנים תמיד מסתדרים לא רע, אבל בשביל המתגוננים שיוצאים מהבית רק בערב שבת או כששוקעת השמש, הומצאה ההמצאה הבאה הנקראת:Mykehila . ב- Mykehila לכל בית כנסת יש את האפשרות להקים אתר אינטרנט משלו, ובעצם לנהל את חיי הקהילה דרכו. האתר החדש קל להקמה ותפעול, ומותאם לצרכים הייחודיים של כל בית כנסת.

אתר Mykehila מרכז סביבו את כל פעילות בית הכנסת כגון: הודעות לציבור, גיוס כספים, גבייה, עדכון חברי בית הכנסת בשעות תפילה, תורנויות חזנים מתן שיעורים ועוד. מטרת האתר הינה הידוק הקשר בין חברי בית הכנסת והגברת מעורבותם בקהילה.

"בניגוד למקומות אחרים, הרשת שלנו נסמכת על רשת חברתית אמיתית וקיימת", מספרת הדר פריש, מנכ"לית האתר, "בני אדם מסייעים אחד לחברו במילה טובה, עזרה, ידיעה על צרכים ובעיות והגשמת בקשות".

אז רק רציתי להגיד למקימי האתר תודה. לא על האתר, כי אצלנו כבר מזמן יש עדכוני מחשב על זמני התפילות, מידע מושבי ואפילו ימי ההולדת.

אלא תודה על זה שבזכותם, לראשונה בחיי, אני יכולה להגיד לכל חברותיי מהמרכז שאני גרה במושב מתקדם. אפילו שאין בו כספומט!