פרדוקס מגורשי גוש קטיף: הפריחו את השממה בלכיש ומחירי הקרקע זינקו

תושבי חבל לכיש, שפונו מבתיהם בהתנתקות, טוענים שלאור הצלחתם המדינה מקשה עליהם ומעלה את מחירי הקרקעות. ח"כ מועלם רפאלי: "המדינה צריכה להפסיק לספסר כך בקרקעות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/05/18 15:13 כה באייר התשעח

פרדוקס מגורשי גוש קטיף: הפריחו את השממה בלכיש ומחירי הקרקע זינקו
ח"כ מועלם רפאלי, אליעזר אורבך ומאיר חוטה, צילום: דוברות ח"כ מועלם רפאלי

לפני קרוב ל-13 שנה הם גורשו מגוש קטיף ולבסוף, לאחר דרך קשה וארוכה, הם התיישבו בחבל לכיש והצליחו להפריח חלקים רבים מאזורי המועצה. כעת, לאחר שהמקום הפך לאטרקטיבי עבור אנשים רבים, הם זועמים על המדינה שלטענתם שילשה את מחירי הקרקעות.

בשנים האחרונות נקלטי בשטחי המועצה האזורית לכיש כ-200 משפחות שפונו במסגרת תכנית ההתנתקות בשנת 2005.

מרבית התושבים היו חלק מהקמת היישובים החדשים בני דקלים כרמי קטיף ונטע, שם הוקמו קהילות חדשות שלדברי נציגי המשפחות הפכו את האזור לאטרקטיבי המושך אליו זוגות צעירים ומשפחות נוספות.

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, סיירה השבוע ביישובי המועצה ושמעה מפי התושבים כי המדינה, ששמה לב להתעניינות של צעירים דתיים, הביאה לזינוק מחירי הקרקעות פי שלושה, דבר שלדברי התושבים לא רק מקשה על צעירים לרכוש בתים, אלא על ביצוע של מיזמים ופרויקטים עליהם התחייבה המדינה. 

"יד אחת עושה משהו אחד ויד שנייה עושה הפוך", אמרה מועלם רפאלי וטענה כי "הממשלה הוגה פתרונות שונים במסגרת התכנית להוריד את מחירי הדיור ומצד שני בפרק זמן קצר משלשת את ערך הקרקעות לבנייה בשטחי מועצה אזורית לכיש".

לדבריה, "המדינה צריכה להפסיק לספסר כך בקרקעות ולאפשר לצעירים דיור בר השגה גם באזור זה. חבל לכיש לא צפוף ומאוכלס כמו גוש דן ויש לחזק את ההתיישבות בכלל ובפרט באזור הסמוך לגדר הפונה לעבר חברון".

סגן ראש המועצה ויו"ר ההנהלה בכרמי קטיף, יורם אוהב ציון, הוסיף כי "המגורשים נשלחו לאדמת טרשים, מרחבים עם אוכלוסייה מועטה והפריחו אותם. המדינה מצד אחד התחייבה להקמת מיזמים חברתיים ומבני ציבור, אולם תולה זאת בכניסה של אוכלוסייה חדשה, אולם הזינוק במחירי הקרקעות החל לבלום כניסה של אוכלוסייה חדשה ובהתאם דברים נתקעים בסבך בירוקרטי שיצרה המדינה".

לטענות אלו הצטרף גם יו"ר וועד מתיישבי גוש קטיף, אליעזר אורבך, שאמר: "ביישובי מזרח לכיש מודאגים מקצב עליית מחירי המגרשים לבניה בישובים החדשים, הגענו לאזור כדי להפריח וליישב אזור שהיה דליל באוכלוסייה ויש חשיבות לאומית ליישבו ,במחירים כאלו זוגות צעירים לא יוכלו להגיע לאזור".