יש ממשלה: הושבעה הממשלה ה-35

אחרי למעלה משנה וחצי של ממשלת מעבר, שלוש מערכות בחירות, פיצולים אינסופיים של מפלגות, משבר בריאות עולמי וחלוקת תיקים בלתי נגמרת - הממשלה ה-35 של ישראל תושבע סוף סוף

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/05/20 16:47 כג באייר התשפ

יש ממשלה: הושבעה הממשלה ה-35
גנץ נואם בהשבעת הממשלה, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אחרי שנה וחצי של מערכות בחירות, הצהרות נחרצות שהופרו בהינד עפעף, איחודים ובעיקר פיצולים ללא הפסקה - הממשלה ה-35 של ישראל, בראשות בנימין נתניהו ובני גנץ, הושבעה היום (א') בצהריים, והסאגה הפוליטית הבלתי נגמרת הגיעה סוף סוף (לכאורה) לסיומה.

אחרי הסאגה: שטייניץ במשרד האנרגיה, אלקין ימונה ל"שר להשכלה גבוהה"

מי השרים החדשים? כך תיראה הממשלה ה-35

מי הם השרים הסרוגים בממשלה החדשה?

צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

לאחר שורת נאומים רבה של חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, החלה בחירת יו"ר הכנסת כאשר ח"כ יריב לוין נבחר לתפקיד עם 72 חברי כנסת שהצביעו בעד. שני המועמדים האחרים, ח"כ קארין אלהרר זכתה לתמיכת 23 ח"כים, וח"כ אחמד טיבי שזכה לתמיכתם של 20 חברי כנסת. לוין: "ביראת כבוד ובהתרגשות, אני ניגש לתפקיד".

יריב לוין יו"ר הכנסת ה-23

יריב לוין יו"ר הכנסת ה-23צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

לאחר מכן החלה הצבעת אמון בממשלה, שזכתה לרוב 73 תומכים מול 46 מתנגדים בכנסת וללא נמנעים. יו"ר הכנסת לוין: "אחרי 500 ימים של משבר יש לנו ממשלה חדשה בשעה טובה". לאחר מכן עלה ראשון בנימין נתניהו להישבע לתפקידו כראש הממשלה, ומיד אחריו בני גנץ נשבע לתפקיד ראש הממשלה החלופי. ושם החלו לעלות כל השרים בממשלה החדשה.

נתניהו נשבע אמונים לממשלה

נתניהו נשבע אמונים לממשלהצילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום

מוקדם יותר נאם יו"ר כחול לבן בני גנץ : "אזרחי ישראל, אנחנו נמצאים עדיין בעיצומו של מאבק רפואי קשה עם השלכות כלכליות וחברתיות בקנה מידה היסטורי בישראל ובעולם. אנחנו, רוב מוחלט של אזרחי ישראל ובראשם הצוותים הרפואיים, התגייסנו והצלנו נפשות רבות. אנו נשמרים מהתקהלויות, אנו עוטים על פנינו מסיכות, אנו מבכים את מותם של מאות אנשים שהלכו לעולמם מבלי שזכו להיפרד מיקיריהם ברגעיהם האחרונים. ברור לכולם כי אלו אינם רגעים להתבצרות בשאיפות האתמול. אני, מעולם לא פחדתי לקחת אחריות אישית ולאומית. תמיד התגייסתי למען מדינת ישראל. הייתי מוכן להקריב את חיי בכדי להגן על אזרחיה מפני אויבים חיצוניים מרים, מסוכנים ורצחניים.

"אני וחבריי בחרנו לקחת אחריות: עבור העצמאים , בעלי עסקים קטנים ואומנים, שאיבדו את כל עולמם. עבור השכירים שיצאו ממעגל העבודה ברגע אחד. עבור האזרחים הוותיקים שנמצאים עדיין בסכנת חיים. עבור הנוער שלנו, שצריך לצאת מהמשבר מחוזק ולחזור למערכת חינוך מתפקדת. עבור דור הצעירים להם אנו מחוייבים להבטיח אופק של חיים ברווחה, פרנסה ויכולת להתבסס ולהתפתח. עבור מערכת הבריאות – שחייבת לקבל אוויר לנשימה וכלים ולהיערך לחזרת הנגיף. עבור המתמחים בבתי החולים שצריכים לעבוד בתנאים מכבדים. נצטרך להעביר תקציב מדינה, וזה לא סוד שיהיו בו החלטות קשות וכואבות. נצטרך להמשיך להיות ערוכים מול אויבינו שלא עצרו לרגע את שאיפותיהם ופעילותם. נצטרך גם לעדכן את מודל הגיוס ולהתאים אותו לצרכי החברה הישראלית היום כדי שכולם ישרתו וכולם יקבלו מהחברה באופן שוויוני. בהחלט עבודה רבה לפנינו.

"אני וחבריי לקחנו אחריות לאומית,  גם כי בעת הזו, ובמיוחד בעת הזו, ישראל צריכה ממשלת אחדות שמייצגת חלקים נרחבים יותר בעם. אחרי למעלה מעשור,  תם עידן ממשלת חצי העם, אנחנו כאן גם כשליחיהם של אלו שהרגישו שאין להם קול בהנהגת המדינה. ובעת הזו, טובה ממשלה שבה יהיו גם ויכוחים מרים ואידיאולוגיים, וגם ויתורים כואבים. הממשלה שאנחנו משביעים היום היא ממשלה שוויונית. ממשלה של איזונים, בלמים וגם של הכרות והבנות.

"היום לפני ארבעים ושלוש שנים, ניצח מנחם בגין בבחירות. הוא עלה לנאום וציטט את הקטע הבא מדבריו של אברהם לינקולן אודות הדרך בה תנהג ממשלתו: "ללא רגשי איבה כלפי איש, ברגשי חסד כלפי הכל, בדבקות בצדק, כפי שהאל מדריך אותנו לראות את הצדק, הבה נמשיך בדרכנו לסיים את המפעל בו אנו נמצאים עתה, להביא מזור לכל פצעי האומה". ברוח זו ננהג גם כעת.

"אנחנו נפעל למען שוויון אזרחי לכולם- בלי הבדלי דת, גזע ומין. יהודים, ערבים, דרוזים וצ'רקסים. חרדים, דתיים וחילונים. סטרייטים ולהט"בים שעליהם אנו מחוייבים להגן מכל גילויי שנראה ואלימות. נעשה הכל כדי שכולם ירגישו בבית. אני וחבריי בחרנו באחדות בכדי להגן על אזרחי ישראל מפני השנאה שמכרסמת בנו פנימה. בחרנו באחדות בתקופה שבה פקידי ציבור ובהם גם היועץ המשפטי לממשלה מאויימים, וגבולות נחצים כלפי אנשי ציבור משמאל ומימין. בחרנו באחדות כדי לעמוד כחומה בצורה, עם כל הכלים, הכוח והעוצמה, נגד כל מי שיבקש לחצות את גבולות הביקורת הלגיטימית והחיונית בדמוקרטיה, ובכדי לתת גב לשלטון החוק בישראל.
אני מאמין שזהו צו השעה למרות כל הסיכונים, וכל הקשיים  – ומי שמאמין, לא מפחד.

"אני מבקש לפנות אליך, אדוני ראש הממשלה. בכנות, כל אחד מאיתנו היה מעדיף להרכיב ממשלה אחרת. אולי היה קל יותר לשנינו ללכת לבחירות נוספות.  שנינו בחרנו בהחלטה הקשה והנכונה עבור אזרחי ישראל.
אני יודע היטב שגם לך לא היה קל להגיע לרגע הזה. אחרי 11 שנים כראש ממשלה, קיבלת את דין הבוחר והחלטת לחלוק עם שותפיי ואיתי את הגה השלטון וקבעת תאריך ליום בו נתחלף. זוהי החלטה מנהיגותית- אמיצה וחשובה.  אפשר להגיד גם החלטה הגונה, אשר מבינה שאחרי שהלכנו לשלוש מערכות בחירות ללא הכרעה ,יש רק אפשרות אחת שמכבדת את רצון העם.

"למען מדינת ישראל נלמד לבנות את האמון ביננו. לא רק בין 'בני' ל'ביבי'. אלא בין מחנות שיצטרכו לדבר במקום לריב. להתחבר במקום להתרחק. להבין שבבסיס כולנו רוצים ישראל חזקה, יהודית ודמוקרטית. חברה שיש בה ויכוחים עזים, אך יודעת לחיות בשלום פנימי ובהשלמה.

"אני מבקש לפנות הערב לא רק לשותפיי העתידיים אלא גם למי שאני רואה עדיין, למרות הכל, כשותפיי לתפיסת העולם הממלכתית והמרכזית, מי שצעדו עימי את צעדיי הראשונים בפוליטיקה - יאיר, בוגי והחברים הנוספים הנמצאים כאן באולם. אתם יודעים היטב שרציתי שתהיו חלק מהמסע הזה לאחדות פוליטית וישראלית. שיחד איתכם יכולנו להיות חזקים יותר ולהביא את הכוח הפוליטי שלנו לממשלה בצורה משותפת.
אתם גם יודעים ששום תרגילים פוליטיים ופרלמנטרים לא היו משנים את המציאות שבתוכה החברה בישראל חיה, ובמציאות הקורונה. אחרי שלוש מערכות בחירות זה היה המצב שוחחנו על כך שעות ארוכות. 
אני שומע את המתקפות שלכם, אך עדיין מכבד אתכם. 

"עצוב לי שברגעי האמת לא ידעתם לשמר את השותפות שלנו ואת רצון מרבית העם, שסירבתם להכיר באתגרי השעה ובחרתם לפרק אותה, במקום להבין שעת אחדות  ופיוס היא לישראל. ואחרי הכל, אני מקבל את הבחירה שעשיתם, ואהיה נכון לכל שיח שיקדם את ערכינו המשותפים, גם מהעבר השני של אולם המליאה.

"אזרחי ישראל, בתקופת המלכות חרבה ישראל על שנאת חינם. אני איני מאמין בכוחה של השנאה ולא אכנע לה."לא תשנא את אחיך בלבבך", כך נאמר. לא עוד שנאה, שיסוי וריבים – הגיע הזמן לצעוד בנתיב הפיוס הלאומי. העם בחר, אני בחרתי, כל חברי הקואליציה בחרו באחדות ישראל, לפני הכל. בואו נמשיך בדרך חדשה.
שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן