אחרי הסאגה: שטייניץ במשרד האנרגיה, אלקין ימונה ל"שר להשכלה גבוהה"

אחרי דרמה לילית, מונה לבסוף שטייניץ לשר האנרגיה. נתניהו הודיע על מינוי זאב אלקין לשר לענייני השכלה גבוהה, וכן לשר למשאבי מים, שפוצל ממשרד האנרגיה. בחצי השני של הקדנציה ימונה לשר התחבורה במקום מירי רגב

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 17/05/20 11:10 כג באייר התשפ

אחרי הסאגה: שטייניץ במשרד האנרגיה, אלקין ימונה ל"שר להשכלה גבוהה"
בנימין נתניהו ויובל שטייניץ, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

חלוקת התיקים בליכוד נמשכת, וככל שהרשימה מתארכת, סמכויות המשרדים מתפצלות. ראש הממשלה נתניהו החליט הבוקר (א') כי השר יובל שטייניץ ימשיך בתפקידו כשר האנרגיה.

מי השרים החדשים? כך תיראה הממשלה ה-35

ראש הממשלה אמר: "שמח לבשר כי השר שטייניץ ימשיך להיות שותף מרכזי בממשלה שתוקם בתפקידו כשר האנרגיה. השר שטייניץ הוביל את גיבוש מתווה הגז ויישומו כחלק מהפיכתה של מדינת ישראל למעצמת אנרגיה. כמו כן, קידם את הרפורמה ההיסטורית במשק החשמל.״ 
השר שטייניץ הגיב: "אני מודה לראש הממשלה. אשמח להמשיך לשרת את מדינת ישראל במשימות החשובות בתחום האנרגיה ובממשלה בכלל".

מוקדם יותר היום, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי החליט למנות את השר זאב אלקין לתפקיד "השר להשכלה גבוהה ומשלימה", ולתפקיד "השר למשאבי המים". בחלק השני של הקדנציה יכהן בתפקיד שר התחבורה.
כמו כן, השר אלקין יהיה חבר בקבינט המדיני בטחוני, ממלא מקום רה״מ בראשות קבינט עלייה, קליטה ותפוצות והשר האחראי על ארגון ‘נתיב׳ (לשכת הקשר). השר אלקין ימשיך לעמוד בראש הוועדות המשותפות עם ממשלות רוסיה, אוקראינה קזחסטן ואזרבייג׳ן. כמו כן, השר אלקין ירכז את הטיפול בבית הדין הבינ״ל בהאג. 

רשימת סמכויות המשרד מעלה כי משרד החינוך למעשה יעבור פיצול. על פי ההודעה, המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה יכלול את: הות״ת (הוועדה לתכנון ותקצוב), מל״ג (המועצה להשכלה גבוהה), החברה למתנ״סים, יד ושם והאגפים הבאים ממשרד החינוך: אגף חינוך מבוגרים, אגף תרבות יהודית, מינהל חברה ונוער (ללא היחידות הקשורות באופן ישיר לחינוך הפורמלי) ואגף בכיר לקשרי חוץ ויונסקו.

המשרד למשאבי המים, שבעצם פוצל ממשרד האנרגיה, יכלול את: רשות המים, מקורות, תאגידי מים וביוב וכל נושאי המים שהיו באחריות משרד האנרגיה.

 אלקין ונתניהו

אלקין ונתניהוצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

נתניהו אמר אחרי המינוי: "השר אלקין הוביל מהפכה בתחום הגנת הסביבה ובצמצום זיהום האוויר מתחבורה. כמו כן, תרם רבות לפיתוח העיר ירושלים בהיקפים חסרי תקדים. השר אלקין ימשיך להיות גורם מרכזי בקבינט ובליווי הקשרים עם רוסיה".

אלקין עצמו אמר: "אני מודה לראש הממשלה על האמון ואמשיך לשרת את הציבור נאמנה במסגרת תפקידי השונים בממשלה החדשה בתחומי ההשכלה הגבוהה והמשלימה ותחום משאבי המים במחצית הראשונה של הקדנציה ובתחום התחבורה במחצית השנייה. אמשיך לתרום בקבינט המדיני בטחוני ובליווי הקשרים עם רוסיה, אוקראינה ומדינות נוספות מחבר העמים".

גלנט שר החינוך, גמליאל שרה להגנת הסביבה, ניר ברקת בחוץ

ראש הממשלה נתניהו הודיע הבוקר (א') כי שר החינוך החדש של ישראל, בממשלה ה-35 שתושבע היום, הוא יואב גלנט, המכהן כיום כשר הקליטה. גלנט גבר על ניר ברקת, שהיה גם הוא מועמד לתיק הנחשק.

"אני שמח לבשר כי החלטתי למנות את השר גלנט לתפקיד שר החינוך הבא של מדינת ישראל", נאמר בהודעת ראש הממשלה. "השר גלנט פעל רבות למען ביטחון ישראל בתפקידיו השונים בצה״ל וכיום כחבר בקבינט המדיני בטחוני. כמו כן, חיזק וקידם רבות את נושא הדיור בישראל בתפקידו כשר הבינוי והשיכון, ופעל רבות לעידוד העלייה לארץ בתפקידו כשר העלייה והקליטה. למדינת ישראל אתגרים רבים ויחד נמשיך לפעול לביצור חוסנה וביטחונה של מדינת ישראל".

שר החינוך החדש. יואב גלנט

שר החינוך החדש. יואב גלנטצילום: פלאש 90

 השר גלנט הודה לראש הממשלה ואמר: "אני מודה לראש הממשלה על האמון ועל ההזדמנות ומקבל על עצמי את תפקיד שר החינוך של מדינת ישראל מתוך הבנת האחריות והחשיבות של העיסוק בעתיד ילדינו. חינוך לערכים והקניית השכלה ראויה לדור הצעיר בישראל הם ההשקעה הטובה והחשובה ביותר בעתיד מדינת ישראל".

מי שנחשב אף הוא מועמד לתיק החינוך, ניר ברקת, נותר לבסוף בלא כלום. ראש הממשלה נתניהו פרסם הודעה בה נאמר: "נפגשתי עם ח״כ ניר ברקת שאותו אני מעריך מאוד. ניר ברקת ראוי לתפקידים בכירים הן בליכוד והן בממשלה. לצערי הרב זה לא הסתייע לפני השבעת הממשלה. אעשה מאמץ גדול לשלב את ח״כ ברקת לתפקיד בכיר בממשלה בהמשך הדרך".

בנוסף, במהלך הלילה הודיע נתניהו על מינויה של השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, לשרה להגנת הסביבה. בהודעת ראש הממשלה נאמר כי "השרה גמליאל הובילה בהצלחה רבה את מיזם ‘ישראל דיגיטלית’ יחד עם הישגים רבים נוספים לטובת אזרחי ישראל במשרד לשיוויון חברתי. לגילה ניסיון רב ואני שמח שתמשיך להיות שותפה בממשלה ולאתגרים העומדים לפנינו".

גמליאל אמרה כי "אני מודה לראש הממשלה על האמון שנתן בי ועל הזכות לכהן כשרה להגנת הסביבה. עלינו לקדם תהליכים שיובילו לשגשוג ואיכות חיים טובה יותר. משבר האקלים הוא אחד הנושאים החשובים ביותר לאנושות, ועלינו לשים אותו בראש סדר העדיפויות. אני גאה על ההישגים הכבירים שהובלתי במשרד לשוויון חברתי, ביניהם קידום מיזם 'ישראל דיגיטלית׳, הובלת השקעות אדירות בחברה הערבית, טיפוח האוכלוסייה הוותיקה, השילוב הבין-דורי והעצמת הנשים. אמשיך לשרת את עם ישראל במלוא העוצמה בתפקיד הבא".

השרה גילה גמליאל

השרה גילה גמליאלצילום: המשרד לשוויון חברתי

בהמשך דווח כי השר יובל שטייניץ יישאר במשרד האנרגיה, אך ללא תחום המים, שיעבור כאמור למשרדו של זאב אלקין. נכון לעכשיו נראה כי ניר ברקת, שלפני הבחירות קיבל הבטחה שיכהן כשר האוצר, יישאר ללא משרד ממשלתי. 

ח"כ גדעון סער, יריבו של נתניהו בליכוד, צייץ הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "זאת זכות גדולה לשרת את עם-ישראל ומדינת ישראל כחבר כנסת". בהמשך כתב סער שדחה הצעה לכהן כשגריר בוושינגטון: "עקב פניות עיתונאים וכדי למנוע פרסומים שגויים: ההצעה היחידה לה סרבתי בנימוס היא לכהן כשגריר באו״ם ובוושינגטון, וזאת עוד במוצ״ש 9 במאי. אשרת את חברי הליכוד שבחרו בי ואת הציבור כולו בכנסת ישראל". כתב סער.