יוזמת החוק להפלת נתניהו צוברת תאוצה

ח"כים בכחול לבן, העבודה-גשר-מרצ והרשימה המשותפת מנסים לגבש רוב להצעת חוק, לפיה ייאסר על מי שנאשם בשוחד להרכיב ממשלה: "אין שום סיבה שניחשף לבושה הזאת". אך האפשרות שהרעיון יגיע לחקיקה בשלב זה הוא אינו אפשרי

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 04/03/20 11:33 ח באדר התשפ

יוזמת החוק להפלת נתניהו צוברת תאוצה
ח"כ עופר שלח, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

האם הכנסת תעביר הצעת חוק שתמנע מבנימין נתניהו לכהן כראש ממשלה? על פי יוזמה, שהולכת וצוברת תאוצה מאז אתמול, תעבור כבר בכנסת שתושבע בשבוע הבא הצעת חוק, לפיה מי שנאשם בשוחד לא יוכל לכהן כראש ממשלה בישראל. ח"כים בכחול לבן, ברשימה המשותפת ובעבודה-גשר-מרצ כבר הביעו תמיכה ביוזמה.

ח"כ עופר שלח (כחול לבן), אמר הבוקר (ד') ב-ynet כי מפלגתו מתכננת "כל מהלך, כולל מהלך פרלמטרי", כדי למנוע מנתניהו לכהן כראש ממשלה. לדברי שלח, "אנחנו חושבים שחוק כזה הוא חוק ראוי בכל מקרה. אדם שיש לו כתב אישום לא יכול להיות שר, אז אין שום סיבה שהוא יוכל להיות ראש ממשלה. אין שום סיבה שניחשף לבושה הזאת שבעוד שבועיים ראש ממשלה מכהן ייכנס לבית המשפט, ירכין ראש וישמע שלושה סעיפי אישום, אחד מהם על שוחד. אנחנו רצינו את המהלך החוקי הזה עוד בכנסת הקודמת, אבל זה לא התאפשר כי ליברמן לא הלך איתנו על הדבר הזה. אם ליברמן יילך ואם יהיה לנו רוב - נעשה את זה".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), אמר הבוקר ב-103FM כי מפלגתו עשויה לתמוך בחוק כזה: "אנחנו חושבים שראש ממשלה עם כתב אישום חמור של שוחד צריך להתפטר. זה שבנימין נתניהו ממשיך להיאחז בכיסא אחרי כתב אישום חמור זה דבר ביזארי. לכן, יכולים להיעזר בהצבעה בכנסת, זה חוק, זה לא ממשלה, לא קואליציה. אנחנו כשמצביעים על חוקים מצביעים כפי שמחליטה הרשימה המשותפת, אני מעריך שזה יהיה הכיוון שלנו".

יש לציין כי העברת חוק כזה, שהוא תיקון חוק יסוד, אינה פשוטה, וייתכן כי אינה אפשרית כל עוד לא כוננה ממשלה שקיבלה את אמון הכנסת. בנוסף, מישראל ביתנו טרם נשמעה עמדה בנושא, וכלל לא בטוח שהיא תצטרף לתמיכה ביוזמה כזו, וללא תמיכתה, כמובן, אין ליוזמה רוב.

דובר הכנסת עו״ד איל ינון, מבהיר כי רעיון החקיקה כנראה אינו אפשרי: "ככלל, מליאת הכנסת וועדות הכנסת אינן נוהגות להתכנס בשבועיים שבין הבחירות ובין מועד כינוסה של הכנסת החדשה; אשר לחקיקה פרטית - היא כלל אינה אפשרית בתקופה זו".

היו גם מתנגדים לחקיקה, יו"ר ימינה, שר הביטחון נפתלי בנט, תקף את היוזמה וכתב: "היוזמה של אחמד טיבי ועפר שלח לחקיקת ״חוק פסילת נתניהו״ היא מהלך אנטי דמוקרטי קיצוני שמהווה יריקה בפרצוף של חצי מדינה. ‬לפני יומיים היו בחירות, וכבר מנסים לעקוף את רצון העם באמצעים פסולים. ‬ימינה בראשותי תתייצב באופן מוחלט נגד מהלך זה ותילחם בכך בכל כוחנו".

גם חברת הכנסת איילת שקד מתחה ביקורת: "מחנה שרוממות הדמוקרטיה מגרונו מנסה בחקיקה לבטל את תוצאות הבחירות בעזרת תומכי טרור. ארדואן לא היה עושה את זה טוב יותר. למה ללכת סחור סחור? תגישו הצעת חוק שגנץ הוא ראש הממשלה. לא לארבע שנים. ל - 40 שנה. הרי אולי יש לכם רוב..."

השרה מירי רגב אמרה: "אחמד טיבי הבטיח והוא מקיים: הבטיח להדיח את נתניהו ואת הליכוד. הבטיח לשלוט בבני גנץ, וגנץ לא עומד בלחץ ונכנע לטיבי. מהלך החקיקה שמובילים טיבי את גנץ הוא לא פחות מאשר תחילתה של הפיכה שלטונית. לא ניתן לזה לקרות".

ח"כ עמר בר לב (העבודה-גשר-מרצ) הגיב גם הוא לעניין ואמר: "נאבקתי נגד חוקים פרסונליים כשהם הועילו לנתניהו, ואני מתנגד ליוזמה לחוקק חוק פרסונלי נגדו. זאת לא הדרך להחליף את נתניהו.
הדרך היחידה היא הקמת ממשלת מיעוט בראשות גנץ, בתמיכת המשותפת וליברמן. רק ממשלה כזאת תוכל לפנות את המושחת מבית ראש הממשלה ושיתעסק בענייניו המשפטיים".