מוטי יוגב לכיפה: "מי שמנסה למנוע את האיחוד - פוגע בכולנו"

ותיק הח"כים בציונות הדתית סבור כי אין דרך אחרת מלבד אחדות, וכי הדבר חייב להיעשות במהירות האפשרית. על הפריימריז: "הזמן כל כך קצר, שאני שלא בטוח איזו דרך ישימה ואיזו לא". על הדיווחים כי מקורבי הרב רפי מנסים לדחוק אותו: "מצפה מיו"ר המפלגה לעשות סדר"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 17/12/19 19:36 יט בכסלו התשפ

מוטי יוגב לכיפה: "מי שמנסה למנוע את האיחוד - פוגע בכולנו"
ח"כ מוטי יוגב, צילום: Gili Yaari/Flash90

הכאוס במפלגות הציונות הדתית נמשך, ובין ספינים להודעות כאלו ואחרות מטעם מפלגות, ארגונים, ראשי סניפים ועוד ועוד, ח"כ מוטי יוגב מתייחס לאפשרויות השונות, לדיווחים המגיעים מפה ומשם, אך מבהיר דבר אחד ברור: חייבים אחדות, אין אפשרות אחרת.

באיחוד הלאומי טוענים כי בבית היהודי לא נענים לקריאה לאחדות. זה נכון?

"ההודעות המופצות בימים האחרונים הן רבות, חלקן אמיתיות וחלקן פשוט ספינים. הן מטרללות עוד יותר את המציאות הקשה של הייצוג הפוליטי של הציונות הדתית". לדברי יוגב, "מי שחושב שאסור להתאחד ומנסה למנוע או לעכב את האיחוד - פוגע. כי אנחנו על סף אחוז החסימה, ואחת הדרכים לחזק אמון ציבורי היא לאחד כוחות, ולא להישאר כרסיסי מפלגות קטנות שלא תעבורנה את אחוז החסימה. ולצערי זה מצבנו, גם כי לא מימשנו אמון כלפי הבוחרים בפריימריז, כשביטלנו אותו בחורף הקודם, גם כי אולי שגינו בדברים נוספים, ולבנת היסוד הראשונה היא לאחד כוחות ולהרים דגל ציוני דתי.

"בהמשך נצטרך גם לראות מה לעשות כדי לשתף את הציבור, הזמן הוא כל כך קצר, שאני מודה שגם אני לא בטוח איזו דרך ישימה ואיזו לא.
כשבוטל הפריימריז התרעתי שאנחנו עלולים להגיע למצב הזה. צריך לשתף את הציבור ולהרים דגל ציוני דתי, והכל בשקיפות וביושר. ככל שזה מתמהמה בורחים מאיתנו עוד מצביעים".

ומה דעתך האישית בנושא האיחוד? כי הבעת תמיכה בפריימריז.

"הבעתי תמיכה בשיתוף הציבור, וכיוון שיו"ר המפלגה שלי סבר אחרת מיתנתי את עמדתי בעניין. ועדיין צריך לשבת לשולחן אחד. כי הרי בוודאי שלא נתמודד לבד, ובמציאות הנוכחית יש צורך לצלוח את מערכת הבחירות הזו, ולעבור למצב בנייה מחדש של הייצוגיות הפוליטית המאוחדת של הציונות הדתית. קודם כל בשלב התודעה, של למה בכלל צריך מפלגה ציונית דתית, ואחר כך לפתוח מפקד רחב ומאוחד. לא שוב מפקד מצד זה או זה, אלא מפקד מאוחד".

אחר כך, כלומר רק אחרי הבחירות?

"כל מפקד שייפתח עכשיו רק יוצר מציאות של בלבול, ויביא להתפקדות רק של קבוצות אינטרסנטיות, שרוצות תוצאה מיידית כלשהי שמתאימה לאינטרסים שלהם.
מפקד אמיתי הוא כזה שקורה במהלך זמן של פרסום ושיווק והבאתו לתודעה, מביא לכך שכולם יכולים להתפקד, ונותנים אמון במי שמוביל אותו. כך יוצרים מפקד אמין, במשך כמה חודשים או אפילו שנה, ובסופו יהיו בחירות ליו"ר ולרשימה. ואז, לקראת הבחירות הבאות, אפשר יהיה לשנות את פני הייצוג הפוליטי של הציונות הדתית, שיהיה עם אנשים ראויים, רחב ביותר, וישיב אמון ציבורי רחב ככל האפשר.
צריך היה לעשות זאת כבר בשנה שעברה, אבל על העבר אנחנו מצטערים, ואת העתיד אפשר לשנות".

מפלגה עם גוף ונשמה. איחוד מפלגות הימין

ימשיכו לשבת יחד? יוגב עם הרב פרץ וסמוטריץ'צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אז אני מבין ממך שאתה כבר לא תומך בפריימריז?

"לא לא. דעתי החד משמעית היתה שצריך לאחד את הכוחות ולאפשר את שיתוף הציבור. המציאות הנוכחית, ולוחות הזמנים שצריך ממש לנצח אותם - כי בעוד פחות מארבעה שבועות כבר צריך להגיש רשימות - חייבה להמשיך את הדיון בשולחן אחד, ולראות מה ניתן לעשות".

יוגב מסביר כי בגלל לוח הזמנים הקצר, חובה לשבת יחד ולבדוק מה אפשר לבצע כרגע ומה לא: "אינני יודע כעת במדויק מה ניתן לעשות. לדוגמא, פריימריז רחבים, כנראה שהם חיוביים בשאיפה שלהם, אינני בטוח שהם ישימים כעת. שיטות אחרות של בחירות בתוך מרכז במפלגה זו או אחרת מחייבים בחינה. עוד לא סיימנו את הדיון, והוא צריך להתקיים גם בתוך הבית היהודי, אבל בעיקר יחד עם האיחוד הלאומי, ולראות מה באמת ניתן. לצערי את השינוי הגדול והשיטתי ניתן יהיה לעשות רק לאחר הבחירות, גם אם כרגע יהיה לזה מחיר של פחות בוחרים".

הבוקר פורסם ב'ישראל היום' שבסביבת הרב רפי מנסים לדחוק אותך ברשימה.

"כן, יש בסביבת הרב רפי אנשים שלאורך כל השנה ניסו גם לסכסך בינינו וגם לדחוק אותי, אלה הם דברי אמת. יש יו"ר מפלגה ואני מצפה ממנו שיעשה את הסדר במפלגה". 

פורסם היום שבעסקת המאה של טראמפ עלולה להיכלל זכות השיבה של פלסטינים לחלקים מהשטחים הפלסטיניים, שמעת על כך?

"הדבר פורסם היום ממקורות לבנוניים, מה נכון בדבר אינני יודע, כשתתפרסם תכנית רשמית נוכל להתייחס אליה.
ממה ששמעתי ממקורות רשמיים, נאמר שבתכנית טראמפ השלב הראשון הוא 'שלום כלכלי'. ואם זה נכון, ובאמת נצעד קדימה לתוך שלום כלכלי, נמשיך לבנות את יהודה ושומרון ואת ירושלים המאוחדת, לטובת עם ישראל וגם לטובת הפלסטינים שחיים באותו שטח. בניין ההתיישבות וחיזוקה ובהמשך גם החלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון, היא טובת לא רק עם ישראל אלא גם טובת הפלסטינים".