פנייה לשר החינוך: "מנע את מינויה של מפמ"רית התנ"ך המיועדת"

הרב יעקב דביר מישיבת מצפה רמון, מאנשי ארגון 'ליב"ה', דורש משר החינוך ומראשי החמ"ד לבלום את מועמדותה של ד"ר איילת סיידלר לאחראית על לימודי התנ"ך בחמ"ד: "אישה שכל חשיבתה, הרצאותיה ומאמריה הם בגישה החילונית - הספרותית והביקורת האקדמית"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 18/08/19 20:03 יז באב התשעט

פנייה לשר החינוך: "מנע את מינויה של מפמ"רית התנ"ך המיועדת"
שר החינוך הרב רפי פרץ, צילום: גילי יערי, פלאש 90

דרישה משר החינוך, הרב רפי פרץ, למנוע את מינויה של ד"ר איילת סיידלר לאחראית על הוראת התנ"ך (מפמ"רית) בחינוך הממלכתי דתי. ביום שלישי הקרוב צפויה להתקיים הצבעה על מינוי מפמ"ר חדש למקצוע התנ"ך בחמ"ד, כאשר המועמדת המובילה לתפקיד היא הד"ר איילת סיידלר מאוניברסיטת בר אילן.

בפתח המכתב קובל הרב יעקב דביר, ר"מ בישיבת מצפה רמון ומאנשי ארגון 'ליב"ה', על כך שממנים לתפקיד מפמ"ר תנ"ך בחמ"ד מישהי שגדלה באקדמיה ולא בעולם החינוכי, זאת ע"י השוואה לתפקיד ראש ישיבה: "האם יעלה על הדעת שראש ישיבה ש''רק'' למד ולימד בישיבות יתמנה לריקטור אוניברסיטה, המכשירה סטודנטים בלימוד ומחקר אונברסיטאי? כיוון שהתשובה ברורה, אם כן מדוע כלל עולה על הדעת למנות מפמר"ית ללימוד ילדי ישראל תנ"ך, שתפקידה למלא את הנפשות באמונה וירא שמים, אישה שכל חשיבתה, הרצאותיה ומאמריה הם בגישה החילונית- הסיפרותית והביקורת האקדמית?" כותב הרב דביר.

יצויין כי כתב חדשות 13, עקיבא נוביק, טען היום (א') בחשבון הטוויטר שלו כי סיידלר מקובלת גם על רבנים הנחשבים לשמרנים במיוחד, כמו הרב אבי גיסר, הרב איתן אייזנמן והרב יעקב אריאל. 

הרב איתן אייזמן

הרב איתן אייזמן. הוא דווקא תומך במינויצילום: פלאש 90

בהמשך דבריו מביא הרב דביר מספר דוגמאות לגישתה של סיידלר כאשר הוא מביא כדוגמא את דבריה ביחס למרדכי היהודי ""המגילה עוסקת ברובד הפחות גלוי שלה בסיפור ההתבוללות (של מרדכי ואסתר), עד לנקודה זו במגילה (של גזירת השמד) מרדכי ואסתר הם חלק מהאימפריה והממלכה הפרסית. ברגע שמרדכי מגלה על תוכניותיו של המן, מרדכי עושה שינוי תודעתי וכבר לא מסתיר את היותו יהודי (חוזר בתשובה ממהלך ההתבוללות שלו)... מאוחר יותר אסתר מתעשתת."

בנוסף הוא מציין מפרשים שסיידלר מביאה בהצראותיה ומאמריה, מפרשים כמו "הרברט צונר- תיאולוג גרמני-פורוטסטנטי, צארלס אוגוסטוס בריגס- כומר נוצרי, מיט של דהאור- כומר אמירקאי ישועי, הרמן ניקולאי רידרבוס- תיאולוג גרמני פרופסורלברית הישנה."

במכתב הוא מציג גם את גישתה של סיידלר שכדבריו מתבוננת בתנ"ך "בגובה העיניים", ומביא כדוגמא הסבר שלה על מעשה דוד ובת שבע, שכפי שהוא מציין במכתבו הינם בניגוד גמור לדברי חז"ל שכל האומר שדוד חטא אינו אלא טועה "דוד ראה את בת שבע מהחלון, אהב את יופיה והחליט להזמינה אליו למרות שידע כי היא אשת איש ובעלה נמצא בשדה הקרב. השניים שוכבים. ובהמשך היא גם נכנסת להריון מדוד". "דוד מבצע עבירה של ניאוף, ואם לא די בכך, גם גורם למותו של לוחם בשדה הקרב". "כתוצאה ממעמדו, יש לו כוחות שילטונים ואז הוא יכול לשלח, הסיפור מראה שגם דוד אינו חף משחיתות שלטונית".

בסיום הדברים הוא מסכם את גישתה של ד"ר סיידלר כפי שהוא מציג אותה במכתבו "לסיכום, ברור שגישתה של הגב' הד"ר איילת סיידלר (ע"פ הפרמטרים שהובאו לעיל) היא גישה אקדמית מובהקת המתייחסת לתנ"ך באופן אנושי, ספרותי והיסטורי שאינו נמנע מהצגת גדולי ישראל שזכו לנבואה כבני אדם רגילים בעלי חולשות ויצרים כמונו, בניתוח המבקר אותם ואת מעשיהם".

מפמ"רית התנ"ך לשעבר, מירי שליסל

מפמ"רית התנ"ך לשעבר, מירי שליסלצילום: משרד החינוך

לקראת סוף המכתב הוא מזכיר את הפולמוס שהתעורר בזמן מינוי המפמ"רית הקודמת לתנ"ך, מירי שליסל, בו היה מעורב "כיוון שהייתי מעורב לפני שנים במה שנקרא "פולמוס התנ"ך" הרי שאני יכול לקבוע שאנו במערכה שנייה הדומה למערכה הקודמת. אז מונתה הגברת מירי שליסל למפמ"רית, ושינתה כליל את לימוד התנ"ך בחמ''ד מלימוד מתוך יראת שמים וקדושה ללימוד אנושי. עשרות רבות של מורים ומורות בחמ''ד התקשרו אליי אז בוכים על שהגב' מירי שליסל, המפמ"רית דאז, כופה עליהם ללמד תנ''ך שלא כפי אמונתם. נראה שמינויה של הגב' סיידלר מתיימר להמשיך את המגמה הזו."

בסיום הוא פונה באופן אישי לשר החינוך, הרב רפי פרץ, בבקשה שיפעל לבלום ולסכל את המינוי הצפוי "אנו מבקשים ממך ותובעים להסיר את מועמודתה של הגב' סיידלר, לא למנותה בשבוע הבא למפמ"רית ולמצוא מועמד או מועמדת המתאימים להלכי היראת שמים והקודש שצריכים להיות בחינוך הממלכתי דתי."