אחרי 13 שעות תם הדיון בבג"ץ: אלו הרגעים הבולטים

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות נחתם לאחר מעל 13 שעות ממושכות ואינטנסיביות| סיכום הרגעים המצחיקים, הציטוטים, ההתפרצויות והעימותים

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/23 23:13 כו באלול התשפג

אחרי 13 שעות תם הדיון בבג"ץ: אלו הרגעים הבולטים
הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות, צילום: Yonatan SIndel/Flash90

אחרי מעל 13 שעות ארוכות וממושכות, תם הדיון בבית המשפט העליון בעתירות שהוגשו נגד חוק צמצום עילת הסבירות. במהלך הדיון הן המשיבים והן העותרים שטחו את טענותיהם בפני 15 שופטי בג"ץ, שבאופן חריג התכנסו לדון בהרכב מלא. בסיומו הוחלט לאפשר לפרקליטי הממשלה להרחיב בעוד 15 עמודים נקודות נוספות. ניתנו להם 21 יום לצורך ההבהרות והחידודים. חיות סיכמה את הדיון במילים: "תודה רבה, כתיבה וחתימה טובה".

במהלך הדיון האמוציונלי נרשמו לא מעט אמירות בולטות, וכמה רגעים יוצאי דופן. בין השאר, עימות בין השופט עמית וחבר הכנסת רוטמן, התפרצות של ח"כ טלי גוטליב לדיון, וחילופי דברים קשים בין עורך דינו של רוטמן לשופטים.

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות צילום: Yonatan SIndel/Flash90

לצד זאת, היו גם מעט רגעים משעשעים (על פי אמות מידה של משפטנים) כמו למשל כאשר ביקש עורך הדין בומבך להדליק את המזגן, והשופט פוגלמן התבדח: "זה חלק מההתשה". במקרה אחר, עו"ד ברט שהאריך בדבריו אמר לשופטים כי הוא מקווה שהם מעריכים את העובדה שהוא מדלג על מה שכתב, והם ענו לו תוך צחוק: "מאוד מאוד".

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עשרת הציטוטים הנבחרים:

  1. טלי גוטליב התפרצה: "הכנסת לא פוגעת בדמוקרטיה, הכנסת מקדשת את הדמוקרטיה" אסתר חיות לטלי גוטליב: "הגברת גוטליב, שהיא עורכת דין, ודאי יודעת שלא מתפרצים בצעקות בבית המשפט".
  2. רוטמן: "היועמ"שית והעותרים עושים הכל כדי לפסול את החוק". השופט עמית: "אדוני אמר דבר חשוב: שיש לו רק עוד דקה" בהמשך הוסיף: "הייתי מאוד רוצה שאדוני יסיים. דברים קשים".
  3. עו"ד גיל גן מור השווה בין ישראל להונגריה, חיות קטעה אותו: "נעזוב את הונגריה עכשיו"
  4. השופט עמית: "אני יושב כאן שעות ואני שומע - עשינו חוק רע, אנחנו ידעים שהוא גרוע, ועכשיו נציע להם טריקים ושטיקים לעקוף את זה. אנחנו מציעים לכם לעשות ככה וככה, למה בדרכי עקיפין?"
  5. השופט גרוסקופף לעו"ד סגל שמייצג את רוטמן: "הבעיה הגדולה היא שאתה טוען הפוך ממי שאתה מייצג", סגל המשיך לשטוח את טענותיו, השופטים אמרו: "הכל מוקלט".
  6. השופט סולברג לעו"ד שרגא: "היכן בטקסט של מגילת העצמאות מצאת את סרטוט הגבולות שבין הרשויות?"
  7. נציג היועמ"שית, עו"ד ענר הלמן: "החוק יוצר חור שחור במאפיינים של המדינה הדמוקרטית ומי שנכנס אליו לא יודע איך לצאת".
  8. ארעה תקלה במחשב של אחת הקלדניות. אחד מהשופטים אמר לעו"ד הלמן: "תשתדל לא להפיל את המחשבים בבקשה". הוא השיב: "יש לי תחושה שמישהו אחר עשה, שלא רצה שאהיה פה".
  9. השופט עמית: "אם הרוב יכול לעשות הכול, זו דמוקרטיה ברמת ועדת קישוט של כיתה ד'"
  10. השופט סולברג העביר ביקורת על חבריו להרכב, כאשר אמר כי יש להישאר נאמנים להיסטוריה. "דוד בן גוריון לא חשב לרגע שהכרזת העצמאות מעניקה לו סמכות לבטל חוקים, השופט רק מפרש את החוק. בן גוריון אמר במפורש שאין מכוחה של מגילת העצמאות לפסול חוקים".
הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות צילום: Yonatan SIndel/Flash90