המסר של הליכוד רגע לפני תום הדיון בבג"ץ - והתשובה של יש עתיד

במפלגת הליכוד העבירו מסר נחרץ, זמן קצר לקראת סיום הטיעונים בבית המשפט העליון: "אם בית המשפט יכול לבטל חוקי יסוד, הוא הופך את עצמו לריבון במקום העם" | במפלגת יש עתיד הגיבו: "לכנסת אין סמכות בלתי מוגבלת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/23 19:48 כו באלול התשפג

המסר של הליכוד רגע לפני תום הדיון בבג"ץ - והתשובה של יש עתיד
הליכוד, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בבג"ץ התקיים היום (ג') הדיון בנוגע לעתירות שהוגשו נגד חוק צמצום עילת הסבירות. אחרי שעות ארוכות של דיונים, במהלכם שטחו המשיב והעותרים את טיעוניהם בפורטרוט, מפלגת הליכוד פרסמה הודעה עם מסר חריף לבית המשפט העליון.

"קו אדום שאותו אסור לחצות"

"היסוד הכי חשוב בדמוקרטיה הוא שהעם הוא הריבון. הכנסת מקבלת את סמכותה מהעם", נכתב בהודעה. "הממשלה מקבלת את סמכותה מהכנסת. בית המשפט מקבל את סמכותו מחוקי היסוד שהכנסת מחוקקת".

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אם בית המשפט יכול לבטל חוקי יסוד, הוא הופך את עצמו לריבון במקום העם", המשיכו וכתבו מטעם מפלת הליכוד. לטענתם, "צעד קיצוני זה יערער את יסוד הדמוקרטיה. זהו קו אדום שאותו אסור לחצות".

יש עתיד: "החכ"ים שניצחו בבחירות לא יכולים להצביע על מאסר החכ"ים שהפסידו"

במפלגת יש עתיד הגיבו להודעת הליכוד: "היסוד הכי חשוב בדמוקרטיה הוא שהעם הוא הריבון.לא הממשלה", כתבו. "ריבונותו של העם מוגנת בזכות הפרדת הרשויות, האיזונים והבלמים, והגנתו של בית המשפט מפני עריצותו של השלטון".

לטענתם: "לכנסת אין סמכות בלתי מוגבלת. היא אינה יכולה לחוקק כל מה שעולה בדעתה.
61 ח"כים שניצחו בבחירות לא יכולים להצביע בשלוש קריאות על מאסרם של 59 הח"כים שהפסידו", הדגימו וכתבו: "הודעת הליכוד מדאיגה ומסוכנת, מפני שהיא מוכיחה פעם נוספת שמפלגת השלטון הישראלית איבדה את מחוייבותה לערכים הדמוקרטיים שעליהם מושתתת מדינת ישראל".

כאמור, הרכב מלא של 15 שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות דן היום (ג') במשך שעות ארוכות בעתירות שהוגשו נגד צמצום עילת הסבירות. לאחר סירובה של היועמ"שית לייצג את הממשלה בדיון, מי שייצג את הממשלה הוא עו"ד אילן בומבך.