פרשנות הדרמה בבג"ץ: זה הדבר האמיתי שמאיים על בכירי הקואליציה

גם השופטים יודעים שחוק ביטול עילת הסבירות הוא לא הסיפור וניתן לעקוף אותו, השאלה האמיתית היא אם בג"ץ יבחר בצעד דרמטי ומטלטל ויכבה את הגפרור שנקרא סבירות עם חבית בנזין | וגם, זה מה שבאמת מאיים על הקואליציה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 12/09/23 18:12 כו באלול התשפג

הדרמה בבג"ץ: זה הדבר האמיתי שמאיים על בכירי הקואליציה
יריב לוין ואסתר חיות , צילום: Michael Giladi/Flash90

השקט ששרר באולם בית המשפט בירושלים והשפה המשפטית היבשה, כמעט והסתירו את הדרמה שהתחוללה הבוקר בבית המשפט העליון, אבל המאורע, לא פחות מהיסטורי. שופטי בג"ץ עומדים בקדמת הבמה, הכי בפרונט שעמדו מעולם, ומאיימים לפסול חוק יסוד. מהלך תקדימי שיטלטל את סמכות הכנסת ובחירת העם.

"אנחנו בית המשפט המרוסן בעולם", אמר בדיון השופט יצחק עמית, מי שבקרוב צפוי להיתמנות לנשיא העליון לא מסתיר את עמדתו וסלידתו מחוק הסבירות וח"כ רוטמן שחוקק אותו, "הייתי מאוד רוצה שתסיים", הוא אמר לרוטמן לקול צחוק הקהל. כרגע בג"ץ מוביל, והוא יכריע אם לכנסת יש סמכות או לא.

לכבות את הגפרור שנקרא סבירות עם חבית בנזין

בדרך, בג"ץ יכול גם להצית מחדש את הרפורמה, מה יותר משכנע בצורך ברפורמה משפטית מדיון שעוסק בשאלה אם בג"ץ יכול לפסול חוק יסוד? מה יותר ימנה פשרה מזעם של חברי קואליציה על מהלך כה דרסטי של בג"ץ.

חוק ביטול עילת הסבירות הוא זניח ושולי לצד הרפורמה הגדולה שרצה לוין, החלטה לכבות את הגפרור שנקרא סבירות עם חבית בנזין בדמות פסילת חוק יסוד עלולה להצית מחדש את הכל ולהרחיק פשרה שקרובה מתמיד, וספק עם כל שופטי בג"ץ מבינים את גודל האירוע, "אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים", אמר השופט פוגלמן, השופט סולברג היה כמעט היחיד שדיבר על פשרה.

השאלה האמיתית - בג"ץ חזק או כנסת חזקה

הרי מה השאלה בעצם, אם מצב בו הכנסת יכולה לחוקק כל חוק כחוק יסוד מוגן הוא אולי בעייתי, אבל גם יכולת של בג"ץ לפסול כל חוק יסוד בעייתית לא פחות, ובעולם כה מקוטב בין שמרנים לשאינם, לא נראה שמישהו משתכנע בדיון הדרמטי בבג"ץ, אין שופט שישנה את דעתו בעבות טיעון מוצלח של עו"ד בומבך שמייצג את הממשלה, הכל ידוע מראש, כמעט כמו דיון בוועדת חוקה, כעת השאלה שנותרה היא אם כח צריך לתת למי שנבחר על ידי הציבור, או מי שנבחר על ידי ועדה סגורה.

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לכן, בכירים בממשלה לא חוששים מפסילת חוק הסבירות, הוא שולי ולא מאוד משפיע, הרי כפי שאמר נציג הכנסת בדיון והסכימו איתו השופטים סולברג ווילנר, את הסבירות ניתן לעקוף גם אם לא תיפסל. החשש שהוא גם התרחיש המוביל אצל בכירים בקואליציה הוא שמיעוט משמעותי מהשופטים, בהם גם הנשיאה חיות יפסקו בעד פסילת החוק, מה שיניח תשתית מאיימת על המדרכה שמחברת בין הכנסת לעליון, תשתית לפיה העליון יכול לפסול חוקי יסוד, אם תעז הכנסת להמשיך ולחוקק את חוקי הרפורמה המשפטית.