מוביל מתווה הפשרה תומך בהחלטת בג"ץ, ומרגיע: "רחוקים מאוד מקץ הדמוקרטיה"

אחד מובילי מתווה הפשרה לרפורמה המשפטית, ניתח את המצב המשפטי המורכב, הסביר מדוע הוא חושב שאסתר חיות עשתה בחירה נכונה, אבל הזהיר: "אם בג"ץ יפסול את החוק, תהיה פה מהומת אלוהים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/08/23 11:41 יד באב התשפג

מוביל מתווה הפשרה תומך בהחלטת בג"ץ, ומרגיע: "רחוקים מאוד מקץ הדמוקרטיה"
יובל אלבשן, צילום: Photo by Erik Marmor/Flash90

בית המשפט העליון הודיע אמש כי ידון בעתירות נגד חוק חוק היסוד לצמצום עילת הסבירות בהרכב מלא של כלל 15 שופטי העליון. הצעד התקדימי מעורר לא מעט שאלות. פרופסור יובל אלבשן, ממובילי מתווה הפשרה לרפורמה המשפטית, הביע את עמדתו בנושא בריאיון לינון מגל ורויטל סוויד ברדיו 103FM.

"לא הייתה ברירה לנשיאה אלא להרחיב את ההרכב ולא הייתה ברירה לדחות את זה על הסף, בין בחירות שהן כולן רעות היא עשתה את הבחירה הכי נכונה בעיניי", טען אלבשן, ואמר כי על הכנסת לחוקק "חוק יסוד: החקיקה" שיעגן את סמכות הממשלה והכנסת. "כשהוא יגדיר מה זה חוק יסוד בכנסת ומה ההבדל בינו לחוק רגיל, אז אני מניח שהוא יגיד שאי אפשר יהיה לפסול חוקי יסוד", הסביר.

הנשיאה חיות, אחד הדיונים האחרונים

הנשיאה חיות, אחד הדיונים האחרונים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אם בג"ץ יפסול את החוק, תהיה פה מהומת אלוהים"

עוד אמר בריאיון: "כרגע חוקי היסוד נחקקים כמו חוקים רגילים ויש הרבה אפשרויות לעשות בזה שימוש לרעה" לדבריו: "אם היה גורם אחר שיכול לדון, כולנו היינו מעדיפים שזה לא היה העליון, אך אין. לכן בהקשר הזה ההחלטה של חיות להרחיב את ההרכב היא הרע במיעוטו".

יחד עם זאת התריע אלבשן כי, "אם בג"ץ יפסול את החוק, תהיה פה מהומת אלוהים", אבל הבהיר את עמדתו: "מה שהעליון לא יפסוק, חייבים לכבד את זה. נקודה. בעיניי, אין כזה דבר לא לכבד פסיקות, זה תחילת האנרכיה".

בסיום הריאיון, הדגיש שלעומת המחוקק, "לשופטים אסור בעיניי להקשיב לרחוב. גם ראש הממשלה אמר שהוא בעד הרפורמה וכשהוא נכנס לאירוע הוא אמר שצריך פשרה. אנחנו רחוקים מאוד מקץ הדמוקרטיה", סיכם.

הפגנה

"לשופטים אסור בעיניי להקשיב לרחוב" | הפגנה צילום: Chaim Goldberg/Flash90