נתניהו סירב להתחייב לכבד את פסיקת בג"ץ אם יפסול את ביטול עילת הסבירות

בראיון לרשת CNN, נשאל ראש הממשלה אם הוא יכבד את פסיקת בג"ץ במידה ויחליט לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות והתחמק מלענות תשובה ברורה: "מקווה שלא נגיע לזה" | גנץ: "אם הוא לא ימלא אחר פסיקת בית המשפט - תישלל הלגיטימציה שלו"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 28/07/23 08:10 י באב התשפג

נתניהו סירב להתחייב לכבד את פסיקת בג"ץ אם יפסול את ביטול עילת הסבירות
נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה, בנימין נתניהו התראיין ביממה האחרונה לכמהגופי תקשורת אמריקניים כמו ABC, CNN, FOX ו-NPR בנושא חקיקת הרפורמה המשפטית. בראיון לרשת CNN, נשאל נתניהו אם הוא יכבד את פסיקת בג"ץ במידה ויחליט לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות והתחמק מלענות תשובה ברורה.

"אנחנו לא רוצים בית משפט כפוף", השיב נתניהו, "אנחנו רוצים בית משפט עצמאי - וזה התיקון שאנחנו עושים. המצב, או המצב פוטנציאלי, שבו במונחים אמריקניים, בית המשפט העליון ייקח תיקון חוקתי ויגיד שהוא לא חוקתי - זה סוג הסחרור שאתה מדבר עליו, ואני מקווה שלא נגיע לזה".

אסתר חיות

אסתר חיות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתגובה לדבריו, יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ תקף את נתניהו. "במדינה דמוקרטית ראש ממשלה מכבד ופועל על פי פסקי דין, לא משנה עד כמה הוא לא מסכים איתם. אין מקום לפרשנות ולשטחים אפורים - חד וחלק. אם נתניהו, כמו כל נבחר ציבור, לא ימלא אחר פסיקת בית המשפט, הוא יבצע הפיכה משטרית שתשנה את אופי המשטר בישראל, דבר שישלול את הלגיטימציה שלו לכהן בתפקידו".

 "אנחנו יכולים לחוקק בלעדיהם"

כאמור, ראש הממשלה התראיין לכמה גופי תקשורת אמריקניים ביממה האחרונה בנושא הרפורמה המשפטית. "עילת הסבירות זה תיקון קטן, זה מתואר כקץ הדמוקרטיה הישראלית אבל כשהאבק ישקע כולם יראו", טען ראש הממשלה. עוד אמר כי בחר להתקדם עם החקיקה לאט כיוון שהיה חשוב לו להקשיב לעמדותיהם של המתנגדים לחקיקה. "השהינו את החקיקה כדי להשיג פשרה אבל לא הצלחנו. עכשיו הם רואים שאנחנו יכולים לחוקק בלעדיהם ואני מקווה שהם ירצו שנחוקק ביחד איתם", טען ראש הממשלה.

הנשיא ביידן חותם על הצו

הנשיא ביידן חותם על הצו צילום: AP Photo/ Andrew Harnik

במהלך הראיון, התייחס נתניהו ליחסיו עם הבית הלבן, זאת על רקע העובדה שטרם הגיע לביקור רשמי בארצות הברית - בעוד נשיא המדינה הרצוג שב לאחרונה מפגישה מדינית עם ביידן. "בשיחת הטלפון ביננו הנשיא ביידן הזמין אותי לבית הלבן - אני חושב שבספטמבר. אנחנו נקבע תאריך", אמר.