האיום התממש: המהלך של יש עתיד נגד יריב לוין

מפלגת יש עתיד הגישה עתירה נגד השר לוין, בדרישה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים: "ניסיון להביא לשיתוקה של הרשות השופטת" | העתירה המבוססת על עילת הסבירות, תתמקד בשל החקיקה בטיעונים אחרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/23 13:18 ז באב התשפג

האיום התממש: המהלך של יש עתיד נגד יריב לוין
יריב לוין, מכנס את ועדת השרים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מפלגת יש עתיד מימשה את איומה, והגישה היום (ג') עתירה למתן צו על תנאי ובקשה לקיים דיון דחוף בעתירה נגד שר המשפטים וממשלת ישראל בעניין כינוס הוועדה למינוי שופטים. העתירה הוגשה באמצעות גזית-בקל, עורכי דין.

על פי העתירה, ההחלטה לא לכנס את הוועדה מנוגדת לדין ומהווה ניסיון לשתק את הרשות השופטת: "מדובר גם בהחלטה שהינה בלתי סבירה באופן קיצוני. אך משום שבעת הזו גורלה של עילת הסבירות - מצוי אף הוא בידי הממשלה מצאנו לנכון למקד טיעוננו בטענות בנוגע לחוסר סמכות". נכתב בעתירה.

"ניסיון להביא לשיתוקה של הרשות השופטת"

ביש עתיד מבקשים מבג"צ לדון מדוע הממשלה נמנעת מבחירת נציגת הממשלה לוועדה לבחירת שופטים (לצד שר המשפטים שמכהן בה דרך קבע), ומכינוס הוועדה "במהירות הראויה" בסמוך להקמת הממשלה לשם איוש עשרות תקני השופטים הפנויים בערכאות השונות, לטענתם - כל זאת תוך הפרה של חובותיהם מכוח חוק יסוד: השפיטה, ומכוח חוק בתי המשפט.

לפיד.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לפי יש עתיד, "החלטה זו פוגעת פגיעה קשה באינטרס הציבורי, ומהווה הפרה בוטה של חובת הנאמנות וההגינות המוטלת על הממשלה. הניסיון להביא לשיתוקה של הוועדה לבחירת שופטים, עד להשלמת המהלך החקיקתי השנוי במחלוקת שמבקש שר המשפטים לקדם, הוא ניסיון להביא לשיתוקה של הרשות השופטת".

בנוסף, נטען בעתירה כי מדובר גם בהחלטה שהינה בלתי סבירה באופן קיצוני. "אולם, הואיל ומדובר במקרה מובהק של חוסר סמכות, ואחרי שהעבירו אתמול את ביטול עילת הסבירות, מצאנו לנכון למקד טיעוננו בטענות בנוגע לחוסר סמכות".