שידור ישיר מהכנסת החלו ההצבעות על עילת הסבירות - לפיד: "המשא ומתן קרס"

הצבעה על צמצום עילת הסבירות, החל במליאת הכנסת. שר המשפטים לוין ניסה להרגיע את הרוחות: "אנחנו הולכים בדרך זהירה מאוד"| תוך כדי ההצבעות: הצעת הפשרה של סמוטריץ' הרתיחה את לוין ובן גביר

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 24/07/23 12:57 ו באב התשפג | עודכן בתאריך 24/07/23 13:08

החלו ההצבעות על עילת הסבירות - לפיד: "המשא ומתן קרס"
רוטמן במליאה, החל הדיון המקדים, צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

בכנסת החלו ההצבעות על חוק צמצום עילת הסבירות. ההצבעה מגיעה לאחר שבלשכתו של נתניהו עוד דנו בכירי הקואליציה בניסיון אחרון לפתרון המשבר אך יו"ר האופוזיציה לפיד הודיע כי הנסיונות להגיע להידברות קרסו. לאורך כל זמן ההצבעה, רחשה הקואליציה סביב אפשרות של הגעה להסכמה כאשר מי שדחפו לכך הם השרים גלנט, סמוטריץ' ויו"ר ש"ס דרעי, אך לוין סירב בתוקף. בתיעוד מהמליאה נראה השר גלנט אומר ללוין: "תביא משהו, משהו", לוין סירב.

הדרמה של הרגע האחרון וההצעה של סמוטריץ'

דרמה של הרגע האחרון נרשמה במליאת הכנסת לאחר שההצבעות על ההסתייגויות כבר החלו. על פי בכיר בקואליציה, שר האוצר סמוטריץ' ניסה להגיע לפשרה של הרגע האחרון מתוך המליאה כאשר ההצעה שלו מדברת על דחייה של החקיקה על מינוי שופטים לתקופה של יותר מחצי שנה. מי שלא אהבו כלל את נסיונותיו של סמוטריץ' הם השרים לוין ובן גביר. 

במקביל, בכנסת נערך הדיון המסכם לפני ההצבעות עם נאומים של רוטמן, לוין, גנץ ולפיד כשמיד לאחר מכן יחלו ההצבעות בקריאה שניה ושלישית על חוק צמצום עילת הסבירות. שר המשפטים לוין אמר בנאומו כי "אני מבקש לשוב ולפנות מכאן דווקא למי שחושש מהתיקון הזה ולומר באחריות: אנחנו הולכים בדרך זהירה מאוד".

"אנחנו לא מבטלים את עילת הסבירות אלא מצמצמים"

לוין הוסיף: "אנחנו לא מבטלים את עילת הסבירות אלא מצמצמים את השימוש בה, באופן שהשקפת עולמם של שופטים בודדים לא תבוא במקום הכרעת העם. התיקון שאנחנו עושים מבוסס על עקרונות שהתווה כבוד שופט בית המשפט העליון סולברג, ברוח הגישה של נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר ושל המשנה לנשיא בדימוס מנחם אלון".

לפיד, המשא ומתן קרס

לפיד, המשא ומתן קרס צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

יו"ר המחנה הממלכתי הזהיר בנאומו מפני "יש פה מי שחושבים שאנחנו במלחמה - שרוצים לנצח". הוא הוסיף ואמר כי "יש  גורמים בקואליציה שלא רוצים הסכמות - הם רוצים מאבק ובלבד. הם רוצים להפוך את מדינת ישראל ממדינה מלוכדת וחזקה לסלט פוליטי שבאמצעותו הם יוכלו להבטיח את שלטונם".

"אין איך להסביר את המילים הקשות שמוטחות באוהבי המדינה"

"אין איך להסביר את הסרבנות של נתניהו וחברי הקואליציה שלו לעצירה והגעה להסכמות, אין איך להסביר את המילים הקשות שמוטחות באוהבי המדינה שלא ישנים בלילות, בטייסים ולוחמים שנקרעים מבפנים בין המאבק על הבית והדמות הדמוקרטית שלנו, לבין ההגנה על הבית הזה מפני אויבינו" אמר גנץ.