בתום דיון דרמטי: חוק צמצום עילת הסבירות אושר בוועדת חוקה

חגיגות בקואליציה אחרי שבועיים של דיונים סוערים ומלאים בדרמות, חוק צמצום עילת הסבירות אושר בוועדת חוקה ויגיע למליאה לאישור סופי | באופוזיציה הודיעו: "לא מתירים לנו ברירה אלא להיפגש בבג"ץ"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 19/07/23 23:27 א באב התשפג

בתום דיון דרמטי: חוק צמצום עילת הסבירות אושר בוועדת חוקה
רוטמן ולוין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי שני לילות לבנים, ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן סיימה להצביע על 27,670 רביזיות על חוק צמצום עילת הסבירות והחוק אושר לקריאה שניה ושלישית ויעלה בתחילת השבוע הבא לאישור סופי במליאת הכנסת.

"אתם חבורת בכיינים"

היו"ר ח"כ שמחה רוטמן אמר בתום הדיון: "אני מאוד מקווה שההתנהלות שהייתה פה במהלך ההצבעות לא תהפוך להיות הרגל בכנסת ושנדע איך לנהל מחלוקות בלי שבירת כלים". ח"כ אופיר כץ יו"ר הקואליציה הוסיף: "יצרתם פייק פגם. אתם חבורת בכיינים והחוק יעבור". במהלך הדיון יועצים פרלמנטרים מהאופוזיציה התפרצו לדיון בוועדת חוקה והוצאו בכח.

האיום של האופוזיציה: "אתם לא מתירים לנו ברירה"

ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה זעם בדיון על ניהול הוועדה ואמר: "אנחנו מתריעים שבועות וחודשים על דרך ניהול הוועדה הזו. בכל תהליך הדיון של הצ"ח נפלו פגמים דיוניים קשים, כשאנחנו מתריעים על כך מהיום הראשון. אתם לא מתירים לנו ברירה אלא להיפגש בבג"ץ.

חוק עילת הסבירות מתקדם - זה הנוסח הסופי

על פי הנוסח המעודכן, נקבע כי עילת הסבירות לא תחול על החלטות של שרים ושל הממשלה, כולל מינויים. בנוסח המעודכן נמחקו המילים "כל נבחר ציבור אחר כפי שיקבע בחוק", מה שאומר שראשי רשויות לא נכללים בחוק.  בנוסף, ‏בג"ץ לא יוכל לטעון שהחלטה של שר להימנע משימוש בסמכות היא לא סבירה. לדוגמא: ההחלטה של לוין לא להשתמש בסמכותו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים.