היועמ"שית והמשטרה אישרו את ההפגנה בנתב"ג - אלו התנאים

יומיים אחרי הישיבה הסוערת בין היועמ"שית לשרי הממשלה, מגיעה תגובתה של בהרב מיארה: "אין סמכות למנוע כניסה של אנשים לתוך שדה התעופה - פגיעה בזכות להפגין"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 11/07/23 12:14 כב בתמוז התשפג

היועמ"שית והמשטרה אישרו את ההפגנה בנתב"ג - אלו התנאים
גלי בהרה מיארה, צילום: Miriam Alster/Flash90

בתחילת השבוע זימנו שרי הממשלה את היועמ"שית בהרב מיארה לשיחת נזיפה בישיבת הממשלה, בסיומה, דרשו השרים מסמך שיבהיר מה החוקיות של ההפגנות השונות והאם יש לאשר את חסימת נתב"ג. היועמ"שית שלחה הבוקר (ג') את תשובתה ונתנה אור ירוק למפגינים. 

בתוך כך, מפקד מחוז מרכז - ניצב אבי ביטון אישר בחתימתו את התנאים לקיום המחאה בנתב"ג הצפויה היום. במסגרת התנאים, מיקום המחאות נקבע על ידי מנהל רשות שדות התעופה ויהיה באזור טרמינל 1.

התנאים לקיום ההפגנה בנתב"ג

  • חל איסור על כניסה לשטח האווירי.
  • חל איסור נסיעה על ציר החירום אשר יוקצה לנסיעת רכבי חירום והצלה בלבד,
  • חל איסור על חסימת צירי תנועה.
  • חל איסור על חסימת שערי הכניסה לנתבייג.
  • חל איסור על ירידה לשולי כביש.
  • חל איסור על ירידה רגלית לכביש.
  • חל איסור על חניה על מדרכות, בנתיב נסיעה או במקומות שיש בהם לסכן את משתמשי הדרך.
  • חל איסור על האטת התנועה.
  • המחאה תתקיים רק בשטח המסומן והמגודר.
  • אין כניסה לחלק הפנימי של אולס הנוסעים בטרמינל 3
     
הפגנה בנתב"ג, ארכיון

הפגנה בנתב"ג, ארכיון צילום: Tomer Neuberg/Flash90

במכתב שניסחה המשנה ליועמ"שית אביטל סומפולינסקי נכתב: "אין סמכות למנוע כניסה של אנשים לתוך שדה התעופה רק על בסיס העובדה שאינם נושאים כרטיס טיסה לאותו יום נקודת המוצא היא שנתב"ג הוא מרחב ציבורי - במקומות שבהם יש גישה לכל אחד מהציבור - ועל כן לכל אדם הזכות לחופש הביטוי וההפגנה גם במרחב זה".

"הטלת תנאים ומגבלות על קיום הפגנה כרוכה בפגיעה בזכות להפגין"

סומפולינסקי הוסיפה הסתייגות וציינה: "לצד זאת, יש לקחת בחשבון את הייחודיות של נתב"ג – בהיותו אזור ציבורי רגיש, בשל החשיבות להבטיח לציבור להיכנס ולצאת מישראל, ועל רקע הצרכים הביטחוניים והבטיחותיים המאפיינים את המקום. מאפיינים ייחודיים אלה צריכים לבוא לידי ביטוי במסגרת האיזונים הקונקרטיים שיש לערוך ביחס לזמן, מיקום ואופן ההפגנות במקום".

כאשר עולה צורך לקבוע תנאים להפגנות בתחום שטח נתב"ג, תנאים אלו מחייבים תיאום בין מנהל שדה התעופה לבין המשטרה, כפי שנעשה עד כה. בהתאם למערך החקיקה הקיים, למנהל רשות שדות התעופה או לגורם אחר אין סמכות על פי דין למנוע כניסה של אנשים לתוך שדה התעופה רק על בסיס העובדה שאינם נושאים כרטיס טיסה לאותו יום".

נתב"ג ביום השביתה

לסיום הודיעו בייעוץ המשפטי: "הטלת תנאים ומגבלות על קיום הפגנה כרוכה בפגיעה בזכות להפגין, אך ברור שאין המדובר בזכות מוחלטת, ומולה עומדים אינטרסים ציבוריים וזכויות אחרות. בהתאם לפסיקה ולהנחיית היועצת המשפטית לממשלה על המשטרה לקבוע תנאים של זמן, מקום ואופן ההפגנה בכפוף לכך שהזכות להפגין תוגבל רק כשיש 'הסתברות קרובה לוודאי לפגיעה קשה ורצינית בסדר הציבורי".