"פגיעה קשה": המשנה ליועמ"שית במתקפה על המהלך של הקואליציה

הדיונים על צמצום עילת הסבירות נמשכים גם היום, והייעוץ המשפטי לממשלה הודיע בדיון כי הוא מתנגד לחוק שמקדמת הקואליציה: "תפגע פגיעה קשה בערכים דמוקרטים בסיסיים"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 26/06/23 12:58 ז בתמוז התשפג

"פגיעה קשה": המשנה ליועמ"שית במתקפה על המהלך של הקואליציה
לוין עם נתניהו, צילום: כיפה

ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן התכנסה הבוקר להמשך הדיונים על הצעת הקואליציה לצמצום עילת הסבירות, מהלך שנועד להגן על החלטוות נבחרי ציבור מביטולן בבית המשפט. גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה הגיע לדיון ותקף את המהלך של הקואליציה. 

גיל לימון במתקפה על צמצום עילת הסבירות

לימון אמר בוועדת החוקה: "איננו מבקשים להתעלם מהקשיים הטמונים ביישומה של עילת הסבירות לאורך השנים.  אולם קושי ביישומה של העילה והזהירות הנדרשת בה, אינם מצדיקים את ביטולה. הביטול של חובת הסבירות כך שלא תחול על דרג נבחר, שמשמעותו היא, בין היתר, "חיסון" גם של החלטות שרירותיות, הוא אמצעי קיצוני ביותר ובלתי קביל. יהיה בו כדי להותיר את הציבור חשוף לשרירות ללא אמצעים אפקטיביים להתמודד איתה, במקרים בהם עילות שיפוטיות אחרות לא יתנו מענה.

"אין מקום לקידום ההצעה ואנחנו מתנגדים לה"

לימון הוסיף: "הצעה זו אם תתקבל תבטל ערובה חשובה המבטיחה שהשלטון יפעל בהגינות ובהיעדר שרירות כלפי הפרט. היא תפגע פגיעה קשה בערכים דמוקרטים בסיסיים, כמו תקינות פעילות המנהל, טוהר המידות של השירות הציבורי, שלטון החוק ואמון הציבור. משכך, עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה היא שאין מקום לקידום ההצעה ולפיכך אנחנו מתנגדים לה".