הלו"ז, המתמודדים והפערים: הכל לקראת ההכרעה בוועדה לבחירת שופטים

הכנסת תבחר היום את נציגיה לוועדה לבחירת שופטים ועד הרגע האחרון בקואליציה שומרים על עמימות בנוגע לבחירת נציג האופוזיציה. עושים סדר במפת האינטרסים: מי מתמודד, מה הלו"ז והתפקיד המיוחד של אריה דרעי

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/06/23 07:49 כה בסיון התשפג

הלו"ז, המתמודדים והפערים: הכל לקראת ההכרעה בוועדה לבחירת שופטים
דרעי ולוין, נתניהו בצד של יו"ר ש"X, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מה שלא יהיה, בסוף היום (ד') יהיו לנו נציגים מהכנסת לוועדה לבחירת שופטים. אם בתחילה היה נראה שהוועדה כלל לא תהיה חשובה נוכח השינויים האפשריים במערכת המשפט, לבסוף הגענו למצב שגורל הרפורמה המשפטית כולה, תלוי בתוצאות הוועדה. למרות אי האמון הכבד בין הקואליציה והאופוזיציה, שתיהן כורכות את המשך שיחות בית הנשיא וההגעה להבנות במה שיהיה בוועדה.

מחנה דרעי מול מחנה לוין

בקואליציה עצמה, הדעות חלוקות בין מחנה לוין למחנה דרעי. ראש הממשלה נוטה לכיוונו של דרעי שמבקש לתת נציג לאופוזיציה בוועדה והגעה להסכמות גם על הסעיפים הראשונים ברפורמה המשפטית. אצל דרעי המצב מסובך עוד יותר כשייתכן שמתחת לפני השטח נרקמת פשרה שגם תחזיר אותו לשולחן הממשלה בתמיכת חלק מהאופוזיציה.

נתניהו בישיבה

נתניהו, יכריע ברגע האחרון. צילום: חיים צח / לע"מ

מצד שני, לוין ואיתו מחנה גדול בליכוד וגם בציונות הדתית ובעוצמה יהודית מעוניינים בשני נציגים לקואליציה בוועדה ויותר מזה, יותר ויותר קולות בקואליציה אומרים שבמידה ובאופוזיציה לא יגיעו להבנות בנוגע לרפורמה, יש להתחיל ולחוקק אותה באופן חד צדדי.

מי המתמודדים?

אז מה מחכה לנו היום? באופן עקרוני, הנציג המוסכם של הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים, הוא חבר הכנסת יצחק קרוייזר מעוצמה יהודית, כפי שנקבע בהסכמים הקואליציונים. אך ישנם עוד שבעה מועמדים מהקואליציה שהגישו את מועמדותם לוועדה: אביחי בוארון (הליכוד), אוריאל בוסו (ש"ס), טלי גוטליב (הליכוד), אלי דלל (הליכוד), לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), משה סעדה (הליכוד), משה פסל (הליכוד). מי שיכריע לבסוף האם ייבחרו שני מועמדים מהקואליציה, הוא ראש הממשלה שיקבל את ההכרעה רק סמוך מאוד לבחירות.

קרין אלהרר

כאכין אלהרר, תיבחר? צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מי שמחכה מהצד לראות את ההתפתחויות בקואליציה היא חברת הכנסת קארין אלהרר, נציגת האופוזיציה לוועדה. באופוזיציה מתנים גם הם את המשך השיחות וההגעה להסכמות בכך שאלהרר תיבחר לוועדה.

מה הלו"ז

ההצבעה תתרחש הבוקר בשעה 11:30 לערך. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה יכנס את המליאה ויכריז על הבחירות. הבחירות ייעשו בצורה חשאית ומאחורי פרגוד, לאחר שכל חברי הכנסת יצביעו ויבחרו את הנציגים לוועדה, יספרו את הקולות במזכירות הכנסת ויודיעו על המנצחים.