גם תלמידי ישיבות ההסדר: בן גביר ירחיב את מעגל הזכאים לנשק

כל פי דיווחים השר לביטחון לאומי מתכנן לקדם רפורמה שתרחיב את התבחינים המאפשרים רישיון כלי נשק, ובכך להגדיל את נושאי הנשק בעוד כ- 30 אלף איש | אז מי יהיה זכאי להוציא רישיון?

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/06/23 08:22 יז בסיון התשפג | עודכן בתאריך 06/06/23 08:45

גם תלמידי ישיבות ההסדר: בן גביר ירחיב את מעגל הזכאים לנשק
מטווח, צילום: Michael Giladi/Flash90

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר מקדם רפורמה חדשה שתגדיל את נושאי הנשק בישראל, בעוד כ- 30 אלף בני אדם, כך נחשף היום (ג'). לראשונה צפוי להתבצע שינוי בתבחינים לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי לכל בעל "תעודת לוחם" ולחיילי הסדר, מתנדבי מד"א יכללו לראשונה בתבחין מתנדבים בכוחות ההצלה. התבחינים יובאו לאישור כתקנות בועדה לביטחון לאומי בכנסת. בן גביר: "מה שאנחנו עושים כאן, זה מהלך של הצלת נפשות. אנחנו מתקנים עוול של שנים".

לוחמים נוספים, לוחמי ישיבות ההסדר ומתנדבי מד"א

עדכון תבחין "שירות בכוחות ביטחון": נזכיר כי אחד התבחינים המאפשרים קבלת רישיון לנשיאת נשק, הוא שירות בכוחות הביטחון. אולם בתוכו נכללות מספר הגבלות, והוא מתאפשר רק עבור שלושה מקרים: קצינים בדרגת סגן ומעלה או נגדים מדרגת רס"ר ומעלה, שירות ביחידות מיוחדות, או לוחמים שעברו הכשרת רובאי 07 או 08. הרפורמה של השר לביטחון לאומי, תאפשר להכניס לרשימה הזו גם לוחמים נוספים בצה"ל, מיחידות קרביות שונות, שלא עברו את הכשרת רובאי 07, כגון לוחמי חיל השריון, תותחנים, הנדסה קרבית, לוחמי מג"ב ועוד.

עדכון תנאי הסף לחיילי הסדר: עדכון תנאי הסף להגשת בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי, הוא לחיילים המשרתים כבני ישיבות וחיילים קרביים ששוחררו לפני השלמת השירות הסדיר עקב פציעה. השר לביטחון לאומי הנחה לבחון מענה ייעודי המאפשר ל"חיילי ההסדר" ולחיילים שלא השלימו את שירותם הצבאי בגין פציעה וכדומה להגיש בקשה לקבלת רישיון כל עוד הם עומדים בשלושה תנאים מצטברים: מעל גיל 21, שירתו שנה כלוחמים בצה"ל וגרים, לומדים או עובדים בישוב זכאי. נזכיר כי כיום חיילי ההסדר המשרתים ביחידות לוחמות אינם זכאיים להגיש בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי יריה פרטי מפני שהם אינם עומדים בהגדרה "תום שירות צבאי כהגדרתו בחוק".

שינוי תבחין "עובדים ומתנדבים בגופי הצלה": גם מתנדבי מד"א שיעמדו בתנאי סף בסיסיים ויהיו בעלי ותק של שנה יוכלו להגיש בקשה לקבלת רישיון נשק פרטי. עד היום עובדי מד"א ומתנדבי זק"א ואיחוד הצלה יכלו להגיש בקשה, ומתנדבי מד"א לא יכלו.

השר בן גביר

השר בן גביר צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

הקלות נוספות שקידם בן גביר בעבר

נזכיר כי זו לא הפעם הראשונה בה השר בן גביר מקל באישורי הנשק. לפני מספר חודשים סיכם השר עם מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, עורך הדין שלמה בן אליהו, על שורת הקלות נוספות, על מנת לקצר עוד יותר את זמני ההמתנה לרישיונות לנשקים. על פי הסיכום החדש, קבוצות נוספות יקבלו פטור מריאיון פיזי בלשכות כלי הירייה, והזכאות לנשק תונפק לאחר אישור של משטרת ישראל ומשרד הבריאות בלבד. מי שיקבל את הפטור הם לוחמים ששוחררו עד חמש שנים מיום השחרור, משרתי מילואים פעילים, שוטרים, וכבאים

כך תוציאו רישיון לאקדח בקלות

כאשר ניגשים להוציא רישיון לאקדח, יש להצטייד במספר טפסים: הצהרת בריאות חתומה על ידי רופא משפחה, צילום תעודת זהות וספח, אישור על מהלך שירות צבאי או אישור שירות לאומי או אזרחי או פטור משירות. בנוסף, רק מי שיש לו שליטה בסיסית בשפה העברית יוכל לקבל את הרישיון.

את הטפסים מצרפים לטופס מקוון באתר משרד הרישוי, לאחר קליטת הבקשה במערכת ועד שישה ימי עסקים, מקבלים מסרון המודיע על הטיפול בבקשתכם. ובהמשך מקבלים מסרון עם קישור לזימון תור לראיון אישי בלשכת רישוי. 

במידה ועברתם את הריאיון האישי והטפסים הוכיחו כי אתם זכאים, תקבלו "אישור מותנה", בנוסף, בשלב זה תצטרכו לשלם אגרה שעומדת היום על 62 שקלים לשנה. נציין כי חיילי מילואים זכאים להנחה של 50% מסך אגרת הרישיון, בהצגת תעודה המקנה להם זכאות להנחה. לאחר תשלום האגרה, יש לגשת למטווח מורשה עם אישור התשלום, העתק הצהרת הבריאות והאישור המותנה, ולבצע הכשרה שימו לב שעליכם לבצע את ההכשרה על כלי הזהה לכלי הירייה שמבקשים לרכוש. במידה ותרכשו את האקדח מאדם פרטי,  לצורך העברת בעלות, יש לקבוע תור בלשכת רישוי.