מבוכה בקואליציה: עוצמה יהודית והציונות הדתית יצביעו נגד החלת ריבונות

במפלגת ישראל ביתנו מצאו דרך להביך את הקואליציה ויעלו היום להצבעה חוק שמטרתו להחיל ריבונות בבקעת הירדן, אבל מפלגות הימין צפויות להצביע נגד

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 15/03/23 10:57 כב באדר התשפג

מבוכה בקואליציה: עוצמה יהודית והציונות הדתית יצביעו נגד החלת ריבונות
סמוטריץ' ובן גביר, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מבוכה בקואליציה, היום תעלה הצעת החוק של סיעת ‘ישראל ביתנו׳ להחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן ומועצה אזורית מגילות בצפון ים המלח. במפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית צפויים להצביע נגד החוק, כך על פי גורמים במפלגה. 

בישראל ביתנו אמרו לקראת ההצבעה שתתקיים היום: "אנחנו מצפים מחברי ממשלת "הימין על מלא" לעמוד פעם אחת בהבטחות שלהם לבוחרים ולתמוך בהצעה בקריאה טרומית". נציין כי בהסכמים הקואליציוניים מופיע נושא החלת הריבונות וישנה הבטחה לקדם את הנושא, אך אין תאריך מוגדר.

"הגיעה העת להחיל את הריבונות"

בדברי ההסבר להצעת חוק הריבונות נכתב, "בבקעת הירדן חיים כיום אלפי אזרחי מדינת ישראל, שהדין הישראלי אינו חל עליהם במלואו ובכלל זה על היישובים שבהם הם חיים. כמו-כן, היות שבאזורים אלו לא חל החוק הישראלי האזרחי, גם מערכות המשפט שפועלות בהם, הינן בתי הדין הצבאיים. דבר זה, יוצר קושי ומורכבות בתחומי חיים שונים, הן בצד הזכויות שנגרעות מהם והן בצד החובות שהם לא חייבים בהן. מדובר במציאות בלתי קבילה, הפוגעת  בכבודם של תושבי "האזור" הישראלים, ומפלה אותם אל מול שאר אזרחי המדינה.



לכן הגיעה העת להחיל את הריבונות על אזורים אלה, הכוללים את כל יישובי בקעת הירדן והמועצה האזורית מגילות, בהם היישובים: כוכב השחר, רימונים, מעלה מכמש, מצפה חגית, נוה ארז, נופי פרת, ענתות, כפר אדומים, מצפה יריחו ומגדלים, לרבות אזורי המסחר והתעשייה, האתרים הארכיאולוגים והכבישים, בשטחי C".

ח"כ דן אילוז מהליכוד, ויו"ר השדולה להחלת ריבונות על בקעת הירדן תחילה בתגובה להצעת החוק של סיעת ישראל ביתנו בנושא: "הצעת החוק שמקדם ח"כ ליברמן לא נועדה לקדם מטרה חשובה זו ועלולה אפילו לפגוע במהלכים המקודמים בימים אלו. במקום לנסות להטריל את המערכת אני מזמין את ליברמן להצטרף למהלכים שאנחנו מקדמים בשדולה כדי שבסוף נוכל להביא להחלת ריבונות בפועל ולא רק להצהרות ריקות.

כפי שכבר אמרתי בעבר, אם ישראל לא תתקדם בתחום הריבונות בתקופת הממשלה הנוכחית, ממשלת ימין על מלא, זו תהיה בכייה לדורות. נעשה זאת בצורה אחראית וכממשלה, ולא ניגרר לפרובוקציות של מטרילים מקצועיים שיש להם אפס הישגים למען ההתיישבות במשך עשורים של עשייה ציבורית".