חוקרת פורצת דרך: פרופ' מיכל שוורץ היא כלת פרס ישראל

כלת פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים לשנת תשפ"ג היא פרופ' מיכל שוורץ: "עבודתה פיתחה כיווני מחקר חדשים בחקר המוח ובהבנת מחלות מוח ניווניות חשוכות מרפא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/03/23 21:17 כ באדר התשפג

חוקרת פורצת דרך: פרופ' מיכל שוורץ היא כלת פרס ישראל
צילום: מכון וייצמן למדע

שר החינוך, יואב קיש, הודיע היום (ב') כי פרופ' מיכל שוורץ היא כלת פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים לשנת תשפ"ג. ועדת הפרס התכנסה בראשותו של פרופ' אלישע האס ובהשתתפותם של החברים: פרופ' שולמית לבנברג, פרופ' יוסי שילה ופרופ' מיכל שפירא.

"תגליותיה פורצות הדרך הביאו להבנה חדשה של התפקוד המשותף של מערכת החיסון והמוח"

ועדת הפרס ציינה בנימוקיה כי "הפרס מוענק לפרופ' שוורץ על תגליותיה פורצות הדרך, שהביאו להבנה חדשה של התפקוד המשותף של מערכת החיסון והמוח. עבודתה פיתחה כיווני מחקר חדשים בחקר המוח ובהבנת מחלות מוח ניווניות חשוכות מרפא. תגליותיה כוללות את תפקיד המפתח של תאי מערכת החיסון בתהליכי ריפוי מערכת העצבים המרכזית, גילוי  חשיבות מערכת החיסון בתפקוד המוח הבריא וגילוי הקשר בין ירידה בתפקוד מערכת החיסון ודמנציה".

ארכיון

ארכיון צילום: לע"מ. עודד קרני

עבודתה מהווה בסיס לפיתוח תרופות למחלות מערכת העצבים המרכזית

עוד ציינה הועדה כי "פרופ' שוורץ התייצבה באומץ מול הדעה שהייתה מקובלת בתחום, העלתה השערה מקורית והצליחה להוכיח את אמיתותה. עבודתה מהווה בסיס לפיתוח תרופות  למחלות מערכת העצבים המרכזית. פרופ' שוורץ העמידה דורות רבים של חוקרים ישראלים צעירים, שספגו ממנה את רוח החשיבה החלוצית, האמונה בחזון, את כושר ההתמדה ובעיקר - אהבת המדע".

אלה הם חתני וכלות הפרס שזהותם התפרסמה עד כה: כלת פרס ישראל בתחום אמנות פלסטית: האמנית מיכל רובנר, חתן פרס ישראל בתחום חקר המשפטים פרופ' יורם דינשטיין, חתן פרס ישראל בתחום המוסיקה והמוסיקולוגיה: פרופ' יהואש הירשברג, חתן פרס ישראל בתחום  חקר מחשבת ישראל, פילוסופיה וקבלה: פרופ' דב שוורץ, חתן פרס ישראל בתחום חקר מדעי הסביבה והקיימות: פרופ' אביטל גזית.