האוצר ביקש תיקון בחוק התקציב וקרעי תקף: "זה אומר שהכנסת תתפזר"

בישיבת הממשלה הציגו אנשי האוצר תיקון לחוק שקובע, כי במידה והמדינה תאבד 25 מיליארד שקלים בהכנסות, הכנסת תפוזר אם הממשלה לא תגיב. קרעי חשף את הסעיף בישיבת הממשלה וההצבעה נדחתה בשבוע

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/03/23 17:25 יט באדר התשפג

האוצר ביקש תיקון בחוק התקציב וקרעי תקף: "זה אומר שהכנסת תתפזר"
ישיבת הממשלה היום, ההצבעה נדחתה, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

קרעי זעם וההצבעה נדחתה: במהלך ישבת הממשלה שנערכה הבוקר, הציג שר התקשורת שלמה קרעי סעיף, מתוך תיקון לחוק שביקשו במשרד האוצר להעביר. התיקון לחוק קבע כי במידה ובתקציב המדינה לשנת 2024 תפסיד המדינה יותר מ-25 מיליארד שקלים והממשלה לא תגיב בזמן הקבוע, הדבר ייחשב כאילו התקציב לא עבר והכנסת תפוזר.

קרעי, כאמור הוא זה שהפנה את תשומת ליבו של ראש הממשלה והשרים לסעיף ושאל: "רגע רגע זה אומר שהכנסת תתפזר למרות שאנחנו מעבירים תקציב דו שנתי?" ונציג האוצר בישיבה ענה: "כן, זו מטריית הגנה". בהמשך ניסה נציג האוצר להסביר את הרציונל מאחורי הסעיף ואמר: "זה מנגנון חשוב. זו הגנה על הממשלה מתקציב שמתקבל מוקדם לפני שיש תחזיות מספיק טובות".

השר שלמה קרעי, מאשים את פקידי האוצר

השר שלמה קרעי, מאשים את פקידי האוצר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הסעיף חל רק אם הממשלה מאבדת הכנסות העולות על 25 מיליארד

נתניהו עצמו הופתע גם הוא מהסעיף וקרעי תקף את האוצר ואמר: "מטריית הגנה? זה בור שאתם חופרים לממשלה הזו". נתניהו עצמו התערב וקבע כי "לא מוכן לדבר כזה" וההצבעה על הסעיף נדחתה. גם השרים אלי כהן ויואב קיש תקפו את הסעיף וראש הממשלה הורה למזכיר הממשלה יוסי פוקס לבדוק את הסעיף לעומק ולהחזיר אותו להצבעה בשבוע הבא.

נתניהו

נתניהו צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

הסעיף שהאוצר ביקש לחוקק, הוא סעיף תיאורטי בלבד וחל רק אם הממשלה מאבדת הכנסות העולות על 25 מיליארד שקלים בתקציב המדינה. מטרת הסעיף היא לוודא כי במידה ודבר כזה אכן יקרה, הממשלה תשנה את התחזיות שלה ולתקציב ותשנה אותו בהתאם לתקציב האמיתי. את הסעיף נהוג לחוקק כאשר מעבירים תקציב דו שנתי והערכה לגבי שנת התקציב השניה עוד לא וודאית.