עוד עימות: הסיבה בגללה מתנגדת היועמ"שית לחוק התרומות של נתניהו

בחוות דעת שהגיש המשנה ליועמ"שית, גיל לימון, הוא מותח ביקורת על החוק שמתיר תרומות לפוליטיקאים עבור צרכים משפטיים ורפואיים. "תאפשר ניצול של התפקיד או של המעמד הציבורי לשם הפקת טובת הנאה אישית"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 05/03/23 10:43 יב באדר התשפג

עוד עימות: הסיבה בגללה מתנגדת היועמ"שית לחוק התרומות של נתניהו
היועמ"שית, מתנגת לרוק התרומות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד עימות מתקרב: ברקע הצעת החוק של חבר הכנסת עמית הלוי מהליכוד הקובעת כי נבחרי ציבור יוכלו לקבל תרומות עבור צרכים משפטיים ורפואיים, קובעת היועמ"שית כי יש פסול בחוק זה. בחוות דעת של המשנה ליועמ"שית, גיל לימון הוא כותב: "עמדתנו היא כי יש להתנגד להצעה, שכן יש בה כדי להתיר ניצול של התפקיד השלטוני או של המעמד הציבורי של עובד הציבור לשם הפקת טובת הנאה". כזכור, בג"צ הורה לנתניהו להחזיר סכומי כסף גדולים לבן דודו נתן מיליקובסקי לאחר שזה תרם לו סכום גדול לצרכי משפטו.

עוד הוסיף לימון בחוות הדעת כי קבלת  תרומה שכזאת "בניגוד מוחלט לדין הקיים שתכליתו שמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי ועל חובת הנאמנות הבלעדית של עובדי הציבור לאינטרס הציבורי".  "בתמצית נציין כי בשיטת המשפט הישראלית ישנם מספר מנגנונים שנועדו להבטיח את טוהר המידות בשירות הציבורי ואת אמון הציבור בו, באמצעות הפרדה בין עובד הציבור לבין אינטרסים זרים".

נתניהו

נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"למנוע מצב בו נושא המשרה הציבורית יעמוד בפני צומת נאמנויות"

"אחד המנגנונים החשובים בהקשר זה" כותב לימון, "הוא חוק המתנות, אשר בנוסחו הנוכחי, אותו ההצעה מבקשת לתקן, קובע איסור לקבל מתנות בזיקה לתפקיד הציבורי, ועל ידי כך למנוע מצב בו נושא המשרה הציבורית יעמוד בפני צומת נאמנויות במילוי תפקידו – טובת הציבור או טובת מיטיבו. הצעת החוק מבקשת כאמור לפרוץ גדר זו, ולאפשר ניצול של התפקיד או של המעמד הציבורי לשם הפקת טובת הנאה אישית". כותב לימון.

בסוף חוות הדעת הוא כותב: "ההצעה מנוגדת לתכליתו של חוק המתנות ולמגמה בפסיקה ובחקיקה למנוע מצבים בהם עובד הציבור יזכה בכספים בשל מעמדו זה. יש בה כדי לפתוח פתח של ממש לשחיתות שלטונית. על כן יש להתנגד לה".

גיל לימון, חוות דעת נגד חוק המתנות

גיל לימון, חוות דעת נגד חוק המתנות צילום: CC BY-SA 4.0 Prokurator11

בג"צ קבע: על נתניהו להחזיר את הכסף לבן דודו

בית המשפט כזכור, פסק בעבר על נתניהו להחזיר את הכסף שנתרם לו על ידי בן דודו, המיליארדר נתן מיליקובסקי והוא נאלץ להחזיר בהוראת בית המשפט את מלוא הסכום - 270 אלף דולרים. בדיון מתח הרכב השופטים ביקורת על טענותיהם של עורכי דינו של נתניהו ואמרו כי "הטיעונים המשפטיים נטענו בעלמא וללא ביסוס".