נתניהו התכוון למנות את מקורבו לתפקיד הכלכלי הבכיר וחזר בו

ראש הממשלה נתניהו התכוון למנות את מנכ"ל משרדו יוסי שלי, המקורב אליו לתפקיד בכיר בכלכלה הישראלית - ממלא מקום הסטטיסטיקאי הראשי. לאחר שהדבר פורסם חזר בו נתניהו: "מינוי קבוע יקבע בהקדם לאחר הקמת ועדת איתור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/23 22:00 א באדר התשפג

נתניהו התכוון למנות את מקורבו לתפקיד הכלכלי הבכיר וחזר בו
נתניהו, חזר בו מהמינוי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נתניהו חוזר בו: ראש הממשלה התכוון למנות את מנכ"ל משרדו, מקורבו יוסי שלי לתפקיד ממלא מקום הסטטיסטיקאי הראשי וחזר בו, כך פורסם הערב ב"כאן חדשות". לאחר שזמן כהונתו של האחרון בתפקיד, יואל פינקל שכיהן בתפקיד בשנה האחרונה תם, סירב נתניהו להאריך את כהונתו. כוונתו של נתניהו הייתה למנות את שלי לתפקיד אך מאוחר יותר, לאחר שהדבר פורסם, חזר בו.

התפקיד של הסטטיסטיקאי הראשי הוא לספק את הנתונים אותם מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וביניהם: מדד המחירים לצרכן, נתוני אבטלה ונתוני צמיחה של המשק. גם בלמ"ס, בדומה לבנק ישראל, קיימת חשיבות של אנשי מקצוע בתפקיד שלא נתונים ללחצים פוליטיים. הביקורות על מהלך של מינוי אדם פוליטי לתפקיד הם שהממשלה תנסה לכוון את הנתונים לצרכיה, דוגמה למצב שכזה ישנו בטורקיה שם פיטר ארדואן בשנה שעברה את ראש הלמ"ס הטורקי לאחר שטען כי הנתונים שפורסמו אינם נכונים.

באופוזיציה תקפו: "עכשיו גם סטטיסטיקאים מטעם"

באופוזיציה תקפו את האפשרות שמהלך כזה אכן יקרה. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כתב: "מה שווה סטטיסטיקה אם אי אפשר לשלוט בה?". כשחבר הכנסת בני גנץ הגיב גם הוא וכתב: "שופטים מטעם, יועמ"שים מטעם ועכשיו גם סטטיסטיקאים מטעם. 'מיניסטריון האמת' מעולם לא נראה מציאותי יותר".

גנץ. תוקף את לוין

גנץ. תוקף את המהלך צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לאחר הביקורות, הגיבה לשכת ראש הממשלה נתניהו והכחישה את הדיווחים, בהודעה שהפיצה לעיתונות נכתב: "אין כל מינוי של ממלא מקום לתפקיד הסטטיסטיקן הלאומי, מינוי קבוע יקבע בהקדם לאחר הקמת ועדת איתור" כך נכתב.