התנאים של לפיד: עצירת חקיקה ל-60 יום והזמנת הרמטכ"ל לשיחות

בנאום במליאת הכנסת אמר לפיד כי התנאי מבחינתו לתחילת הידברות הוא הקפאת החקיקה לחודשיים: "74 שנה חיכינו, לא יקרה שום דבר אם נחכה עוד כמה שבועות שבזכותם נציל את עם ישראל ממשבר נורא" | לפיד קורא להזמין את הרמטכ"ל ונגיד בנק ישראל למשא ומתן

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 15/02/23 15:27 כד בשבט התשפג

התנאים של לפיד: עצירת חקיקה ל-60 יום והזמנת הרמטכ"ל לשיחות
לפיד, עצירת החקיקה ל-60 יום, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

התנאים של לפיד: ברקע המאמצים להבאת הצדדים להידברות סביב הרפורמה במערכת המשפט, הציג יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, את התנאים לפתיחת הידברות. הדבר המרכזי מבחינו של לפיד הוא עצירת החקיקה ל- 60 יום "כדי לאפשר לנשיא להוביל את התהליך". לפיד מוסיף כי "60 יום זה הרף עין בחיי הדמוקרטיה".

"הנשיא יזמן גם את נגיד בנק ישראל ואת הרמטכ"ל"

"ב-60 הימים האלה, הנשיא יקים צוות מקצועי בראשותו שיוביל דיון לאומי, במשכן הנשיא, שיתחיל קודם כל ביצירת תשתית מקצועית", אומר לפיד ומוסיף: "הנשיא יזמין אליו את פורום קהלת ואת המכון הישראלי לדמוקרטיה, את מכון "תכלית", ואת המכון למדיניות העם היהודי, ויזמין מומחים למשפט חוקתי מהאקדמיה - ויגבש איתם  נייר עמדה ראשוני, שישרטט את ההסכמות וגם את חילוקי הדעות".
 
לפיד מציע על עוד בעלי תפקידים בכירים, שיוזמנו לוועידה: "במהלך גיבוש נייר העמדה הזה הנשיא יזמן גם את נגיד בנק ישראל והכלכלנית הראשית באוצר, את הרמטכ"ל ואת ראשי מערכת הביטחון, כדי למנוע מצב שבו החקיקה תגרום לנזק כלכלי וביטחוני". 

הנשיא הרצוג, הערב |

הנשיא הרצוג, "הנשיא יזמן גם את נגיד בנק ישראל ואת הרמטכ"ל" | צילום: חיים צח, לע"מ

"אנחנו יכולים להמשיך מכאן כעם אחד"

בהמשך התהליך, על פי לפיד, יוזמנו השופטים והיועמ"שים והמשך נציגי הקואליציה והאופוזיציה במספר סבבים: "כך צריך להתנהל הליך רציני בנושא רציני, בניגוד להליך החפוז, חסר האחריות, המוטה וההרסני שמתנהל היום בכנסת. אמרתי פעמים רבות בשבועות האחרונים ובשנים וגם בשבועות האחרונים, אין מערכת שאין מה לתקן בה ולשפר בה, ובכלל זה המערכת המשפטית".

לוין ורוטמן

לוין ורוטמן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

 
"בפני החברה הישראלית עומדות היום שתי אפשרויות" אומר לפיד, "אחת טובה ואת איומה. אנחנו יכולים להמשיך מכאן כעם אחד, כחברה אחת, כאנשים שיש להם חילוקי דעות אבל מעל הכל יש להם טוב משותף. או שאנחנו יכולים לא להמשיך". לפיד מסיים בקריאה לתת הזדמנות לנשיא המדינה לפשר בין הצדדים: "כולנו צריכים לתת הזדמנות לנשיא להוביל תהליך ראוי, שקוף ומקצועי, שבסופו תהיה לנו מערכת שלטונית יעילה יותר, הפרדת רשויות טובה יותר, ובעיקר נמשיך להיות עם אחד".