הרחבת החוק הנורווגי: כל המפלגות שתמכו בכנסת הקודמת התנגדו חוץ מאחת

החוק הנורווגי המורחב שיאפשר לשליש מסיעת הליכוד להתפטר, עבר בקריאה ראשונה. הבאים בליכוד להיכנס: קטי שטרית ואביחי בוארון | הרב יהודה עמיחי ימונה לממלא מקום ראש מערך הגיור

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 16/01/23 22:21 כג בטבת התשפג

הרחבת החוק הנורווגי: כל המפלגות שתמכו בכנסת הקודמת התנגדו חוץ מאחת
מליאת הכנסת היום, צילום: דוברות הכנסת

הרחבת החוק הנורווגי: מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק הנורווגי המורחב שיאפשר לליכוד להכניס עוד חברי כנסת במקום שרים וסגני שרים שיתפטרו מהכנסת. על פי הצעת החוק, במפלגה המונה 18 חברים ומעלה, יוכל שליש סיעה להתפטר מהכנסת על מנת לפנות את מקומו. ההצעה לא אומרת זאת בפירוש אך בפועל תחול רק על הליכוד שיוכל להכניס לכנסת חברים עד למקום ה-42 ברשימה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "העיקרון המרכזי ביסוד הסדר זה כרוך במגבלות החלות על שרים וסגני שרים ליטול חלק פעיל בעבודה הפרלמנטרית בכנסת. הם אינם רשאים להיות חברים בוועדה של הכנסת או להציע הצעות חוק שלא באמצעות הממשלה". בהצעת החוק תמכו כל חברי הקואליציה והתנגדו כל חברי האופוזיציה, בדיוק בניגוד לעמדתם בכנסת הקודמת, המפלגה היחידה שהתנגדה בשתי הכנסות היא חד"ש-תע"ל.

השרים דרמר וגלנט

השרים דרמר וגלנט צילום: דוברות הכנסת

95.1 מיליון שקלים על כל ח"כ חדש

להערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שאימצה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, העלות התקציבית הישירה בעבור כל חבר כנסת נוסף שיכהן בכנסת מכוח ההסדר המוצע היא 95.1 מיליון שקלים חדשים בשנה. לפיכך, ככל שיתפטרו מהכנסת ארבעה שרים או סגני שרים לפחות בעקבות ההסדר המוצע, הצעת חוק היסוד תהיה הצעת חוק־יסוד תקציבית כהגדרתה בסעיף 3ג לחוק־יסוד: משק המדינה.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הציג את ההצעה ואמר: "אני  רוצה לציין שלמרות ההגדלה הזאת כביכול, ככל הנראה, למיטב ההערכות, בכנסת הזאת יהיו פחות חברי כנסת מחליפים בסך הכול מאשר מה שהיה בכנסת הקודמת. ולכן על אף זאת, מאחר שההצעה משנה את המצב הקיים, לפחות ברמה המקסימלית, יש לה עלות תקציבית. ולכן ההצעה הזאת, נכון לעכשיו, כל עוד לא התקבלה הסכמת הממשלה, או ככל שתתקבל עד ההצבעה, עומדת בהגדרת הצעת חוק תקציבית".

אוחנה עם מנסור עבאס

אוחנה עם מנסור עבאס צילום: דוברות הכנסת

שלושה סרוגים בהמשך רשימת הליכוד

למעשה, התיקון לחוק יחול רק על הליכוד מאחר ולאף מפלגה בקואליציה אין מעל 18 חברים מלבד הליכוד. במידה והתיקון יאושר יוכלו בליכוד להכניס את המשך הרשימה על למועמד במקום ה-42. אמנם מועמד מספר 43 ברשימה, יוסי פוקס, לא יוכל להיכנס לכנסת אפילו במסגרת הרחוות החוק הנורווגי, אבל הוא זכה כבר לתפקיד בכיר אחר כשמונה לכהן כמזכיר הממשלה הבאה.

אביחי בוארון. מתמודד נגד מסיקה

אביחי בוארון. מתמודד נגד מסיקה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חברי הליכוד שיכנסו במידה שיוחלט על התפטרות שליש מהסיעה הם: אתי חווה עטיה, עמית הלוי, צגה מלקו, אושר שקלים, קטי שיטרית, משה פסל, ששי גואטה ואביחי בוארון. דן אילוז ואריאל קלנר יכנסו לכנסת באופן רשמי כבר בשבוע הבא לאחר שהשרים חיים כ. ומיקי זוהר התפטרו מהכנסת אתמול.

הרב יהודה עמיחי ימונה לממלא מקום ראש מערך הגיור

ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהתייעצות עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', החליט על מינויו של הרב יהודה עמיחי, ראש מכון התורה והארץ, למ"מ ראש מערך הגיור. בעבר כיהן הרב עמיחי כיו"ר ועדת השמיטה ברבנות הראשית לישראל, כרב המושב כרמל, כראש ישיבה בבית הגדי וכדיין בבית הדין לממונות בקרית ארבע.