בג"צ דרעי: אחרי שש שעות הסתיים הדיון, הכרעה צפויה בשבוע הבא

בצל ההודעה על הרפורמות המשפטיות של יריב לוין, סוגיית מינוי של אריה דרעי לשר הגיעה לבג"צ והנשיאה אסתר חיות נעלה את הדיון אחרי שש שעות | הכרעה צפויה להתקבל בתחילת השבוע הבא ולגזור את דינו של המינוי השנוי במחלוקת

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/01/23 15:18 יב בטבת התשפג

בג"צ דרעי: אחרי שש שעות הסתיים הדיון, הכרעה צפויה בשבוע הבא
חברי ש"ס בדיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היום (ה') נערך בבג"צ דיון בנוגע למינויו של אריה דרעי לשר בממשלה, כאשר הרכב שופטים מורחב דן בסוגייה כבדת המשקל שכל הכרעה בה צפויה לעורר הדים. בשעה 14:30, בתום שש שעות של דיונים, הדיון נסגר והכרעה צפויה בתחילת השבוע הבא. את העתירות כנגד המינוי הגישו התנועה לאיכות השלטון, התנועה לטוהר המידות ואילן שיינפלד.

נציג המדינה טוען כנגד דרעי

פתח את הדיון יו"ר מחלקת הבג"צים בפרקליטות ענר הלמן, שכנציג המדינה תקף את ההחלטה למנות את דרעי לשר ומנה מספר סיבות לכך שדרעי צריך להיפסל מלכהן כשר בממשלה.

במהלך נאומו בפני השופטים טען עו"ד הלמן כי דרעי כבר הורשע בפלילים וכי כל העבירות הקודמות שלו בוצעו בעודו מכהן כאיש ציבור. בשלב זה ענתה לו השופטת אסתר חיות כי "העבירות הישנות של דרעי כבר נמחקו". הלמן טען בנוסף כי תיקון חוק היסוד עבור דרעי הן חקיקה פרסונלית ובנוסף הוא טען כי בעבירות של דרעי יש קלון.

בג"צ, בית המשפט

בג"צ | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עו"ד מיכאל ראבליו, שמייצג את נתניהו טען בדיון: "אין מקום להתערבות שיפוטית בשיקול דעת של רה"מ בעניין הרכבת הממשלה, בעיקר כי הוא אושר על ידי הכנסת. מדובר בעניין פוליטי. העובדה שמתערבים במקרים קיצוניים ביותר לא נתונה במחלוקת. אפשר לבטל סבירות של 2.3 מיליון בוחרים?". השופטת ברק ארז השיבה כי "אי אפשר לסחור בהכל בשם הרוב".

היועמ"שית לא ייצגה את הממשלה

את הממשלה לא ייצגה בדיון היועצת המשפטית לממשלה, שהודיע מראש כי לא תגן על עמדת הממשלה בדיון. בהרב מיארה אמרה בהודעתה: "בתשובה שכתבה היועמ"שית לבג"ץ אמרה כי "לעניין תיקון החקיקה, עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שיש לדחות את העתירות בעניין זה. זאת, שכן האופן שבו פותחה בפסיקה האפשרות המשפטית לפסול חוקי יסוד בשל שימוש לרעה בסמכות של הכנסת לחוקק חוקי יסוד, אינה מאפשרת לבית המשפט להתערב בתיקון חוק היסוד".

הנוגע לדעת היועצת המשפטית לממשלה אמרה הנשיאה חיות כי "העמדה של היועצת המשפטית לממשלה היא לא עצה, לפי השקפתנו היא מחייבת את הממשלה".

עבור דרעי, זוהי לא הפעם הראשונה שבה נידון מינויו לשר בבג"צ. כבר ב-1993 פסק בג"צ בעניינו כי הוא ייאלץ להתפטר ממשרד הפנים בעקבות הגשת כתב האישום נגדו. גם ב-2016 דן בג"צ בעניינו וקבע כי הוא יוכל להתמנות לשר בממשלה לאחר שתקופת הקלון שהייתה לו נגמרה.


(צפו בדיון)