פרשנות הכישלון הראשון של אופוזיציית לפיד והטעות של נתניהו

החברים בגוש לפיד ויתרו על הסיכוי להביך את הקואליציה בשביל לישון ולצפות במונדיאל ובאופוזיציה היוצאת לשם השוואה, לפני השעה תשע בערב לא היה מה לדבר על הסכמות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 16/12/22 10:05 כב בכסלו התשפג

הכישלון הראשון של אופוזיציית לפיד והטעות של נתניהו
לפיד ונתניהו, צילום: Flash90

מה שמדהים בפוליטיקה, היא העובדה שרגע אתה למעלה, ורגע אתה למטה. השרים הבכירים של ממשלת בנט לפיד הסתובבו השבוע בכנסת כשהם מנסים להתרגל למעמד החדש, יועצים רבים הודיעו להם שהם עוזבים אותם ואחרי שנה הם חזרו לצעוק בוועדות הכנסת, בדיוק כמו חברי הקואליציה העתידית. לזכותם אמר שהם התייצבו כמעט כולם לדיוני הוועדות, אבל זה לא מספיק. 

מליאת הכנסת

מליאת הכנסת צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

החברים בגוש לפיד ויתרו על הסיכוי להביך את הקואליציה בשביל לישון ולצפות במונדיאל

בשעות הצהריים מילאו השרים את הוועדות וצעקו על מה שהם מכנים הרס הדמוקרטיה, בשעה שש בערב, הכנסת התרוקנה ורק מספר מצומצם של פרלמנטרים חרוצים נשארו לריב עם חברי הקואליציה על ארבעת החוקים שהם מתאמצים להעביר בזריזות קודם השבעת הממשלה. למעט יום חמישי, בכל ערב הגיעו באופוזיציה להסכמות, שר מוכר מהממשלה היוצאת תקף את ההתנהלות ואמר לי השבוע כי מדובר בביזיון, אי אפשר למחות בשעה שתיים על הרס הדמוקרטיה אבל לא להישאר ערים בשבילה בלילות. 

נכון שהמטרה היא אותה מטרה ובאופוזיציה מצליחים לסיים שבוע כשרק 3 מתוך 4 חוקים עוברים בקריאה ראשונה, אבל אם הדמוקרטיה חשובה לכם, אל תשנו למענה, החברים בגוש לפיד ויתרו על הסיכוי להביך את הקואליציה בשביל לישון ולצפות במונדיאל, באופוזיציה היוצאת לשם השוואה, לפני השעה 9 בערב לא היה מה לדבר על הסכמות, מדובר בפתיחה רעה לאופוזיציה, שכרגע מתמקדת בדילים. 

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ביקורת חריפה על נתניהו זה אירוע די נדיר בגוש הימין

לשמוע ביקורת חריפה על נתניהו זה אירוע די נדיר בגוש הימין, אבל ההתנהלות של ראש הממשלה המיועד במשא ומתן הקואליציוני להקמת ממשלה היא ללא ספק נקודת שפל. "הוא פחדן", אמר לי השבוע גורם בקואליציה, אחר זעם על המינוי המאוחר של יו"ר הכנסת הזמני. בציונות הדתית, ש"ס ועוצמה יהודית עמלים השבוע על חוקים קריטיים שנחקקים בהליך בזק וכמעט בלי אוויר לנשימה. חוק דרעי, חוק בן גביר וחוק סמוטריץ' זוכים לביקורת ציבורית רבה על הליך החקיקה וגם היעוץ המשפטי לא חוסך ביקורת.

אם נתניהו היה ממנה את יו"ר הכנסת ביום ההשבעה - יהה זמן לדיון מעמיק בוועדות

אם רק נתניהו היה ממנה את יו"ר הכנסת, או אולי אפילו יו"ר כנסת זמני ביום השבעת הכנסת ולא כמעט חודש אחרי, היה זמן לדיון מעמיק בוועדות והליך החקיקה לא היה הורס לחברי הכנסת את חג החנוכה ומביא אותם אל הרגע האחרון להרכבת ממשלה כשהם לא בטוחים אם החוקים יעברו. גם הייעוץ המשפטי חוגג בביקורות קוטלות על החוקים שנחקקים במהירות הבזק, ביקורת שתסבך את החוקים הלא פשוטים מראש בבג"צ, אבל מה אכפת לנתניהו, אלו לא החוקים שלו.