נתניהו וסמוטריץ׳ סיכמו: אלו התיקים שתקבל הציונות הדתית

סמוטריץ׳ צפוי לכהן כשר האוצר עד 2025 ואז ימונה לשר הפנים וההתיישבות | חברי הכנסת אורית סטרוק ואופיר סופר צפויים לכהן ברוטציה כשרי העלייה והקליטה | בליכוד זועמים על ההסכם

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/22 10:08 ו בכסלו התשפג

נתניהו וסמוטריץ׳ סיכמו: אלו התיקים שתקבל הציונות הדתית
סמוטריץ' ונתניהו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

התקדמות במשא ומתן הקואליציוני: ראש הממשלה המיועד ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' נפגשו הלילה (בין שלישי לרביעי) לקראת הקמת ממשלה. על פי פרסום של הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל הליכוד והציונות הדתית סיכמו למעשה את חלוקת התיקים.

על פי הפרסום, בצלאל סמוטריץ׳ יכהן כשר האוצר עד 2025 ואז ימונה לשר הפנים וההתיישבות.  חבר נוסף, כנראה אופיר סופר, יכהן כשר הקליטה עד 2025 ואז יהפוך לשר התחבורה או החינוך, לבחירת הליכוד.  אורית סטרוק תכהן עד 2025 כשרת ההתיישבות ואז תשמש כשרת הקליטה. חבר הכנסת שמחה רוטמן צפוי לכהן כיו"ר ועדת חוקה.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הליכוד: "כרגע זה בלגן אחד גדול״

בכירים בליכוד זועמים על ההסכם המסתמן עם הציונות הדתית, וטוענים שלוין מנסה לחסל את כל בכירי הליכוד שלא במחנה שלו. לדבריהם לא ברור למה שרי הליכוד שאמורים לקבל את התחבורה או החינוך צריכים להתחלף אחרי שנתיים - ״הבטיחו 4 שנים יציבות, כרגע זה בלגן אחד גדול״, כך על פרסום של הכתבת הפוליטית של חדשות 12, דפנה ליאל.

בהודעה משותפת של הליכוד והציונות הדתית מסרו כי "הפרסומים על התיקים והתפקידים אינם מדוייקים ואנו מציעים להמתין לפרסום מסודר לאחר החתימה על ההסכם".

חוק דרעי וחילף יו"ר הכנסת - הבעיות של הליכוד

בתוך כך, בליכוד מעריכים כי לא יו"ר הליכוד לא יצליח להרכיב ממשלה עד תום מועד המנדט ונערכים לבקשת הארכה מהנשיא הרצוג, זאת על רקע הקשיים במשא ומתן עם השותפות העתידיות לקואליציה.

חלק מהגורמים המעכבים את הרכבת הממשלה הם העליות והמורדות במשא ומתן עם השותפות לקואליציה וגם הצורך בהליכי חקיקה בכל הנוגע למינוי דרעי לשר. כזכור, דרעי שהתפטר מהכנסת הקודמת לאחר עסקת הטיעון אליה הגיע עם הפרקליטות. אך לאחרונה קבעה היועצת המשפטית לממשלה כי הנושא יגיע לפתחו של יושב ראש וועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית.

דרעי

דרעי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתגובה בש"ס מתכננים להגיש הצעת חוק שתפתור את הבעיה. חבר הכנסת משה ארבל צפוי להגיב הצעת חוק הקובעת כי סעיף 6(ג) לחוק יסוד: הממשלה, ישאר על תילו כרגיל מלבד העובדה שייכתב במפורש כי עונש מאסר על תנאי, לא יהיה כעונש מאסר רגיל ולא ישפיע על עבירת הקלון. 

לא כולם בימין מתיישרים עם הליכוד

עוד גורם מעכב הוא חוסר ההצלחה שנוחלים בליכוד בניסיונות להחליף את יושב ראש הכנסת מיקי לוי מיש עתיד. בליכוד החלו לאסוף חתימות מחברי הקואליציה על טופס בקשה להחלפת יו"ר כנסת, כאשר יושגו 61 חתימות תוגש הבקשה ליו"ר הכנסת והוא צפוי לקבוע את דיון החלפת יו"ר הכנסת במליאה לחצי הראשון של השבוע הבא.

אבל לא כולם בגוש הימין משתפים פעולה, במפלגת יהדות התורה שם רחוקים מלהגיע להסכמות מול הליכוד בנוגע לחלוקת התיקים בממשלה, מאיימים שלא לחתום עד שתושג פשרה, איום שעל פי דיווחים הגיע עד אתמול גם מכיוונה של מפלגת הציונות הדתית. על מנת להגיע ל-61 חתימות יצטרך נתניהו לתפל קודם במוקש הזה.