הרצוג הטיל את המנדט על נתניהו: "אינני מקל ראש בכך שמתנהל נגדו הליך משפטי"

הנשיא הוסיף ואמר בעניין הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו: "בית המשפט העליון כבר אמר את דברו בבירור". נתניהו: "העם הכריע בצורה ברורה בעד הקמת ממשלה בראשותי" | ביום שלישי הקרוב: השבעת הכנסת ה-25 של מדינת ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/11/22 12:30 יט בחשון התשפג

הרצוג הטיל את המנדט על נתניהו: "אינני מקל ראש בכך שמתנהל נגדו הליך משפטי"
הרצוג ונתניהו, צילום: קובי גדעון

אחרי ההמלצות, עוברים שלב: לאחר שבתום סבב ההתייעצויות אצל נשיא המדינה המליצו בפני הרצוג 64 חברי כנסת על בנימין נתניהו, בשעות הצהריים המוקדמות הגיע נתניהו אל בית הנשיא בכדי לקבל את המנדט להרכבת הממשלה. הרצוג קיבל את פניו ובשעה 12:30 הטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה בשידור חי.

הרצוג: "אינני מקל בכך ראש כלל וכלל"

הרצוג הסביר כי לפי כל השיקולים הנובעים מהחוק ומן המסורת שהונהגה על ידי קודמיו בתפקיד עולה, כי "מבחינת התמיכה הגדולה ביותר במועמד מסוים מקרב חברי הכנסת, ומבחינת המפלגה הגדולה ביותר בכנסת. וכמובן מבחינת השיקול עליו מצביעים כשיקול המרכזי: מיהו חבר הכנסת לו יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב את הממשלה הבאה - התוצאה היא ברורה, ויש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת בנימין נתניהו". 

הנשיא לא שכח את המשפט המתנהל נגד נתניהו: "לא נעלמה מעיני כמובן, העובדה כי כנגד חבר הכנסת נתניהו מתנהל הליך משפטי בבית המשפט המחוזי בירושלים, ואינני מקל בכך ראש כלל וכלל. עם זאת חשוב לציין כי בית המשפט העליון כבר אמר את דברו בבירור בנוגע לכתב אישום תלוי ועומד כנגד חבר כנסת המועמד לתפקיד הרכבת הממשלה - במספר פסקי דין, כולל בהרכב מורחב של 11 שופטים כשהוטלה מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת נתניהו על ידי קודמי בתפקיד – הנשיא ראובן ריבלין. לנוכח כל אלו, לאחר ששקלתי את הדברים בהתאם לדין; ולאחר שנתת לכך את הסכמתך, כמתחייב בחוק, החלטתי להטיל עליך – חבר הכנסת בנימין נתניהו - את מלאכת הרכבת הממשלה".

כתב המנדט |

כתב המנדט | צילום: דוברות בית הנשיא

הרצוג ונתניהו, היום.

בשבוע שעבר פורסם כי הנשיא פעל לממשלת אחדות, פרסום אותו הכחיש. היום הוא אמר: "למדינת ישראל דרושה ממשלה, שגם אם לא תבטא בהרכבה את כל השקפות העולם וחלקי הבית, תדע להוביל מהלך של חיבור ואיחוד – בין כל חלקי העם ולקיים שיח אחראי, זהיר, פתוח, כן וקשוב עם יתר רשויות השלטון".

לסיום הוא אמר: "המשימה שמוטלת בראש ובראשונה עליך - כמי שצריך כעת להרכיב את הממשלה המיועדת ולעמוד בראשה, היא להנהיג ממשלה וקואליציה שיהיו מודעות לאחריות העצומה המוטלת עליהן ולעובדה כי בחירות בישראל הן לא משחק סכום אפס".

צפו בשידור מבית הנשיא:

נתניהו: "יש גם מי שמשמיעים נבואות זעם ומפחידים את הציבור"

לאחר שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה, אמר נתניהו כי "אחרי שורה של מערכות בחירות, העם הכריע בצורה ברורה בעד הקמת ממשלה בראשותי. היום אנו מתקדמים לקראת כינונה של ממשלת ישראל ה-37".

נתניהו ציין כי בעשור האחרון הביאה הממשלה בראשותו את ישראל למעמד של כוח עולה בין האומות, "נעשה הכל כדי להצעיד אותה מעלה לפסגות גבוהות אף יותר", אמר. "אני אישית נרגש מאוד לקבל את הזכות להרכיב את הממשלה, לא פחות מאשר בפעם הראשונה שזכיתי לכך לפני 26 שנים. ציבור המצביעים נתן אמון חד-משמעי בי ובליכוד, כמו גם במפלגות השותפות לדרכנו. אבל אני רוצה לומר: אני מתכוון להיות ראש הממשלה של כולם – של מי שבחרו בי, ושל מי שלא בחרו בי. זה משקף את מה שאני מאמין בו ומה שמנחה את פעולתי". 

ראש הממשלה המיועד אמר לסיום: "יש רבים-רבים שמברכים על תוצאות הבחירות - אבל יש גם מי שמשמיעים נבואות זעם ומפחידים את הציבור. זאת לא הפעם הראשונה שדברים כאלה מושמעים. אמרו את זה על בגין, אמרו את זה גם עליי, זה לא היה נכון אז וזה לא נכון גם היום".

ביום שלישי: השבעת הכנסת

אחרי הטלת המנדט והאצת המשא ומתן להקמת ממשלה, תושבע ביום שלישי הקרוב הכנסת ה-25 של מדינת ישראל. מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת נתניהו יעמדו לרשותו 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במידה והקמת הממשלה לא תתבצע עד 28 ימים מרגע הטלת המנדט, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

למרות הזמן הנדיב שמוקצה לנתניהו להרכבת הממשלה, הוא מעוניין לסגור את חלוקת התיקים והתפקידים במהרה ולהקים ממשלה בהקדם האפשרי. כזכור, הוא רצה להקים אותה כבר עם השבעת הכנסת אך בעקבות מחלוקות עם שותפותיו העתידיות לקואליציה הדבר התעכב.