בציונות הדתית זועמים על נתניהו: מנסה לבדל בינינו לבין עוצמה יהודית

מחר יטיל נשיא המדינה את המנדט על יושב ראש הליכוד, שמבין כי הוא לא יספיק לסגור את כל הקצוות הפתוחים עוד השבוע | במפלגת הציונות הדתית לא מרוצים מגרירת הרגליים במשא ומתן וחותרים להסכמים קואליציוניים מפורטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/11/22 20:40 יח בחשון התשפג

בציונות הדתית זועמים על נתניהו: מנסה לבדל בינינו לבין עוצמה יהודית
נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי שנשיא המדינה, יצחק הרצוג, סיים אמש (ו') את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת והודיע כי הוא יטיל על ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, את תפקיד מלאכת הרכבת הממשלה; מחר (א') צפוי נתניהו להגיע אל בית הנשיא לקבלת המנדט. בינתיים המשא ומתן לא מתקדם והרוחות בין השותפות העתידיות סוערות.

הטענות של השותפות: הליכוד גורר רגליים, רוצים הסכמים כתובים

על פי דיווחים שונים, בשל הקשיים במשא ומתן נתניהו ירד מרצונו להקים ממשלה עוד השבוע. לפי ההערכות בחדרים סגורים, השבעת הממשלה לא תקרה לפני השבוע הבא. ההערכה של נתניהו מגיעה בעקבות חוסר ההתקדמות במשא ומתן והזעם של שותפותיו.

במפלגת הציונות הדתית טוענים כי הליכוד גורר רגליים במשא ומתן מולם ודורשים כי ההסכמות יעוגנו בהסכמים קואליציוניים, דבר שימנע מנתניהו סגירה מהירה ויעכב את הקמת הממשלה. בנוסף, במפלגה טוענים כי נתניהו פועל ליצור בידול בינם לין עוצמה יהודית ובכך להפעיל עליהם לחץ ולזכות בהישגים. כך על פי דיווח של מיכאל שמש.

נתניהו וסמוטריץ

נתניהו וסמוטריץ' | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בנוסף, גם בצד החרדי לא רגוע כאשר במפלגות החרדיות טוענים כי הנושאים העקרוניים, כמו התקציבים להשוואת מימון מוסדות החינוך והתלמודי תורה, עדיין לא הגיעו לסיכום. גם בנוגע לפסקת ההתגברות, שחשובה לשותפות החרדיות, ההסכמות עדיין באוויר ובליכוד טוענים כי צריך ללכת למהלך משפטי רחב היקף ולא לפתרון נקודתי.

ממחר: 28 ימים להקמת ממשלה

כאמור, מחר (א') נתניהו יגיע לנשיא ויקבל באופן רשמי את המנדט להקמת הממשלה, שתוקם במוקדם או במאוחר. כזכור, מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.