בחירות 2022

הצווארון הורוד זכויות נשים? זה מה שהמפלגות השונות מציעות לבוחרות שלהן

לליכוד ולש"ס אין מצע, סמוטריץ' מתכנן לשים דגש על מתלוננות השווא, ביהדות התורה ילחמו נגד גיוס ושירות לאומי לנשים ובמרצ מקדמים הגדרה של רצח נשים כפשע שנאה | וגם: מספר הנשים ברשימה הריאלית של המפלגות לכנסת ה-25

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/10/22 19:32 ה בחשון התשפג

זכויות נשים? זה מה שהמפלגות השונות מציעות לבוחרות שלהן
אישה דתיה בקלפי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מעמד האישה עולה לכותרות מדי כמה חודשים, ולקראת הבחירות לכנסת ה-25 יש קולות שיצביעו למפלגות על פי עמדותיהן בנושאי הנשים. לפניכם נתונים מתוך מצעי המפלגות השונות בנוגע לעמדתן בנושא הנשי שאסף ארגון קולך. בנוסף, יוצגו מספר הנשים ברשימה הריאלית של המפלגה לבחירות שיתקיימו ביום שלישי. כל הנתונים לפניכם.

המפלגות הגדולות: לליכוד אין מצע, יש עתיד עם תכנית מפורטת

ראשי הגושים בישראל הם בנימין נתניהו ויאיר לפיד, מנהיגי הליכוד ויש עתיד, ובגזרתם רק יש עתיד מציגה תכנית מפורטת. בעוד ביש עתיד המצע עוסק בפתרונות הלכתיים ומעשיים לסרבנות גט ועגינות, מאבק של שוויון מגדרי והכשרת נשים לתפקידים ציבוריים, בליכוד אפילו לא ניתן למצוא מצע.

לפיד באירוע של מטה הנשים של יש עתיד

לפיד באירוע של מטה הנשים של יש עתיד צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ביש עתיד, מפלגתו של לפיד, מחזיקים במטה נשים והמצע מקדם נושאים כמו חוק דיווח על פערי שכר בין נשים וגברים בחברות גדולות, אימוץ אמנת איסטנבול וחיזוק מעמדן של היועצות לקידום מעמד האישה ברשויות המקומיות.

ליכוד | מספר הנשים במקומות ריאליים לכנסת: 6 מתוך 32
יש עתיד | מספר הנשים במקומות ריאליים לכנסת: 13 מתוך 25

המפלגות המגזריות: ערכי המשפחה מול שילוב נשים בכל תחומי החברה

המפלגות המגזריות במערכת הבחירות הנוכחית הן הציונות הדתית של סמוטריץ' הכוללת גם את עוצמה יהודית ונעם, ולצידה ניתן למצוא את הבית היהודי של איילת שקד. במצע של הציונות הדתית לא ניתן למצוא קטגוריה נפרדת למעמד האישה, אלא 'ערכי משפחה', שם ניתן למצוא קידום חקיקה ותקצוב לחיזוק יסוד המשפחה ובלימת חקיקה שמקעקעת את יסודות המשפחה.

מיכל וולדיגר ואורית סטרוק

מיכל ולדיגר ואורית סטרוק. נשות הציונות הדתית | צילום: כיפה

לעומת זאת, במצע של הבית היהודי, מפלגה בראשות אישה, ניתן למצוא סעיפים המדברים על שילוב נשים בכל תחומי החברה, והתחייבות כי המפלגה תפעל לעידוד לימוד והרחבת השכלתה של האישה למען קידומה והשתלבותה בכל המערכות במדינה תוך שמירה על ייחודה כאישה דתית.

סעיף מעניין שניתן למצוא במצע הציונות הדתית הוא טיפול בתלונות שווא: לפי המצע, המפלגה תקדם כי בכל תלונה על פגיעה מינית או אלימות יצהיר המתלונן כי לא מדובר בתלונת שווא והקמת מרשם מתלונני שווא פתוח לציבור. בנוסף, ישנו סעיף לטיפול בנושא הרווקות המאוחרת.

הציונות הדתית | מספר הנשים במקומות ריאליים לכנסת: 3 מתוך 15
הבית היהודי | מספר נשים במקומות ריאליים לכנסת: 2 מתוך 4 - מפלגה בראשות אישה

העבודה ומרצ: סעיפים שנויים במחלוקת למען הצווארון הורוד

מפלגות השמאל בישראל מתהדרות במצעים מפורטים מאוד לגביי מעמד האישה, כאשר במקום הראשון ניצות נשים: מרב מיכאלי וזהבה גלאון. במפלגת העבודה ישנו מנגנון שוויון הדואג לאיון בין הגברים לנשים במפלגה. 

לצד כל הפתרונות המוצעים, נראה כי הלהט של המפלגות גורם להם לנסות להתבלט עם סעיפים שנויים במחלוקת: בעבודה מתהדרים בסעיף של מאבק בהדרת נשים על ידי איסור מימון ממשלתי לאירועים ותוכניות בהן מתקיימת הדרת נשים והפרדה מגדרית, ביטול 'המונופול הרבני' על הנישואין והגירושין ומימון מפלגות מוגדל למפלגות עם ייצוג מגדרי הולם.

מרב מיכאלי ומירי רגב

מרב מיכאלי ומירי רגב, שרות התחבורה. מי יהיה בממשלה הבאה? |  צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

גם במרצ לא טומנים ידם בצלחת ומקדמים בין היתר הטלת סנקציות פליליות על המסיתים והפועלים להדרת נשים, ענישה מחמירה כלפי המבצעים פעולות של השחתת רכוש בשל הצגת נשים ואפילו הקמת מנגנונים ממשלתיים ומוניציפליים ייעודיים שיעסקו במניעה הדרה. בנוסף, מקדמים במפלגה הגדרת רצח נשים כפשע שנאה וקידום חקיקה להבטחת שלומן של נשים בהפגנות.

העבודה | מספר נשים במקומות ריאליים לכנסת: 3 מתוך 5 - מפלגה בראשות אישה
מרצ | מספר נשים במקומות ריאליים לכנסת: 2 מתוך 4 - מפלגה בראשות אישה

מפלגות המרכז: פחות התלהבות, יותר התמקדות

המרכז בישראל הוא משתנה ודינאמי, וכיום נמצאות בו בעיקר המחנה הממלכתי של גנץ וישראל ביתנו של ליברמן. במצעים של המפגות הללו ניתן למצוא התייחסות נאה לנושא הנשי, אך עם פחות פאתוס ויותר מיקוד. לדוגמא, במצע של המחנה הממלכתי ניתן למצוא סעיף המדבר על המאבק באלימות נגד נשים, נושא שנמצא בקונצזוס. בנוסף, הפיק המחנה הממלכתי מסמך ייעודי בנושא מעמד האישה בן 14 סעיפים. בישראל ביתנו מדברים גם הם על אלימות במשפחה והכניסו סעיף שנוגע להגדלת התקציב, ובנוסף מתייחסים גם להשחתת מודעות נשים במרחב הציבורי וינוס להשלים את החקיקה בעניין.

הנהגה גברית משולשת

הנהגה גברית משולשת  המחנה הממלכתי | צילום: Tomer Neuberg/Flash90

סעיף מעניין המגלם בתוכו מחלוקת בין המפלגות הוא שירות נשים בצה"ל: בעוד במחנה ההמלכתי מקדמים פתיחה של תפקידים נוספין לנשים, בישראל ביתנו  הולכים על העיקרון של ה'אדם הנכון במקום הנכון', כאשר על פי המצע שלהם כל מה שחשוב הוא ההתאמה לתפקיד ולא המגדר.

המחנה הממלכתי | מספר הנשים במקומות ריאליים לכנסת: 6 מתוך 15
ישראל ביתנו | מספר הנשים במקומות ריאליים לכנסת: 3 מתוך 6

המפלגות החרדיות: ש"ס שומרת על זכות השתיקה ויהדות התורה נגד הפרצות החמורות

המפלגות החרדיות זוכות בכל מערכת בחירות לביקורת על כך שברשימותיהן לא משובצת אף לא אישה אחת, אך זו בעיקר ביקורת חילונית ולא פנימית. בועד במצע של ש"ס אין ולו מילה אחת בנושא הנשי, במצע של 'יהדות התורה והשבת' ניתן למצוא התייחסות מפורטת.

דרעי על רקע ש"ס ויהדות התורה

דרעי על רקע ש"ס ויהדות התורה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סעיפים לדוגמא: חיזוק התא המשפחתי על פי מסורת ישראל, מאבק נגד גיוס נשים ושירות לאומי וטיפוח ערך הילודה, כולל העדפת משפחות ברוכות ילדים בהקצאת משאבים ופטור ממס. בנוסף, מקדמים במפלגה 'סתימת פרצות חמורות' ויפעלו לשנות ולבטל את כל החוקים הפוגעים בטוהר המשפחה היהודית, כולל מאבק למען ביטול מעמדה של 'הידועה בציבור' בחוק הישראלי.

ש"ס ויהדות התורה | מספר נשים במקומות ריאליים לכנסת: 0 

הנתונים נאספו על ידי "קולך" - תנועת נשים דתיות פמיניסטיות